Gå til innhold

medisin i Norge/Ungarn/Polen?


Anbefalte innlegg

Det har gått ett år siden jeg var ferdig på vgs og siden jeg ikke kom inn på medisin i fjor tenkte jeg at jeg skulle vente et par år for å ta opp fag og få alderspoeng osv, men resultatene jeg får på privatisteksamen er omtrent de samme som jeg fikk på vgs så jeg ville spørre om råd ang hva jeg skal gjøre. 

Skal jeg fortsette å ta opp fag og prøøve å komme inn i Norge, eller skal jeg søke i andre land, som Polen og Ungarn? 

Og hvilken av de to landende er det best å studere i? Jeg har lest at hvis man studerer i Polen så må man også ha turnus der før man søker om autorisasjon i Norge. Er det da best å studere i Ungarn? Og er det vanskeligere å få turnus/jobb i Norge hvis man har studert medisin i Ungarn/Polen? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har gått ett år siden jeg var ferdig på vgs og siden jeg ikke kom inn på medisin i fjor tenkte jeg at jeg skulle vente et par år for å ta opp fag og få alderspoeng osv, men resultatene jeg får på privatisteksamen er omtrent de samme som jeg fikk på vgs så jeg ville spørre om råd ang hva jeg skal gjøre. 

Skal jeg fortsette å ta opp fag og prøøve å komme inn i Norge, eller skal jeg søke i andre land, som Polen og Ungarn? 

Og hvilken av de to landende er det best å studere i? Jeg har lest at hvis man studerer i Polen så må man også ha turnus der før man søker om autorisasjon i Norge. Er det da best å studere i Ungarn? Og er det vanskeligere å få turnus/jobb i Norge hvis man har studert medisin i Ungarn/Polen? 

Jeg har selv søkt til Polen, og kommet inn på en av skolene jeg har søkt så langt. Synd du har fått samme karakterer nå som du har tatt opp fag. personlig, ville jeg ha søkt meg til utlandet. Det er mye bedre å bli ferdig med utdanningen i utlandet på seks år, enn å vente i mange år i Norge. Du taper utrolig mye tid. 

 

Anbefaler deg å søke til Polen, hvor ordningene er mye bedre og rettferdige. Du har bare godt av å komme hjem og ha turnus. Da blir du bedre kjent med sykehusene og måten det arbeides på hjemme. Husk at selv norske legestudenter må gjennom turnus. 

Lenke til kommentar

 

Det har gått ett år siden jeg var ferdig på vgs og siden jeg ikke kom inn på medisin i fjor tenkte jeg at jeg skulle vente et par år for å ta opp fag og få alderspoeng osv, men resultatene jeg får på privatisteksamen er omtrent de samme som jeg fikk på vgs så jeg ville spørre om råd ang hva jeg skal gjøre. 

Skal jeg fortsette å ta opp fag og prøøve å komme inn i Norge, eller skal jeg søke i andre land, som Polen og Ungarn? 

Og hvilken av de to landende er det best å studere i? Jeg har lest at hvis man studerer i Polen så må man også ha turnus der før man søker om autorisasjon i Norge. Er det da best å studere i Ungarn? Og er det vanskeligere å få turnus/jobb i Norge hvis man har studert medisin i Ungarn/Polen? 

Jeg har selv søkt til Polen, og kommet inn på en av skolene jeg har søkt så langt. Synd du har fått samme karakterer nå som du har tatt opp fag. personlig, ville jeg ha søkt meg til utlandet. Det er mye bedre å bli ferdig med utdanningen i utlandet på seks år, enn å vente i mange år i Norge. Du taper utrolig mye tid. 

 

Anbefaler deg å søke til Polen, hvor ordningene er mye bedre og rettferdige. Du har bare godt av å komme hjem og ha turnus. Da blir du bedre kjent med sykehusene og måten det arbeides på hjemme. Husk at selv norske legestudenter må gjennom turnus. 

 

Hva mener du med at ordningene er mye bedre og rettferdige? Jeg er klar over at jeg må ha turnus, men på ANSA sine sider står det at hvis man er utdannet i Polen må man ha turnus i Polen, og jeg vil heller ha turnus i Norge.. 

Lenke til kommentar

En av representantene til ANSA anbefalte å holde oss unna polen siden den polske nasjonal konservative regjeringen har gitt utrykk for at ALLE studenter (utenlandske og polske) må gjennom en språk/kunnskaps test om polen før de er ferdige i 5-6 året. Ifg representanten så er testen så vanskelig at til og med polske studenter sliter med å stå den. 

