Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Økning i boligverdi ved tilbygg


Anbefalte innlegg

Nå er ikke dette spesielt viktig for meg, selv om det er relevant. Jeg er mer interessert i en generell diskusjon, andre sine meninger.

 

La oss si at man har ett hus til 2M på 200kvm. Dette gir en kvm-pris på 10k.

 

Deretter bygger man på 50kvm. Dette koster 7k pr. kvm.

 

Kan man anta at man får igjen investeringen uansett? Altså at boligen nå blir verd minst 2.350k uansett hva tilbygget inneholder.

 

Jeg antar at hva tilbygget skal inneholde har betydning for verdiøkningen. F.eks. er ett ekstra bad eller soverom verd mer enn større stue.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innholdet i tilbygget er nok viktigere enn størrelsen, f.eks ett bad vil øke verdien en god del, en bod vil øke verdien litt. Hva man får igjen for investeringen spørs jo på en god del faktorer, blandt annet markedet. I verste fall øker det salgsprisen marginalt om interessen for bolig med ett slikt tilbygg ikke er der. Sånn generellt sett vil jeg påstå at så store investeringer bør ikke tas mtp. salg men mtp. å bo der selv ettersom det er risiko.

 

Så vidt jeg vet er bad og/eller soverom som øker verdien mest, alt etter hva som finnes i boligen fra før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

7000 pr m2 hørtes ganske lite ut for tilbygg. Alt er relativt med hva man putter inn der, men man skal opparbeide grunn, støpe grunnmur, yttervegger, tak, elektrisitet.. Nybygg ligger vel på rundt 20k pr m2 pluss tomt, grunnarbeid og såle hvis man bestiller ferdighus, så om prisene i området er godt under halvparten av byggekostnad tviler jeg på at du vil tjene særlig på det. 

Lenke til kommentar

7000 pr m2 hørtes ganske lite ut for tilbygg. Alt er relativt med hva man putter inn der, men man skal opparbeide grunn, støpe grunnmur, yttervegger, tak, elektrisitet.. Nybygg ligger vel på rundt 20k pr m2 pluss tomt, grunnarbeid og såle hvis man bestiller ferdighus, så om prisene i området er godt under halvparten av byggekostnad tviler jeg på at du vil tjene særlig på det. 

 

 

Joda, nå vet jeg at 7k pr. kvm sannsynligvis ikke er mulig med mindre det er en uisolert ytterbod av begrenset størrelse (15kvm kanskje).

 

Men jeg tror spørsmålet blir det samme. Altså om man kan forvente og ikke gå i minus dersom man bygger ut for mindre enn kvadratmeterprisen boligen allerede har.

 

 

Kvm-pris i ditt område = 23k

Bygge ut for 20k pr kvm

= ikke tap

 

Kvm-pris i ditt område = 10k

Bygge ut for 7k pr kvm

= ikke tap

 

Kvm-pris i ditt område = 10k

Bygge ut for 15k pr. kvm

= tap

Lenke til kommentar

Kvadratmeterprisen er jo ikke spikret da. 

 

Om du vil evt gå i tap eller pluss avhenger jo av standard og hva kjøper ønsker å betale. 

Vi kan eksempelvis se på mitt hus og nabolag. 

 

Nå solgte de nettopp et helt ok hus for 5mill der jeg bor. 

Dette var 160m2 med liten hage og tomt på ca 400 m2. 

 

Jeg har hus på ca 270 m2. 

Utleieleilghet, Stor hage, tomt på 600 m2, innredet anneks, garasje som er fullisolert med epoxy og fremstår hinsides flott. 

Huset totalrenovert i 2014/15/16

 

Skulle jeg tatt hensyn til m2 prisen på det som ble solgt hvis jeg skulle solgt mitt så har de solgt for 

31250 pr m2. 

 

Det vil si at mitt hus BURDE vært solgt for 8437000.- noe som er helt uaktuelt i dette området.. 

Kunne kanskje fått i overkant 6 mill men.. 

Lenke til kommentar

TS. Du roter med både tekninsk verdi (hva det vil koste, å bygge nytt bygg) og markedsverdi. Samtidig er det uklart hva du legger i tomtens verdi, vann og kloakk, m.m.

 

Dine priser/anslag på bygg og tilbygg, er også noe merkelige. Men gennerelt så gjelder dette, at desto mindre (m2) en bygger, desto høyere blir m2 prisen. Og for mindre tilbygg, kan m2 prisen bli 30 til 60 k/m2 

 

Uten å utbodere, så er det sjelden regningsvarende å bygge på, en relativt moderne bolig. Det gjør folk, kun for egen del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...