Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk skriftlig eksamen 2016 - 10 trinn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det er så mye å gjøre frem til norsk, men følger bare det læreren sier (lekser og lignende). Kan jo øve til nynorsk med grammatikk , men det er nok ikke før vi får heftet jeg øver skikkelig. Dritten er jo st vi har to eksamener...

Lenke til kommentar

Hei, det er masse å forberede seg til, bl.a. leser om tekst- og diktanalyse, dialekter og målmerker osv til del 1, også lønner det seg å lese kompetansemålene og lærerplanen som står på udir. Til del 2 kan dere  feks lage en liste over synonymer til høyfrekvente ord - variasjon i ordbruk er viktig- evt kan dere søke opp gamle eksamener og eksempeloppgaver for å få en peiling av hva som kan komme på eksamen.

Kan noen gi meg en link dersom noen lager en tråd på mandag om norskeksamen ? er ny her og har ikke oversikt på ting :) 

Lenke til kommentar

Anbefaler dere å lage en huskeliste på ting dere må huske på under eksamen. For eksempel å huske på å ha med kilder, at dere har svart på oppgaven ordentlig, at dere søker igjennom dokumentet etter ord dere vet dere skriver feil osv.

 

Noen som har noen flere tips til eksamen? Hva må jeg øve på? Noe jeg trenger å lese  på?

 

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Hei, det er masse å forberede seg til, bl.a. leser om tekst- og diktanalyse, dialekter og målmerker osv til del 1, også lønner det seg å lese kompetansemålene og lærerplanen som står på udir. Til del 2 kan dere  feks lage en liste over synonymer til høyfrekvente ord - variasjon i ordbruk er viktig- evt kan dere søke opp gamle eksamener og eksempeloppgaver for å få en peiling av hva som kan komme på eksamen.

Kan noen gi meg en link dersom noen lager en tråd på mandag om norskeksamen ? er ny her og har ikke oversikt på ting :)

Hvilke høyfrekvente ord tenker du på? Har du noen eksempler på ord og synonymer du har funnet?  :)

Lenke til kommentar

Hei :) Lager da en tråd der vi kan dele tips og tanker.

 

Hva skal dere som kom opp i norsk bruke tiden frem til mandag på?

 

Jeg tenker det er lurt å finne frem vurderingskriterier til ulike typer tekster; novelle, debattartikkel, fag artikkel, leserinnlegg osv. Også er det veldig lurt og lese gjennom hele eksamensveiledningen og læreplanen man kan finne på Udir. Gå gjennom ark og hefter en kanskje har fått fra norsk lærer om forskjellige ting, og så samle og organisere dette, slik at hvis det er relevant til tema eller oppgavene på eksamen, så kan man bruke disse arkene til besvarelsene.

 

Gå også gjennom tidligere eksamens oppgaver og kanskje prøve å svare på disse, eller lese karakter begrunnelsene på andres rettede besvarelser.

 

Noen annet som er ganske viktig å bruke tid på, er nynorsk grammatikk. Skriv ned ord du vanligvis bommer på, og bøy dem riktig slik at du husker dette på nynorsk delen.

 

TIPS: et tips som får besvarelsene til å virke mer som en "høy kompetanse (5 eller 6-er)" besvarelse er hvis man skriver ned mange fagord, fagutrykk, og formelle og "fancy" ord for så å inkludere flere av disse i oppgave besvarelsen.

 

Et annet tips til å lage en tekst besvarelse på høyere nivå er å skrive på en slik måte at "teksten flyter". Det vil si; SKRIV KORTE OG ENKLE SETNINGER, MEN OGSÅ VARIER SETNINGSLENGDE. Lær også regler for rett ortografi.

 

Dagene før eksamen og under eksamen er det ekstremt viktig at en ikke legger seg kl 12 eller midt på natten. Selv om man kanskje tror dette ikke har så stor påvirkning, så har det det! Spis også riktig, og for all del IKKE LA VÆR Å SPISE FROKOST PÅ EKSAMENS DAGENE.

Som niste på eksamens dagen bør man unngå ting med mye sukker, som bare gir deg mye energi i en kort periode, for så at energi nivået synker lavere enn det hadde vært normalt. Jeg foreslår noe som nøttemiks eller havrekjekks som snacks. Drikk også nok vann.

 

Ønsker alle som kom opp i norsk lykke til! :) 

Lenke til kommentar

 

Hei :) Lager da en tråd der vi kan dele tips og tanker.

 

Hva skal dere som kom opp i norsk bruke tiden frem til mandag på?