Dette er noe vi fikk høre nå i vår, så jeg skal ikke garantere at dette stemmer 100%.

Endret av SirreStrikk
Lenke til kommentar

Her er litt informasjon om situasjonen i Polen (fra april):

 

http://legeforeningen.no/Student/Norsk-medisinstudentforening/Nyheter/2016/INFORMASJON-OM-MULIGE-ENDRINGER-AV-MEDISINSTUDIET-I-POLEN/

 

Vedtaket i Polen er ikke fattet enda, men dersom det blir det vil det være et problem for norske studenter. Norsk medisinstudentforening og ANSA sier at de jobber for en løsning på dette problemet, og tror de vil greie dette. Men jeg tror jeg selv ville vært litt skeptisk til å søke dit før dette var litt mer avklart.

Lenke til kommentar

 

Vil slenge med at jeg er student i Split, Kroatia. Vi ble godkjent som ANSA land nylig. Hvorfor ikke søke hit? http://www.mefst.unist.hr/en-44/stranice-47/47

Hvordan vil du beskrive studiet? Liker du deg der? 

 

Veldig fornøyd. Jeg kan ikke sammenligne det med feks Polen, Slovakia eller andre land. Men de norske studentene som går her som har søkt transfer fra Sovakia, Bulgaria osv sier denne skolen her flere fordeler kontra de de gikk på tidligere. 

 

Noen fordeler er:

 

Mindre klasser (første klasse er 50 elever, men blir økt til 60 nå til høsten)

Billigere (vi betalte bare 7000 euro pr år, men nå til høsten skal det økes til samme nivå som resten av europa)

Blokk system (1 fag om gangen med en påfølgende eksamen rett etterpå)

Høy kvalitet på fagene (er noen fag det er dårligere kvalitet på, som feks biofysikken)

Høy kvalitet på foreleserne (nesten alle foreleserne/professorene har tatt utdanningen sin i utlandet (USA, Australia, England osv) og snakker veldig bra engelsk. Mange har også publisert internasjonale artikler.

 

Så kan man diskutere om dette er en fordel, eller ufordel. Men de som kommer fra Slovakia har påpekt at prøvene er vanskeligere her, pga tilgangen på gamle eksamener er veldig dårlig. Du har ingen gamle eksamener å se på før prøvene, kun notater fra eldre studenter.  

 

Jeg har anatomi eksamen neste uke, med påfølgende praktisk og muntlig. Største kritikken vil jeg komme med mot den praktiske delen da du får NULL poeng om du har skrivefeil. Vi skal identifisere 25 strukturer, og disse må skrives ordrett (skriver du en bokstav for mye så er det null poeng). 

 

Ellers vil jeg si at trykket er veldig høyt med dette blokk systemet. Hele studiet er et stort skippertak, som egentlig passer meg utmerket. Fleste skoler har alle eksamenene samlet på slutten av semester, men her er de spredt slik at man må lese jevnt hele tiden. Skolen lider av det samme problemet som andre skoler i øst europa, det er survival of the fittest :p Ingen nåde og mange blir utbrent ila året. Vi er avskum, mens professorene er guder ;)

 

EDIT: Glemte å nevne den største fordelen av de alle. Dette er SPLIT! Her har du palmer, middelhavet og varme! Ingen snø å jævelskap. Skal du først være 6 år i utlandet kan du lik så greit være på en slik plass og ikke i en industri by i Polen :p 

Endret av SirreStrikk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Vil slenge med at jeg er student i Split, Kroatia. Vi ble godkjent som ANSA land nylig. Hvorfor ikke søke hit? http://www.mefst.unist.hr/en-44/stranice-47/47

Hvordan vil du beskrive studiet? Liker du deg der? 

 

Veldig fornøyd. Jeg kan ikke sammenligne det med feks Polen, Slovakia eller andre land. Men de norske studentene som går her som har søkt transfer fra Sovakia, Bulgaria osv sier denne skolen her flere fordeler kontra de de gikk på tidligere. 

