Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

makroøkonomi BI V16


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hva faen! Hvordan kan den være feil? 2B er jo helt deskriptivt. Hvis A ryker pga det da da!

Min A ryker faktisk pga den ser det ut som. Det gir overhodet ingen mening. 

 

 

Personlig tenkte jeg slik:

"Norsk økonomi taper på at" tar stilling til det deskriptive utsagnet "Statens pensjonsfond utland trekker ut selskaper fra aksjeporteføljen på grunnlag av etiske vurderinger." 

 

Jeg klarer liksom ikke helt se at alternativ D tar stilling til noe som helst, altså er det vel deskriptivt?

Lenke til kommentar

"Arbeidsledigheten i det siste halve året forklarer trolig at Regjeringens finanspolitikk er blitt

mer ekspansiv i Revidert Nasjonalbudsjett (2015 2016) sammenlignet med

Nasjonalbudsjettet fra oktober i fjor. "

 

Det er jo helt klart at dette er det normative utsagnet? 

Var feil i fasiten V2015, så får krysse fingrene for at det gjelder denne gangen også. Hvis ikke gir det ingen mening. 

Endret av annot
Lenke til kommentar

 

"Arbeidsledigheten i det siste halve året forklarer trolig at Regjeringens finanspolitikk er blitt

mer ekspansiv i Revidert Nasjonalbudsjett (2015 2016) sammenlignet med

Nasjonalbudsjettet fra oktober i fjor. "

 

Det er jo helt klart at dette er det normative utsagnet? 

 

Var feil i fasiten V2015, så får krysse fingrene for at det gjelder denne gangen også. Hvis ikke gir det ingen mening. 

 

 

Jeg har alltid tenkt/trodd at normative utsagn skal ta stilling til noe, altså vurdere om det er bra, dårlig eller om det burde være "sånn". I mine øyne tar ikke alternativ D stilling til om en mer ekspansiv finanspolitikk er bra eller dårlig for Norge på noen måte. 

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei, sitte med oppgave 9 fra vår-eksamen '16. 

 

Forstår ikke helt om man skal bruke MPL og MPK til å finne Y, og hvordan man gjør det isåfall...
Mangler A, men er også usikker på hvordan jeg skal finne denne...
Noen som kan ta en titt? 

 

Ta utgangspunkt i følgende aggregerte produktfunksjon

Y= AK^0,5L^0,5
der er reelt BNP og er beholdningen av realkapital som er målt i samme volumenhet som Y. Du får oppgitt at mengden arbeidskraft (L) er 4 millioner årsverk, = 1600 og at grenseproduktet (marginalproduktet) til arbeidskraft er 50 BNP-enheter. Dette grenseproduktet kan tolkes som en reallønn per enhet arbeidskraft. Videre er realkapitalens grenseprodukt er 0,125, som svarer til en brutto kapitalavkastningsrate på 12,5 prosent per år. Nivået på total faktorproduktivitet (A) er ukjent. Bruk det du vet om hvordan BNP fordeles på arbeids- og kapitalinntekter til å finne det riktige svaret. 

  1. a)  Y=100. 

  2. b)  Y=200. 

  3. c)  Y=300. 

  4. d)  Y=400. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...