Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Øvelseskjøring MC - Vegvesen.no har motsigende infoartikler


Anbefalte innlegg

Jeg driver på med A-lappen og har hørt en ikke kan kjøre 2 sykler i privat øvelseskjøring.

 

Når jeg dog sjekker vegvesen.no står det:

 

 

Den som er med deg

 

Denne tyder jeg som at det er valgfritt om en sitter på samme eller kjører 2 sykler. 

 

Mens det på en annen vegvesen side står: 

 

 

Hovedregelen er at elev skal kjøre med ledsager som passasjer, men dersom vektbegrensningene på motorsykkelen er til hinder for det kan ledsager kjøre etter eleven på egen mellomtung eller tung mc. Med vektbegrensninger menes at vekten av elev, ledsager og kjøretøy i sum må være mindre enn motorsykkelens tillatte totalvekt (fremkommer i vognkort).

http://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/Pressemeldingsarkiv/Region+s%C3%B8r/%C3%B8velseskj%C3%B8ring-mc

 

Noen som har noe konkret så jeg ikke driter meg ut her? ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mens det på en annen vegvesen side står: 

Hovedregelen er at elev skal kjøre med ledsager som passasjer, men dersom vektbegrensningene på motorsykkelen er til hinder for det kan ledsager kjøre etter eleven på egen mellomtung eller tung mc. Med vektbegrensninger menes at vekten av elev, ledsager og kjøretøy i sum må være mindre enn motorsykkelens tillatte totalvekt (fremkommer i vognkort).[/size]

http://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/Pressemeldingsarkiv/Region+sør/øvelseskjøring-mc

 

Dette er gammel informasjon som ikke gjelder lenger.

 

Forskrift om trafikkopplæring og førerprøve m.m. kapittel 2 gjelder.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mens det på en annen vegvesen side står: 

Hovedregelen er at elev skal kjøre med ledsager som passasjer, men dersom vektbegrensningene på motorsykkelen er til hinder for det kan ledsager kjøre etter eleven på egen mellomtung eller tung mc. Med vektbegrensninger menes at vekten av elev, ledsager og kjøretøy i sum må være mindre enn motorsykkelens tillatte totalvekt (fremkommer i vognkort).[/size]

http://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/Pressemeldingsarkiv/Region+sør/øvelseskjøring-mc

 

Dette er gammel informasjon som ikke gjelder lenger.

 

Forskrift om trafikkopplæring og førerprøve m.m. kapittel 2 gjelder.

 

 

Flott! der står det jo ganske klart:

§ 2-2.Øvingskjøring på veg eller andre områder som ikke er avsperret' I klassene A1, A2 og A stilles det ikke krav til at lærer eller ledsager må følge med på kjøretøyet til eleven. Det er ikke adgang til å øvingskjøre i klasse B med kjøretøy med sitteplass kun for føreren.'

 

Den første artikkelen fra VV er datert endret i vår, mens den andre ikke har noen dato.

Lenke til kommentar

 

Den andre artikkelen har dato 27.04.2012.

 

Ikke glem at det er krav om toveis kommunikasjonsutstyr. :)

 

Har ordnet vester og øreplugger med mic ;)

 

 

Man må vel også ha L på sykkelen eller bakpå vesten? Når jeg øvelseskjører privat kjører jeg med lett-mc først, så min far på tung etter meg. Vi bruker vest, L og toveis kommunikasjonsutstyr. Har øvelseskjørt ganske mye privat og har aldri blitt stoppet. 

Lenke til kommentar

 

 

Den andre artikkelen har dato 27.04.2012.

 

Ikke glem at det er krav om toveis kommunikasjonsutstyr. :)

 

Har ordnet vester og øreplugger med mic ;)

 

 

Man må vel også ha L på sykkelen eller bakpå vesten? Når jeg øvelseskjører privat kjører jeg med lett-mc først, så min far på tung etter meg. Vi bruker vest, L og toveis kommunikasjonsutstyr. Har øvelseskjørt ganske mye privat og har aldri blitt stoppet. 

 

 

Joda, men det er bare å tusje på en rød L så er man good to go ;)

Lenke til kommentar

 

 

 

Den andre artikkelen har dato 27.04.2012.

 

Ikke glem at det er krav om toveis kommunikasjonsutstyr. :)

 

Har ordnet vester og øreplugger med mic ;)

 

 

Man må vel også ha L på sykkelen eller bakpå vesten? Når jeg øvelseskjører privat kjører jeg med lett-mc først, så min far på tung etter meg. Vi bruker vest, L og toveis kommunikasjonsutstyr. Har øvelseskjørt ganske mye privat og har aldri blitt stoppet. 

 

 

Joda, men det er bare å tusje på en rød L så er man good to go ;)

 

Får satse på det, har ingen db-killer i min nå og det virker ikke som om de bryr seg om det heller, tror vel bare det er min far sin som bråker så fært

Endret av John9s
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...