 

Noen fordeler er:

 

Mindre klasser (første klasse er 50 elever, men blir økt til 60 nå til høsten)

Billigere (vi betalte bare 7000 euro pr år, men nå til høsten skal det økes til samme nivå som resten av europa)

Blokk system (1 fag om gangen med en påfølgende eksamen rett etterpå)

Høy kvalitet på fagene (er noen fag det er dårligere kvalitet på, som feks biofysikken)

Høy kvalitet på foreleserne (nesten alle foreleserne/professorene har tatt utdanningen sin i utlandet (USA, Australia, England osv) og snakker veldig bra engelsk. Mange har også publisert internasjonale artikler.

 

Så kan man diskutere om dette er en fordel, eller ufordel. Men de som kommer fra Slovakia har påpekt at prøvene er vanskeligere her, pga tilgangen på gamle eksamener er veldig dårlig. Du har ingen gamle eksamener å se på før prøvene, kun notater fra eldre studenter.  

 

Jeg har anatomi eksamen neste uke, med påfølgende praktisk og muntlig. Største kritikken vil jeg komme med mot den praktiske delen da du får NULL poeng om du har skrivefeil. Vi skal identifisere 25 strukturer, og disse må skrives ordrett (skriver du en bokstav for mye så er det null poeng). 

 

Ellers vil jeg si at trykket er veldig høyt med dette blokk systemet. Hele studiet er et stort skippertak, som egentlig passer meg utmerket. Fleste skoler har alle eksamenene samlet på slutten av semester, men her er de spredt slik at man må lese jevnt hele tiden. Skolen lider av det samme problemet som andre skoler i øst europa, det er survival of the fittest :p Ingen nåde og mange blir utbrent ila året. Vi er avskum, mens professorene er guder ;)

 

EDIT: Glemte å nevne den største fordelen av de alle. Dette er SPLIT! Her har du palmer, middelhavet og varme! Ingen snø å jævelskap. Skal du først være 6 år i utlandet kan du lik så greit være på en slik plass og ikke i en industri by i Polen :p

 

Tusen tusen takk for et så utfyllende svar!! Skal definitivt vurdere det. Lykke til på eksamen :wee:  :wee:

Lenke til kommentar

 

 

Vil slenge med at jeg er student i Split, Kroatia. Vi ble godkjent som ANSA land nylig. Hvorfor ikke søke hit? http://www.mefst.unist.hr/en-44/stranice-47/47

Hvordan vil du beskrive studiet? Liker du deg der? 

 

Skolen lider av det samme problemet som andre skoler i øst europa, det er survival of the fittest :p Ingen nåde og mange blir utbrent ila året. Vi er avskum, mens professorene er guder ;)

EDIT: Glemte å nevne den største fordelen av de alle. Dette er SPLIT! Her har du palmer, middelhavet og varme! Ingen snø å jævelskap. Skal du først være 6 år i utlandet kan du lik så greit være på en slik plass og ikke i en industri by i Polen :p

 

Heisann SirreStrikk, flott post. Bare lurer, kunne du ha utdypet litt rundt det som jeg markert i fet skrift please?

 

Altså det med survival of the fittest (hvordan dette fungerer konkret sett), og også dette med at professorene er guder mens studentene er avskum (hvordan dette fungerer konkret sett).

Lenke til kommentar

 

 

 

Vil slenge med at jeg er student i Split, Kroatia. Vi ble godkjent som ANSA land nylig. Hvorfor ikke søke hit? http://www.mefst.unist.hr/en-44/stranice-47/47

Hvordan vil du beskrive studiet? Liker du deg der? 

 

Veldig fornøyd. Jeg kan ikke sammenligne det med feks Polen, Slovakia eller andre land. Men de norske studentene som går her som har søkt transfer fra Sovakia, Bulgaria osv sier denne skolen her flere fordeler kontra de de gikk på tidligere. 

 

Noen fordeler er:

 

Mindre klasser (første klasse er 50 elever, men blir økt til 60 nå til høsten)

Billigere (vi betalte bare 7000 euro pr år, men nå til høsten skal det økes til samme nivå som resten av europa)

Blokk system (1 fag om gangen med en påfølgende eksamen rett etterpå)

Høy kvalitet på fagene (er noen fag det er dårligere kvalitet på, som feks biofysikken)

Høy kvalitet på foreleserne (nesten alle foreleserne/professorene har tatt utdanningen sin i utlandet (USA, Australia, England osv) og snakker veldig bra engelsk. Mange har også publisert internasjonale artikler.

