Gå til innhold

Skal kjøpe ny bolig, mangler EK


Anbefalte innlegg

Jeg eier en bolig som jeg kjøpte for 2,8 mill for et par år siden. Den går nok for minst 3 mill nå med det ville markedet i Oslo.

 

Nå skal jeg og kjæresten kjøpe noe sammen. Vi ser for oss noe til ca 5,5 mill. Vi har 400.000 i oppspart egenkapital, men vil trenge nesten 1 mill for å dekke egenkapitalkravet på 15% samt avgift til staten. Er det normalt mulig i slike tilfeller å dekke egenkapitalkravet ved å ta sikkerhet i egen bolig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, banken godtar stort sett eksisterende bolig som egenkapital (om du skal selge denne). Jeg er i samme situasjon, og banken vår godtar meglers verdivurdering med 5% margin (altså 95% av verdivurderingen) minus gjeld som egenkapital.

 

Om du ikke skal selge den du allerede har er det fort litt annerledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, banken godtar stort sett eksisterende bolig som egenkapital (om du skal selge denne). Jeg er i samme situasjon, og banken vår godtar meglers verdivurdering med 5% margin (altså 95% av verdivurderingen) minus gjeld som egenkapital.

 

Om du ikke skal selge den du allerede har er det fort litt annerledes.

 

Jeg skal selge den jeg har, men det blir først etter at vi har kjøpt en ny. Har derfor ikke hatt megler til å se på den ennå. Kanskje banken godtar meglers verdivurdering fra 2014, da jeg kjøpte den?

Lenke til kommentar

 

Ja, banken godtar stort sett eksisterende bolig som egenkapital (om du skal selge denne). Jeg er i samme situasjon, og banken vår godtar meglers verdivurdering med 5% margin (altså 95% av verdivurderingen) minus gjeld som egenkapital.

 

Om du ikke skal selge den du allerede har er det fort litt annerledes.

 

Jeg skal selge den jeg har, men det blir først etter at vi har kjøpt en ny. Har derfor ikke hatt megler til å se på den ennå. Kanskje banken godtar meglers verdivurdering fra 2014, da jeg kjøpte den?

 

De kommer sannsynligvis til å kreve en ny. De krevde ny fra meg, og min var fra høsten 2015. Men du får det stort sett gratis fra de fleste meglere.
Lenke til kommentar

Lurer også på om det er vanlig at man tar opp et felles lån, eller om man tar opp to separate. Nå er det slik at jeg har en del høyere inntekt enn kjæresten, så da er det kanskje greit at vi har litt forskjellig eierandel.

Det kommer helt an på. Sannsynligvis vil banken helst at dere tar opp et felles lån, men dere kan ha en avtale dere i mellom om at du eier en større andel og betjener en større andel av gjelden.
Lenke til kommentar

 

Ja, banken godtar stort sett eksisterende bolig som egenkapital (om du skal selge denne). Jeg er i samme situasjon, og banken vår godtar meglers verdivurdering med 5% margin (altså 95% av verdivurderingen) minus gjeld som egenkapital.

 

Om du ikke skal selge den du allerede har er det fort litt annerledes.

 

Jeg skal selge den jeg har, men det blir først etter at vi har kjøpt en ny. Har derfor ikke hatt megler til å se på den ennå. Kanskje banken godtar meglers verdivurdering fra 2014, da jeg kjøpte den?

 

 

Bankene bruker Eiendomsverdi (en portal hvor alle boligsalg i Norge registreres) til å estimere en verditakst på din bolig utifra bl.a. kvm-pris på solgte boliger i ditt nærområde. Denne oppdateres ca 4-6 ganger i året, og jeg vet at dette er gyldig "takst" for opplåning på boligen. Usikker på om det gjelder mellomfinansiering, men det er vel uansett verdt en telefon til banken din.

Lenke til kommentar

 

 

Ja, banken godtar stort sett eksisterende bolig som egenkapital (om du skal selge denne). Jeg er i samme situasjon, og banken vår godtar meglers verdivurdering med 5% margin (altså 95% av verdivurderingen) minus gjeld som egenkapital.

 

Om du ikke skal selge den du allerede har er det fort litt annerledes.

 

Jeg skal selge den jeg har, men det blir først etter at vi har kjøpt en ny. Har derfor ikke hatt megler til å se på den ennå. Kanskje banken godtar meglers verdivurdering fra 2014, da jeg kjøpte den?

 

 

Bankene bruker Eiendomsverdi (en portal hvor alle boligsalg i Norge registreres) til å estimere en verditakst på din bolig utifra bl.a. kvm-pris på solgte boliger i ditt nærområde. Denne oppdateres ca 4-6 ganger i året, og jeg vet at dette er gyldig "takst" for opplåning på boligen. Usikker på om det gjelder mellomfinansiering, men det er vel uansett verdt en telefon til banken din.

 

 

Banken sier de estimerer at boligen har gått opp 12,5% i verdi siden jeg kjøpte den, og at jeg da har mer enn nok egenkapital. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...