Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Elektriker spørsmål om jordingsspyd


Anbefalte innlegg

Hei! Finns det der ute noen flinkere elektrikere enn meg?  :)


Har ett sjapp spørsmål om jordingsspyd!


 


Jeg har 5 hus på ca. 20kvm hver. Fundamentet er nå klar. Og jeg må sette alt i ring jord. Minste kravet er vell 50" kobber? Og målt resultat skal ikke overstige 4Ohm?


 


Hadde aldri vært borti det før, så det er ikke å unngå det!


Kunne noen forklare meg steg for steg? - Hvor starter mann? Hvor mange spyd bør jeg sette rundt? 


Jord må selfølgelig sjekkes om hvor våt den er og hvor god føringsevner den har. Men jeg må gjøre det billigst mulig uten å invitere forskere på det)


 


Takk så mykje for alle svar!!


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei nei nei

25mm2 cu-wire. Legges rundt husets grunnmur under drenering. Begge ender føres opp til husets hovedjordskinne.

 

Jordspyd er supplement ved steingrunn, eller ved rehabilitering.

 

Krav til overgangsmotstand er 1667 ohm hvis huset er sikret med 30mA jordfeilbryter.

Lenke til kommentar

Nei nei nei

25mm2 cu-wire. Legges rundt husets grunnmur under drenering. Begge ender føres opp til husets hovedjordskinne.

 

Jordspyd er supplement ved steingrunn, eller ved rehabilitering.

 

Krav til overgangsmotstand er 1667 ohm hvis huset er sikret med 30mA jordfeilbryter.

Fuck, beklager. Det er selvsagt 25mm2.

Lenke til kommentar

Nei nei nei

25mm2 cu-wire. Legges rundt husets grunnmur under drenering. Begge ender føres opp til husets hovedjordskinne.

 

Jordspyd er supplement ved steingrunn, eller ved rehabilitering.

 

Krav til overgangsmotstand er 1667 ohm hvis huset er sikret med 30mA jordfeilbryter.

Ok, så det er 25mm2. Og hvis det er 5 hus totalt, hvordan føre begge ender til hver hus?

Bør den 25mm kabelen legges uten rør? Evt. hvor dypt?

 

Lenke til kommentar

 

Nei nei nei

25mm2 cu-wire. Legges rundt husets grunnmur under drenering. Begge ender føres opp til husets hovedjordskinne.

 

Jordspyd er supplement ved steingrunn, eller ved rehabilitering.

 

Krav til overgangsmotstand er 1667 ohm hvis huset er sikret med 30mA jordfeilbryter.

Ok, så det er 25mm2. Og hvis det er 5 hus totalt, hvordan føre begge ender til hver hus?

Bør den 25mm kabelen legges uten rør? Evt. hvor dypt?

 

 

Det står jo rimelig enkelt forklart i montørhåndboka.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

5 "hus" a 20 kvadratmeter, det høres vel ut som en slags form for "hytter"? Et viktig/ikke uvesentlig spørsmål blir jo da: Skal hver enkelt av disse "hyttene" ha hver sitt separate strøminntak med hovedjordskinne, eller skal det på en eller annen måte legges opp et elektrisk anlegg som på en eller annen måte er "felles"? (A la bolig med garasje.) Hva slags fordelingssystem dreier det seg ellers om? (IT, TN?)

 

Hvor nærme hverandre ligger disse "hyttene"? Brukes det utendørs kontakter?

 

Det dreier seg om en eller annen form for "bolig"? 

 

Dreier det seg om en felles fordelingstavle for de 5 husene som så er fordelt ut til separate inntakstavler i hver enkelt "hytte" eller er det lagt opp på en annen måte?

 

Hva med kravene i NEK 399 (hvis de er aktuelle) omkring krav til inntaksskap (og jordingskrav i den forbindelse) hvordan er det tenkt ivaretatt?

 

(Regelverket må vel bli NEK-400 event inklusive bolignormen, eller event "den forenklede bolignormen", eventuelt NEK 399.)

 

I følge denne diskusjonen så gjelder kravene i NEK 399 også for hytter/fritidsboliger. (Men det høres jo nesten ikke fornuftig ut, så det spørs om det faktisk blir praktisert.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...