 

Så kan man diskutere om dette er en fordel, eller ufordel. Men de som kommer fra Slovakia har påpekt at prøvene er vanskeligere her, pga tilgangen på gamle eksamener er veldig dårlig. Du har ingen gamle eksamener å se på før prøvene, kun notater fra eldre studenter.  

 

Jeg har anatomi eksamen neste uke, med påfølgende praktisk og muntlig. Største kritikken vil jeg komme med mot den praktiske delen da du får NULL poeng om du har skrivefeil. Vi skal identifisere 25 strukturer, og disse må skrives ordrett (skriver du en bokstav for mye så er det null poeng). 

 

Ellers vil jeg si at trykket er veldig høyt med dette blokk systemet. Hele studiet er et stort skippertak, som egentlig passer meg utmerket. Fleste skoler har alle eksamenene samlet på slutten av semester, men her er de spredt slik at man må lese jevnt hele tiden. Skolen lider av det samme problemet som andre skoler i øst europa, det er survival of the fittest :p Ingen nåde og mange blir utbrent ila året. Vi er avskum, mens professorene er guder ;)

 

EDIT: Glemte å nevne den største fordelen av de alle. Dette er SPLIT! Her har du palmer, middelhavet og varme! Ingen snø å jævelskap. Skal du først være 6 år i utlandet kan du lik så greit være på en slik plass og ikke i en industri by i Polen :p

 

Tusen tusen takk for et så utfyllende svar!! Skal definitivt vurdere det. Lykke til på eksamen :wee:  :wee:

 

Bare hyggelig :) Si ifra om du trenger noe assistanse/råd med søknadsprosessen om du bestemmer deg, da den kan virke litt uoversiktlig.

 

 

 

 

Vil slenge med at jeg er student i Split, Kroatia. Vi ble godkjent som ANSA land nylig. Hvorfor ikke søke hit? http://www.mefst.unist.hr/en-44/stranice-47/47

Hvordan vil du beskrive studiet? Liker du deg der? 

 

Skolen lider av det samme problemet som andre skoler i øst europa, det er survival of the fittest :p Ingen nåde og mange blir utbrent ila året. Vi er avskum, mens professorene er guder ;)

EDIT: Glemte å nevne den største fordelen av de alle. Dette er SPLIT! Her har du palmer, middelhavet og varme! Ingen snø å jævelskap. Skal du først være 6 år i utlandet kan du lik så greit være på en slik plass og ikke i en industri by i Polen :p

 

Heisann SirreStrikk, flott post. Bare lurer, kunne du ha utdypet litt rundt det som jeg markert i fet skrift please?

 

Altså det med survival of the fittest (hvordan dette fungerer konkret sett), og også dette med at professorene er guder mens studentene er avskum (hvordan dette fungerer konkret sett).

 

Det er satt litt på spissen, men om du presterer dårlig i skolen så vil mange professorer ikke nøle med å henge deg ut, gjerne foran hele klassen. Jeg har ikke opplevd dette i stor grad, men har hørt historier og noen professorer er mer anlagt til å gjør det enn andre. Det er også veldig konservativt i det at du skal behandle de med respekt, og gjengi tittelen de har når du kommuniserer med de. De yngre professorene, og de som har vært mer i utlandet er mindre opptatt av dette. Men noen tvilholder på det gamle og sier ifra om de ikke er fornøyd. Feks; "Dear professor" er noe du alltid må skrive i starten av en mail. 

 

Korrupsjon er jo noe som ikke burde finnes i skolen, men dessverre er det utbredt likevel. Transfer studentene sier det mye mindre korrupsjon her i Split kontra feks, Polen, Slovakia osv. Men det finnes her også. Et eksempel er muntlig eksamenen jeg skal ha nå om en uke. Vis jeg har vært respektløs/smart ass ovenfor professoren jeg skal ha som sensor så kan jeg forvente at vedkommende kan gjøre muntlig eksamenen mye vanskeligere enn ellers. Er du godt likt så er det alltid en pluss, så derfor bør man unngå unødvendige konfrontasjoner.

Lenke til kommentar

Ble sendt denne tråden,  og siden det er eksamensperiode og prokrastineringen er off the charts så kan jeg legge inn et svar. 

Vil på forhånd avklare at jeg studerer i Slovakia.