 

Jeg tenker det er lurt å finne frem vurderingskriterier til ulike typer tekster; novelle, debattartikkel, fag artikkel, leserinnlegg osv. Også er det veldig lurt og lese gjennom hele eksamensveiledningen og læreplanen man kan finne på Udir. Gå gjennom ark og hefter en kanskje har fått fra norsk lærer om forskjellige ting, og så samle og organisere dette, slik at hvis det er relevant til tema eller oppgavene på eksamen, så kan man bruke disse arkene til besvarelsene.

 

Gå også gjennom tidligere eksamens oppgaver og kanskje prøve å svare på disse, eller lese karakter begrunnelsene på andres rettede besvarelser.

 

Noen annet som er ganske viktig å bruke tid på, er nynorsk grammatikk. Skriv ned ord du vanligvis bommer på, og bøy dem riktig slik at du husker dette på nynorsk delen.

 

TIPS: et tips som får besvarelsene til å virke mer som en "høy kompetanse (5 eller 6-er)" besvarelse er hvis man skriver ned mange fagord, fagutrykk, og formelle og "fancy" ord for så å inkludere flere av disse i oppgave besvarelsen.

 

Et annet tips til å lage en tekst besvarelse på høyere nivå er å skrive på en slik måte at "teksten flyter". Det vil si; SKRIV KORTE OG ENKLE SETNINGER, MEN OGSÅ VARIER SETNINGSLENGDE. Lær også regler for rett ortografi.

 

Dagene før eksamen og under eksamen er det ekstremt viktig at en ikke legger seg kl 12 eller midt på natten. Selv om man kanskje tror dette ikke har så stor påvirkning, så har det det! Spis også riktig, og for all del IKKE LA VÆR Å SPISE FROKOST PÅ EKSAMENS DAGENE.

Som niste på eksamens dagen bør man unngå ting med mye sukker, som bare gir deg mye energi i en kort periode, for så at energi nivået synker lavere enn det hadde vært normalt. Jeg foreslår noe som nøttemiks eller havrekjekks som snacks. Drikk også nok vann.

 

Ønsker alle som kom opp i norsk lykke til! :)

 

Kan du gi noen eksempler på noen "Fancy" ord. 

Lenke til kommentar

Tips:

1. Ikke bruk fancy ord, stor sjanse for at du bommer på ordvalget. Da opplever sensor deg bare som teit. Bruker du et fancy ord, så vil sensor forvente at hele teksten står i stil med det fancy ordet. Velger du "eg vonar" framfor "eg håpar", så forventer sensor at du skriver "eldre" nynorsk. Det er viktig å være konsekvent! Skriv enkelt heller,

 

2. Lag en ordliste over de ordene du ofte får feil på, se gjerne gjennom tidligere gitte vurderinger.

Feks:

BM                  NN

Bare               Berre

Rød                Raudt
En                   Ein
Et                    Eit

Spise              Ete/eta (avhenger om du har a- eller e-ending i kløyvd infinitiv)

 

Typiske feil             Rett ord

Sko*                          Skal

Te*                            Til

Være*                        Vere

Ga*                            Gav

Haud*                        Hovud

Hu*                            Ho

 

Betydning på nynorsk

Sko (noe en har på bena)
Te   (noe man drikker)

Være (Substantiv, inkjekjønn: om å vere ein plass, nærvære)

Ga (kjemisk symbol for gallium) 
Haud (å få nest best karakter på embetseksamen: få ein god haud)
Hu (Lydord, Hu, kor kaldt det er!)

 

 

3. Øv mye på sidemålet ditt. Dette vurderes på lik linje som hovedmålet, selv om du bare har 2-3års opplæring.

 

4. Les oppgavebestillingene nøye. Teksten som står i fet skrift er det du skal svare på! Står det "skriv ei historie som inneholder overnaturlege vesen og norsk natur" så skal teksten inneholde både overnaturlige vesen og norsk natur. Norsk natur er ikke en skog. Skog finnes jo i hele verden, skildre heller en typisk norsk skog, feks bjørketrær, små tjern, dype daler, tindre etc.

Det er også viktig at du er mottakerbevisst. Hvis du skal skrive en tekst som elevrådsleder, så må denne rollen komme frem, og du må adressere den korrekt også. 

 

5. Bruk tiden! Det er en grunn til at eksamen varer så lenge, og du skal egentlig ikke ha så god tid. Bruk derfor tiden godt. Har du levert teksten din kl 12, så kan du ikke forvente høy måloppnåelse. På sidemåleksamen er det viktig at du går nøye gjennom teksten etterpå, sjekk opp alle verb - selv de du tror er rett! 

 

6. Tema - les deg opp på tematikken du får i morgen. Hvis temaet er "flyktninger" så er det viktig at du også setter deg inn i dette fra et samfunnsperspektiv. Les hele heftet, og let opp info på internett. Det gjør at du får en bedre oversikt og kan svare mer utfyllende på eksamen = høyere måloppnåelse.

