Gå til innhold

Veganisme; Tips og erfaringer?


Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å prøve meg som veganer. Trenger tips!!

 

I hvilke matbutikker f.eks finner man flest gode produkter som er akseptable? Hvilke detaljer skal man være på utkikk etter for å finne ut om man kan spise det og det produktet? (altså at det ikke inneholder visse uakseptable stoffer, hvilke tilsettningsstoffer er det man skal se etter?) :)

Endret av soleng
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann. Prøver å være så plantebasert som mulig selv an hensyn til helse. Har ikke klart å kutte ut alt godteri, dessverre.

Hvor i landet bor du? Bor du i en storby så er det ikke noen sak. Da finner du en del i Meny og Ultra-butikker. En del i vanlige dagligvarebutikker også.

I tillegg til alt av kjøtt, egg og melk, så er hovedproblemene da ting som gelatin og som du nevner tilsetningsstoffer. Melkesyre f.eks er ironisk nok plantebasert og syntetisk. Mens ting som Karmin er knuste lus. Finnes også en del andre tilsetningsstoffer som ikke er veganske. Og av og til spørs det på produsenten.

Se f.eks

http://veg-veg.no/vegan/vegansk_e-stoffliste
http://www.vegansamfunnet.no/animalske-e-stoffer/

Enten du gjør dette for å hjelpe egen helse, dyrevelferd, miljøet eller alle tre, lykke til. Spør meg hva som helst om veganisme. Jeg er ganske vel versert.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd litt selv, man blir automatisk veldig bevisst så det er ikke så vanskelig når du først er inni det. Er du usikker søker du bare opp, så man fanger opp kunnskap underveis. Anbefaler derimot å starte gradvis. Jeg begynte rett på, og etter en stund gikk jeg tilbake til melkeprodukter og kjøtt. I dag spiste jeg eggepasta med parmesan og kjøttdeig. :/

 

Men siden vi er inne på tema lurer jeg også på noe. Hvordan får man i seg nok proteiner? Jeg fikk mystiske blåmerker på kroppen, og i følge internett kan det bety proteinmangel - noe som gir mening.

Lenke til kommentar

Hvis du kjøper erstatningsprodukter så er de noe dyrere enn vanlige produkter. Men du må jo ikke spise sånt for å være veganer.

 

Enkleste er bare å bytte ut varene. Så kan du fortsatt spise hamburgere, pølser, ting med kjøttdeig og ost osv.

 

Hva mener du med å bytte ut varene, med hva?

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

 

Hvis du kjøper erstatningsprodukter så er de noe dyrere enn vanlige produkter. Men du må jo ikke spise sånt for å være veganer.

 

Enkleste er bare å bytte ut varene. Så kan du fortsatt spise hamburgere, pølser, ting med kjøttdeig og ost osv.

 

Hva mener du med å bytte ut varene, med hva?

 

 

Gammel tråd men jaja. Han mener at i steden for å bytte kjøttdeig med bønner, erter, nøtter, frø osv så kjøper du vegansk kjøttdeig i steden. Du kan få tak i vegan erstatning til omtrent all type kjøtt men sånn generelt sett så er disse dyrere enn vanlig kjøtt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...