De nye turnusreglene for polen er tenkt å tre i kraft fra 2018, så alle som fullfører studiet etter 2018 må gjennomføre turnus i Polen for å få lisens. Dersom de nye reglene trer i kraft, noe de sannsynligvis gjør. Det ver svært vanskelig å få turnus i Polen, da polske studenter blir foretrukket for de få plassene som er. Og med de nye turnusreglene i Norge, der turnus nå er en del av spesialiseringen (LIS), så vil du ikke bli fritatt fra norsk turnus selvom du har hatt den i Polen.  Ansa og NMF jobber såvidt jeg vet med å gi studenter som fullfører studiet innen 2020 fritak (de som begynte før lovforslaget ble lagt frem), så vi får se hvordan det går. 

Jeg vet svært lite om hvordan det er i Ungarn. 

Dersom du studerer i Slovakia, så legger skolen tilrette til at du kan gjøre praksisen (i sjetteklasse) hjemme i Norge, og bare har eksamen her nede, noe som er veldig nyttig, både med tanke på å søke turnus etter studiet, og for å lære rutinene og kulturen på norske sykehus. 

Jeg har hørt det bli sagt at "Studiet i utlandet er være lett å komme inn på, men vanskeligere å fullføre", og dette er nok ikke så langt fra sannheten. Min klasse har hatt frafall på 50 elever (vi var 120, er 70 nå). Enten fordi de har strøket, eller fordi de fant seg noe annet å gjøre. Det har være tøft for mange. Et par ting å være forberedt på er at;  det vil være tester flere ganger i uken gjennom hele semesteret, du må stå på prøver for å få ta del i undervisningen, det er flere deleksamen (tentamen), du kommer til å ha muntlig eksamen foran klassen din, du vil bli skjelt ut på et språk du ikke forstår, og prøveresultater blir lest opp av professor i plenum (ikke noe studentweb her). Men du blir veldig fort vandt til det, og du lærer fagene godt.
Som det ble skrevet i en post tidligere er Professor Gud, og du ikke er verdt skolepengene. Det stemmer nok, men de får mer respekt for deg etter hvert som du kommer lenger i studiet. Det er ingen korrupsjon ved universitetet, jeg vet ikke hva du sikter til Split-student, men det har jeg aldri  hørt om. Universitetet har sine regler, som de håndhever med en jernhanske, men forholder du deg til det går alt fint. 

 

TL;DR Tenk deg nøye om hvorfor du har lyst til å begynne på studiet, men har du motivasjonen er det bare å reise. Kulturen blant studenter og professorer ved universitetet står i sterk kontrast til hvordan det er hjemme, men du blir fort vant til det. Studiet er godt, forelesere holder høy faglig kompetanse men kan være litt eksentriske, og det stilles krav til studenten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I forhold til korrupsjon så tenkte jeg mest på at de er ikke fullstendig objektive når det kommer til feks. muntlig eksamen. Dette henger igjen sammen med "professor gud" som du nevner og dette gjelder Split. Hva transfer studentene forbinder med korrupsjon i Slovakia vet jeg ikke.

I Bulgaria er det MYE værre. Vennine av meg kjøpte seg plass på universitetet, og du kan kjøpe stå karakterer. Utbredt rasisme er det også hvor to studenter jeg studerte med tidligere med utenlandsk opprinnelse måtte kjøpe gaver ol. til professorene bare for å få stå karakter uavhengig av prestasjon. De søkte transfer etter 3 året pga rasisme og korrupsjonen. 

Jeg kan skrive under på at studiene er tøffe, det er mye testing underveis. I anatomien har vi muntlig/praktisk-quiz hver dag som du må stå vis du skal ta deleksamen, noe som har ført til et ekstremt høyt stress nivå får enkelte. Jeg føler selv jeg kan klare hva som helst i livet etter å ha gjennomført anatomi kurset :p

Endret av SirreStrikk
Lenke til kommentar

I forhold til korrupsjon så tenkte jeg mest på at de er ikke fullstendig objektive når det kommer til feks. muntlig eksamen. 

Jeg forstår hva du mener.  For vår del (mitt kull, kan ikke snakke for andre) så gjaldt dette hovedsakelig de første tre semesterene. Og det har gått på at de forventer mer av deg dersom du f.eks har langt hår og skjegg som gutt. Kan du pensum så vil du ikke ha noen problem, men dersom du belager deg på benefit of the doubt så burde du klippe deg. 

Såvidt jeg har erfart så er det ikke noe utbredt rasisme ved fakultetet. Enkelte av de mer eksentriske professorene har riktignok ytret noen kommentarer som er godt over streken, men det er aldri forskjellsbehandling. Kan du pensum, så vil de aldri stryke deg. 

