Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mistet lappen på grunn av sykdom, må jeg vente før jeg kan få den tilbake?


Anbefalte innlegg

Jeg mistet nylig lappen grunnet sykdom, og lurer på om jeg kan søke om å få den tilbake med en gang eller om det er "karantenetid" på det. Det er ihvertfall snakk om at jeg må ta noen "nevropsykologiske tester" for å bestemme om jeg kan få den tilbake, og disse testene ønsker ikke sykehuset at jeg skal ta før jeg er utskrevet. Må jeg ikke ta førerprøven om igjen hvis jeg er uten førerkort i mer enn seks måneder eller noe? Det er ikke noe problem å forholde seg til trafikkregler eller noe, jeg er jo faktisk yrkessjåfør, men jeg vil bare ikke betale for ny førerprøve for å få igjen førerkortet, for det blir for dumt.

 

Håper noen som kan dette emnet godt kan svare, da jeg bare får svada fra leger som ikke kan noe juss.



Anonymous poster hash: f9239...4cf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nominelt sett er det ingen karantenetid i den sammenheng man vanligvis tenker på begrepet karantenetid (som i, sperrefrist etter at man er frisk). Men det vil ofte være en reell karantenetid avhengig av når du medisinsk sett ikke lengre kan sies å ha sykdommen/lidelsen/problemet.

 

For enkelte førerkortklasser er det for eksempel krav om ingen anfall med tap av bevissthet de siste ti år. Her må du i realiteten være anfallsfri i ti år før du anses frisk. 

 

Det følger av tapsforskriften kapittel 8 at når førerretten tapes etter en straffbar handling kan det kreves ny førerprøve før man får ny førerrett, og man vil ikke få ny førerrett før disse vilkårene er oppfylt, jf. førerkortforskriften kapittel 11. Man vil som hovedregel bli ilagt krav om ny førerprøve der man taper førerretten for mer enn seks måneder. Tilsvarende bestemmelser gjelder ikke automatisk for tap av førerrett som følge av helsemessige forhold, men politiet kan i medhold av vegtrafikkloven § 34 første ledd pålegge deg å ta hel eller delvis ny førerprøve hvis det er nødvendig. 

Lenke til kommentar

For enkelte førerkortklasser er det for eksempel krav om ingen anfall med tap av bevissthet de siste ti år. Her må du i realiteten være anfallsfri i ti år før du anses frisk. 

 

Man kan søke om dispansasjon til fylkesmannen for å få førerkortet tidligere i slike tilfeller.

 

F.eks. vil dokumentasjon fra spesialist på området være ett godt grunnlag for å få en slik dispansasjon innvilget.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Det vil være mulig å søke Fylkesmannen om dispensasjon etter førarkortforskriften § 6. Vedlagt søknaden skal det alltid foreligge attest frå nevrolog.

Då vil fylkesmannen vurdere søknaden og nevrologens faglige vurdering opp mot EU-direktivet for å sjå om det er grunnlag for å gi dispensasjon.

 

Det er verdt å merke seg at dispensasjonspraksisen for kjøyretøy i gruppe 2 og 3 (tunge kjøyretøy og buss) er og skal være særlig streng. Spesielt for minibuss og buss skal det mykje til å få dispensasjon av hensyn til passasjersikkerheita.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...