Gå til innhold

Total eiekostnad for fete nye PC-er


Anbefalte innlegg

Jeg solgte en PC i vinter bygd høsten 2013 med Haswell i5, Geforce 960 og 256ssd. Byggekostnad var ikke mye mer enn 7500, 3500 tok jeg for den og når jeg ser nå på prisene på finn var nok det i underkant. Den kunne sikker fått 4000 også i dag. Hvis vi inkluderer 20% verdifall av norsk krone, la oss si den gikk fra 9000 kr til 3500 kr på to og et halvt år. Det er 2200 kr for hvert år, eller 180 kr per måned i eiekostnad.

 

180 kr per måned er ikke særlig mye penger.

 

Jeg bruker PC ganske mye. Sikkert skummelt mye, men la oss si 20 timer i uka for å holde det litt lavt. Med 4 uker i hver måned gir det en kostnad på 2 kr og 25 øre per time.

 

Det jeg også ser er at hardware-utviklinga har gått så sakte at PC-en jeg bygde for tre år siden i praksis er omtrent likeverdig med en bygd med tilsvarende budsjett i dag. Det vil behøves syntetiske målinger, eller entusiast-krav som jeg og folk flest, ikke har, for å se forskjell. 

 

Jeg vil tro PC-en jeg bygde i 2013 helt greit vil kunne spille spill utgitt i 2019 på medium settings.

 

Konklusjonen jeg vil fram til er at med mindre man har veldig dårlig råd og så lenge man bruker PC så mye som de fleste som leser dette nok gjør, er det liten vits å vurdere å kjøpe noe annet enn dyrt og fett. Rett under entusiast-produktene er der man bør legge seg, tenker jeg, altså ikke hovedkort til 2000 kr, firetusenkroners grafikkort i SLI eller Broadwell-E.

 

 

TL;DR Det lønner seg å kjøpe ny dyr fet PC.

 

 

Jeg skriver dette fordi jeg vurderer å putte det som kan komme til å bli et femsifra beløp i ny boks, og det uten at jeg har videre behov enn surfing og kanskje spille litt world of warships iblant. For meg er 10000 kr mye penger, og jeg har strengt tatt ikke behov for ytelse utover det man kan få i en pc til 4000 kr. Men når jeg ser på dette rent rasjonelt og økonomisk og sammenholder det med antall timer PC-en faktisk blir brukt, er det vanskelig å konkludere med noe annet enn at det som teller er full pupp.

 

Gir dette mening?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ganske enig i dette. Derfor jeg nesten vurderer GTX 1080 istedenfor 1070 :) 

 

hvorfor kjøpe en medium pc for en medium opplevelse og bytte/oppgradere om to år for å fortsette å spille/bruke den i en medium opplevelse. Når man kan ha en topp pc for en topp opplevelse i par år, og fortsette med en medium opplevelse om 4 år. 

 

Har "brent" meg flere ganger ved å gjøre kompromisser på pris. Lønner ofte å velge fra øverste eller nest øverste hylle. Har man ikke råd, så kan man spare. 

Lenke til kommentar

TL;DR Det lønner seg å kjøpe ny dyr fet PC.

Eller en brukt maskin med Haswell i5 til 3500 kr.

 

Jeg skriver dette fordi jeg vurderer å putte det som kan komme til å bli et femsifra beløp i ny boks, og det uten at jeg har videre behov enn surfing og kanskje spille litt world of warships iblant. For meg er 10000 kr mye penger, og jeg har strengt tatt ikke behov for ytelse utover det man kan få i en pc til 4000 kr. Men når jeg ser på dette rent rasjonelt og økonomisk og sammenholder det med antall timer PC-en faktisk blir brukt, er det vanskelig å konkludere med noe annet enn at det som teller er full pupp.

Vel, en ny maskin til 4000 duger ikke allverden til nyere, krevende spill. World of Warships, derimot, lister GTX 460 og oppover som anbefalt, noe som ca. tilsvarer siste generasjon integrert Intelgrafikk rent ytelsesmessig.

 

Det som lønner seg - i mine øyne - er å ha litt erfaring med det å kjøpe og bygge PC, slik at du kan komponere din egen maskin kanskje ikke bare for behov du har akkurat nå, men også med tanke på fremtidige oppgraderinger og evt. gjenbruk. Ikke kjøp en kontor-Dell som har akkurat kraftig nok strømforsyning for det søplete skjermkortet som følger med, akkurat nok SATA-tilkoblinger for oppsettet ut av boksen pluss kanskje én ekstra disk som oppgradering, og som ikke konformerer til ATX-standard slik at du er stuck med det hovedkortet den leveres med. Sørg for å ha ledige RAM-slots slik at du kan øke minnet uten å kvitte deg med minnebrikkene du allerede har. En minneoppgradering kan fort bli nødvendig i løpet av maskinens levetid, spesielt når du ikke har behov for å spille de nyeste nye spillene i flere år fra nå.

 

Min trofaste Lynnfield i5 så to GPU-oppgraderinger før den selv ble skiftet ut til fordel for Haswell. Ettersom jeg bevisst valgte et hovedkort med SLI-støtte lever den nå ut sine dager i en egen rigg som kjører folding@home på to skjermkort. Av samme grunn valgte jeg på nytt et hovedkort med SLI-støtte, sånn i tilfelle jeg skulle få bruk for den ekstra PCIe-båndbredden når jeg med tid og stunder lar Haswell-maskinvaren pensjonere seg i en folderigg.

 

 

edit: Altså, jeg er enig. Selv om det mest krevende behovet ditt akkurat nå (world of warships) tydeligvis kjøres greit på en i3 er ikke det noen god grunn for å gå for en "kjip" tokjerneprosessor og pinglete strømforsyning. Kjøp deg heller en i5, 16 GB RAM og en PSU på 5-600W (eller mer om du vil), så er du rustet for oppgraderinger i fremtiden. Du vet, sånn i tilfelle du finner ut at Intelgrafikk ikke er helt din greie, så slipper du å bytte ut halve røklet. Og om du klarer deg uten noen slik oppgradering - vel, så har du om ikke annet en rimelig decent kontormaskin i mange år fremover.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Altså, jeg er enig. Selv om det mest krevende behovet ditt akkurat nå (world of warships) tydeligvis kjøres greit på en i3 er ikke det noen god grunn for å gå for en "kjip" tokjerneprosessor og pinglete strømforsyning.

 

Det handler også om bekymringsfrihet og handlingsrom, at uansett hvilke behov og ønsker jeg skulle få som omhandler PC-bruk i lang tid framover så er det bare å boote opp og dure igang, eller i verste fall måtte plugge inn noe nytt eller bytte 1 komponent hvis jeg skulle finne på å gjøre noe helt spesielt. Ingen stor operasjon nødvendig, PC-en kan betraktes som en boks som bare virker og gjør det den skal - i år etter år. 

Lenke til kommentar

20 timer i uka er veldig lite. En del av oss har flere maskiner som kjører oppgaver 168 timer i uka.

 

Hvis man er over gjennomsnittlig interessert i PC er det fornuftig å bruke tusen kroner i måneden.  Siden PSU, kabinett, skjerm gjerne varer noen år og komponenter man bytter ut har gjensalgsverdi vil det ikke være vanskelig å opprettholde et oppsett til >=40k ved å stadig tilføre en tusenkrone i måneden.

 

Har man mindre krav kan lan legge 4-500 kroner i måneden på PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...