Det har heller ikke vært noe gave-kjøp hos oss, men jeg må ærlig innrømme at jeg har betalt en politibetjent 20€ etter en naboklage en sen fredag kveld. Men fakultetet tar sterkt avstand fra slikt. 

Håper dette har vært til hjelp.

Lykke til videre med eksamen, og søknadsprosessen for OP. 

Endret av Pituitary420
Lenke til kommentar

Ble sendt denne tråden,  og siden det er eksamensperiode og prokrastineringen er off the charts så kan jeg legge inn et svar. 

Vil på forhånd avklare at jeg studerer i Slovakia.

De nye turnusreglene for polen er tenkt å tre i kraft fra 2018, så alle som fullfører studiet etter 2018 må gjennomføre turnus i Polen for å få lisens. Dersom de nye reglene trer i kraft, noe de sannsynligvis gjør. Det ver svært vanskelig å få turnus i Polen, da polske studenter blir foretrukket for de få plassene som er. Og med de nye turnusreglene i Norge, der turnus nå er en del av spesialiseringen (LIS), så vil du ikke bli fritatt fra norsk turnus selvom du har hatt den i Polen.  Ansa og NMF jobber såvidt jeg vet med å gi studenter som fullfører studiet innen 2020 fritak (de som begynte før lovforslaget ble lagt frem), så vi får se hvordan det går. 

Jeg vet svært lite om hvordan det er i Ungarn. 

Dersom du studerer i Slovakia, så legger skolen tilrette til at du kan gjøre praksisen (i sjetteklasse) hjemme i Norge, og bare har eksamen her nede, noe som er veldig nyttig, både med tanke på å søke turnus etter studiet, og for å lære rutinene og kulturen på norske sykehus. 

Jeg har hørt det bli sagt at "Studiet i utlandet er være lett å komme inn på, men vanskeligere å fullføre", og dette er nok ikke så langt fra sannheten. Min klasse har hatt frafall på 50 elever (vi var 120, er 70 nå). Enten fordi de har strøket, eller fordi de fant seg noe annet å gjøre. Det har være tøft for mange. Et par ting å være forberedt på er at;  det vil være tester flere ganger i uken gjennom hele semesteret, du må stå på prøver for å få ta del i undervisningen, det er flere deleksamen (tentamen), du kommer til å ha muntlig eksamen foran klassen din, du vil bli skjelt ut på et språk du ikke forstår, og prøveresultater blir lest opp av professor i plenum (ikke noe studentweb her). Men du blir veldig fort vandt til det, og du lærer fagene godt.

[...]

Vil skolen hjelpe deg å få praksis i Norge, eller vil de bare legge til rette for at det er mulig, og så må du skaffe praksisplass selv på et sykehus i Norge? Og hvor lett er det å få praksisen i Norge? Jeg har jobbet på et lokalsykehus i Norge, og der ønsker de ikke å ta i mot praksisstudenter fra utlandet fordi de har avtale med et universitet i Norge, og ønsker dermed å prioritere disse medisinstudentene.

Lenke til kommentar

Et ganske annet spørsmål, som i grunn er offtopic:

Tror dere denne disiplinen og "tøffheten" som forventes gjennom studier/medisinstudier i østeuropeiske land gjør studentene mer forberedt for arbeidslivet - i Norge eller andre steder? Og er det bedre for å holde studentene gira - altså konkurranseinstinkt med så mye prøver??

Siden det er visstnok lett mange steder å komme inn, men ikke å fullføre..


!! Spør på grunn av med frafallsandelen i Norge i bakhodet (mange faller fra eller bytter relativt enkle studier) -- samt også i bakhodet alle de norske studentene i Norge som ikke gidder å fullføre på normert tid, trass kanskje verdens beste offentlige ordninger og tilrettelegginger. Hva tror dere?? :) Spent på å høre meninger.

Endret av Calippus
Lenke til kommentar

Et ganske annet spørsmål, som i grunn er offtopic:

 

Tror dere denne disiplinen og "tøffheten" som forventes gjennom studier/medisinstudier i østeuropeiske land gjør studentene mer forberedt for arbeidslivet - i Norge eller andre steder? Og er det bedre for å holde studentene gira - altså konkurranseinstinkt med så mye prøver??