 

7. Unngå særskrivingsfeil (populært kalt orddelingsfeil (fly plass, eksamens dag)

Endret av Adjunkten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hei :) Lager da en tråd der vi kan dele tips og tanker.

 

Hva skal dere som kom opp i norsk bruke tiden frem til mandag på?

 

Jeg tenker det er lurt å finne frem vurderingskriterier til ulike typer tekster; novelle, debattartikkel, fag artikkel, leserinnlegg osv. Også er det veldig lurt og lese gjennom hele eksamensveiledningen og læreplanen man kan finne på Udir. Gå gjennom ark og hefter en kanskje har fått fra norsk lærer om forskjellige ting, og så samle og organisere dette, slik at hvis det er relevant til tema eller oppgavene på eksamen, så kan man bruke disse arkene til besvarelsene.

 

Gå også gjennom tidligere eksamens oppgaver og kanskje prøve å svare på disse, eller lese karakter begrunnelsene på andres rettede besvarelser.

 

Noen annet som er ganske viktig å bruke tid på, er nynorsk grammatikk. Skriv ned ord du vanligvis bommer på, og bøy dem riktig slik at du husker dette på nynorsk delen.

 

TIPS: et tips som får besvarelsene til å virke mer som en "høy kompetanse (5 eller 6-er)" besvarelse er hvis man skriver ned mange fagord, fagutrykk, og formelle og "fancy" ord for så å inkludere flere av disse i oppgave besvarelsen.

 

Et annet tips til å lage en tekst besvarelse på høyere nivå er å skrive på en slik måte at "teksten flyter". Det vil si; SKRIV KORTE OG ENKLE SETNINGER, MEN OGSÅ VARIER SETNINGSLENGDE. Lær også regler for rett ortografi.

 

Dagene før eksamen og under eksamen er det ekstremt viktig at en ikke legger seg kl 12 eller midt på natten. Selv om man kanskje tror dette ikke har så stor påvirkning, så har det det! Spis også riktig, og for all del IKKE LA VÆR Å SPISE FROKOST PÅ EKSAMENS DAGENE.

Som niste på eksamens dagen bør man unngå ting med mye sukker, som bare gir deg mye energi i en kort periode, for så at energi nivået synker lavere enn det hadde vært normalt. Jeg foreslår noe som nøttemiks eller havrekjekks som snacks. Drikk også nok vann.

 

Ønsker alle som kom opp i norsk lykke til! :)

 

Kan du gi noen eksempler på noen "Fancy" ord. 

 

 Med det mener jeg fagutrykk og fagord. Si tema er språk og litteratur, da må man nesten nevne fagord innenfor dette emnet.

eksempler vil da være:

 

de forskjellige litteratur periodene:

klassisismen, romantikken, realismen, naturrealsimen, nyromantikken osv.

Man kan også bruke ord som minoritetsspråklig, morsmål, førstespråk, andrespråk/fremmedspråk, andrespråksdidaktikk, flerspråklig og slike fagord. Dette er ord som kan brukes istedenfor å skrive f.eks

 

Han snakker to språk. Han snakker både engelsk og norsk. Selv om han bor i Norge snakker han like bra engelsk som han snakker norsk.

 

Han er tospråklig. Han snakker både engelsk og norsk. Selv om han bor i Norge er språkbeherskelsen like god på begge språk.

 

På eksamen skal man vise faglig kunnskap, man skal sette tekster inn i en sammenheng, og må da beherske fagspråk og bruke fagbegreper.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Jeg har skriftlig eksamen i norsk sidemål, i morgen. Det jeg har gjort er å lage meg en sjekkliste, hvor jeg da har skrevet opp viktige ting jeg bør huske på når jeg skriver.

 

  • Eg - istedenfor ''jeg''             
  • Ein - istedenfor ''man''

- Verb som slutter på -et på bokmål, ender på -a på nynorsk.

eks: Kastet - Kasta

        Hoppet - Hoppa

 

  • Det er ingen -s ending på nynorsk

- Bokmål: Det er Karens bil      - Nynorsk: Det er bilen til Karen eller Karen sin bil

 

  • Ord som slutter på -lig på bokmål blir -leg på nynorsk

- Mulig  = Mogleg

-Trolig   = Truleg

 

  • Ord som slutter på -som på bokmål blir -sam på nynorsk

- Morsom = Morosam

 

 

SPØRRE ORD:

  • HVA            -     KVA
  • HVEM         -     KVEN
  • HVOR         -     KVAR
  • HVORDAN  -     KORLEIS
  • HVORFOR  -     KVIFOR
  • NÅR            -     NÅR 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...