Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bygge tomannsbolig uten disp.


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Går med planer om å bygge en tomannsbolig til meg og min bror, men etter å ha vært hos kommunen forstår jeg at det ikke er så lett. Tomtene vi hadde sett på hadde ordet "enebolig" i reguleringsplanen og fikk da lurt ut av de at siden det står enebolig må vi enten bygge det eller søke om disp. Siden reguleringsplanen er helt ny var det lite sannsynlighet for positivt svar på disp.

 

Ser nå på en annen tomt med en eldre reguleringsplan(2001), og ordet enebolig er ikke nevnt i dokumentet. 

 

Men, er det virkelig så lett at så lenge enebolig ikke er nevnt kan vi bygge tomannsbolig så lenge vi følger de andre kravene i reguleringsplanen? 

 

Det er dog søkt disp om en bod og en garasje i 2012, i disp om garasjen står det enebolig. Vi trenger uansett ikke denne dispensasjonen for garasje da det skal bygges inn i boligen, iht reguleringsplan. 

 

Håper noen har erfaringer for vill bruke minst mulig tid hos kommunen, for der er det ikke mye vettig å få ut.. tjaneijahmkanskjedispdattditt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BRA eller P-rom. :)

 

Bygg "generasjonsbolig".

BRA er innenfor ja. 

 

Hva er en generasjonsbolig? Det vi tenker å bygge er to leiligheter som ligger overhverandre med garasjeanlegg i underste leilighet. Evt for seg selv i egen etasje, noe slik: 

 

4443249508cabc12e38035bff6116616.jpg

 

Jeg har nå funnet dette i reguleringsplanen: 

 

 

B3, B8, B10 og B11, Boliger med tilhørende anlegg a. I området tillates oppført boliger med tilhørende anlegg. Det kan på hver tomt bygges en hovedleilighet med tilleggsleilighet. Før utbygging eller utskilling av nye boligtomter må det oversendes tomteinndelingsplan for den eller de eiendommene som omfattes av tiltaket. Planen skal godkjennes av planmyndighetene i kommunen og skal vise bebyggelsens plassering, funksjon og ytre dimensjoner, atkomstforhold, terrengbearbeidelse, opparbeidelse av fellesfunksjoner som parkering, lekeplasser, samleplasser og lignende.

 

Men aner ikke hvilken "BX" tomten er, da den ikke er merket på kartet til kommunen... Det ligger en B10 til venstre, B7 høyre og B5 forran :S 

Lenke til kommentar

Jeg ville brukt mest mulig tid hos kommunen. Møt opp fysisk hos kommunen å be de om å hjelpe deg med å finne ut nøyaktig hva som kan bygges på den aktuelle tomten.

 

Det er de som bestemmer til syvende å sist, så de burde vite hva som tolereres.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Jeg ville brukt mest mulig tid hos kommunen. Møt opp fysisk hos kommunen å be de om å hjelpe deg med å finne ut nøyaktig hva som kan bygges på den aktuelle tomten.

 

Det er de som bestemmer til syvende å sist, så de burde vite hva som tolereres.

 

Off etter turen i dag frister det ikke mye, det var ikke mye konkret å få ut av de. Men neste gang skal jeg i det minste være mer forberedt. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Off etter turen i dag frister det ikke mye, det var ikke mye konkret å få ut av de. Men neste gang skal jeg i det minste være mer forberedt. 

 

 

Det handler nok om å stille de riktige konkrete spørsmålene. Ikke la de være så mye rom for generell tolkning :)

Lenke til kommentar

 

 

Det kan på hver tomt bygges en hovedleilighet med tilleggsleilighet.

 

Med riktig "BX" så er det her bare et spørsmål om hvor stor tilleggsleiligheten kan være. :)

 

Noen kommuner regner ikke generasjonsbolig som to boenheter.

 

 

Det står egentlig ikke spesifisert hvor stor tilleggs leilighet kan være, står egentlig bare at en må søke. Siden vi er to er jo målet å ha like mye hver. 

Lenke til kommentar

Da var det avklart, boligen ligger under B10, altså innenfor det vi ønsker. Men megler mener en fortsatt bare kan bygge en enhet pga "tinglyst heftelse", hva i alle dager? 

 

EDIT: Det var særskilte avtaler i skjøtet i forbindelse med at tomten har blitt skilt ut i fra en annen, typisk.. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Er denne tinglyste heftelsen formulert slik at det ikke engang er mulig å bygge generasjonsbolig (som ikke nødvendigvis anses som to boenheter)?

Nei men jeg tror vi vill holde oss vekke fra dette. Dette blir en investering for min del og kommer til å selge etter noen år, da blir det litt tøft å selge broderen på kjøpet..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Det kan på hver tomt bygges en hovedleilighet med tilleggsleilighet

 

Noen som vet om det finnes noen definisjon på hvor stor en tilleggsleilighet kan være ift hoved? Har funnet ny tomt med denne beskrivelsen men ingenting er spesifisert. Hvor kan jeg evt leite opp noe slik? 

Lenke til kommentar

Det varierer fra kommune til kommune. Noen kommuner har "50%", mens det er vanligere med maksimalt bruksareal fra 55 til 70 kvadratmeter.

 

Sjekk om det er skrevet noe om størrelse på sekundærleilighet i kommunens prisliste på vann/avløp.

Sjekk om google har noe informasjon for den aktuelle kommunen.

Sjekk om servicetorget i kommunen kan hjelpe. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...