 

Siden det er visstnok lett mange steder å komme inn, men ikke å fullføre..

 

 

!! Spør på grunn av med frafallsandelen i Norge i bakhodet (mange faller fra eller bytter relativt enkle studier) -- samt også i bakhodet alle de norske studentene i Norge som ikke gidder å fullføre på normert tid, trass kanskje verdens beste offentlige ordninger og tilrettelegginger. Hva tror dere?? :) Spent på å høre meninger.

Jeg studerer i Norge og kjenner meg ikke igjen at det er vanlig å ikke gidde å fullføre på normert tid. Det store flertallet som ikke fullfører på normert tid har enten strøket og gått et år om igjen eller tatt permisjon fordi de har fått et barn. Og så har du alle de som går forskerlinja og tar et år permisjon fra det vanlige studiet for å drive med forskning, noe jeg ikke vil kategorisere som å "ikke gidde". Jeg kjenner kun til to personer som har tatt permisjon for å få "fri", og disse har begge jobbet i utlandet med u-landsarbeid ("lege"jobb) som er relevant for studiet.

Lenke til kommentar

En av våre forelesere sa ved starten av studiet at 90% av alle mennesker vil kun klare å fullføre medisin studiet. Om noen av de 90% faller av så er det grunnet personlig problemer. Det kan være dødsfall, graviditet, eller andre ting. 
 

Samme foreleser la frem tall på antall studenter som opplevde symptomer på utbrenthet ila studiet. Nå husker jeg ikke tallene 100%, men mener det var rundt 25% de første 3 årene. Mens de siste 3 årene var det så mye som 44%. 

Jeg går på første året, men jeg er ganske gammel (27 år) og har en bachelor grad fra før av i ryggen, og litt mer livserfaring enn mange av de yngre på studiet. Jeg synes det går ganske greit, men det er en del som sliter av de yngre, men også de mer jevnaldrende. Jeg har mine tvil om at jeg hadde klart å fullføre studiet om jeg kom rett fra vgs som en 18 åring. Den yngste personen i kullet mitt var 16 år når hun startet her på medisin (hvordan det er mulig må du ikke spørre meg om).

Lenke til kommentar

Universitetet vil ikke hjelpe deg i å søke om å gjøre praksisen andre steder. Du må selv skaffe deg praksisen, og så søke til universitetet om å få den godkjent. Jeg tror dette gjelder de aller fleste universiteter i verden, at dersom du ikke ønsker å følge studieløpet de har lagt opp til deg så må du administrere det selv. Når det er sagt så velger de aller fleste studentene her å ta deler av praksisen hjemme, og prosessen pleier såvidt jeg vet å gå ganske smooth. Jeg kan selvfølgelig ikke kommentere på hvilke regler lokalsykehuset ditt har, og hvem de velger å ta inn og ikke. Men erfaringsmessig pleier en stor prosent av studentene å få plass, det krever dog innsats fra den enkelte studenten å søke, og å følge opp sine søknader (les. mase).

Hva disiplinen og "tøffheten" angår så tror jeg det meste ligger i kulturforskjeller, kombinert med et veldig stort pensum. Medisinstudiet er tøft uansett hvor du tar det, men kulturforskjell, språkproblemer og hjemlengsel kan være en ekstra belastning for mange. Det blir kanskje overdrevet litt med alle skrekkhistoriene fra universitetene her, men dersom du skulle søke, så er du hvertfall forberedt på det værste. Husk også på at skrekkhistoriene stort sett kommer fra elvene som sliter i fagene fra før, aldri A-elevene. 

Mine fem cent; du må finne ut hvor viktig det er for deg å være i Norge, og eventuelt hvor lang tid det tar å fikse vitnemålet. Dersom du bestemmer deg for å reise ut av Norge, sjekk ut Ungarn, Tsjekkia eller Slovakia. Polen er usikkert nå, og du risikerer å sette deg i en uheldig situasjon som kan unngåes. Gjør deg også noen tanker om hva som er viktigst, byen du bor i eller studiet du tar. Universiteter med mange norske studenter holder stort sett et bra nivå- det er derfor de er der.  Split høres flott ut det, og jeg vet om et par som overførte dit, men husk på at ingen norske studenter har enda fullført studiet i Split (eldste studenten er vel på femte året nå, du vet kanskje dette bedre SirreStrikk?), jeg syntes også dette virket litt usikkert..  Lykke til! 

Endret av Pituitary420
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...