Gå til innhold

[Løst] Fagprøve tømrer


Anbefalte innlegg

Hei folkens!
 

Jeg skal meget snart ha fagprøve, men er veldig spent da jeg antakeligvis vil få en oppgave som jeg er lite kjent med. Mye sannsynlig skal jeg sette opp ei redskapsbu med pulttak evt. sperretak osv. Men jeg er lite kjent med takkonstruksjoner, og forankring.

Hvor ofte må man forankre takåsene? Si at jeg har 5 takåser liggende etter hverandre, hvem av dem må forankres? Og må de da forankres over hver stender de ligger oppå?

Mange takk for alle svar :)

 

PS: jeg fant et bilde av en garasje hvor taket likner litt, bare at på garasjen ligger takåsene langsmed takhellinga

Endret av Surfema
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Uansett om det er noe du ikke er kjent med - så har du vel ressurser tilgjengelig for å få hjelp? For eksempel kompetansen og arbeiderne i firmaet ditt? Det eneste kravet er vel at du utfører arbeidet selv. Utover det kan du vel spørre så mye du vil. Eller ikke? Lenge siden jeg selv tok prøven, så husker ikke.

 

Ellers ser det ut som om du kanskje blander litt begreper.

 

En takås og en taksperre er to forskjellige ting.

 

Det mest vanlige for trehus er sperretak. Utført enten med taksperrer eller takstoler (mest vanlig i dag). I prinsipp er det jo det samme, men for en takstol trenger man ikke drager i mønet. Her ser du jo et typisk sperretak med drager i mønet.

 

HPIM0842.JPG

 

Det du tilsynelatende viser på bildet ditt er jo også et sperretak, bare at det er flatt.

 

Åstak (med åser) er jo noe annet. Da har man på en måte noen kraftigere sperrer (gjerne limtre/stål) med forholdsvis stor avstand og så ligger det åser på tvers av disse. Fant ikke noe godt bilde. Men dette er så vidt jeg vet mest vanlig i industrihaller og lignende.

 

11208054_1424033067905730_1837230369_n.j

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Men for å svare på spørsmålene dine så godt jeg kan:

 

1: Når takåsene må ligge på tvers av hellingen på taket, hva er beste løsning for å få takåsene til å ligge i lodd, eller er det best å la åsene ligge skjevt med samme vinkel som taket?

 

Du burde kanskje bedre definere hva du mener med åser. Er dette taksperrer? Jeg er ikke så kjent med sperrer/åser på tvers av takets heldning. MEN, i de fleste tilfeller så skal elementet du monterer stå normalt/vinkelrett på det som er under. 

 

2. Forankring. Normalt størst behov ved gavlvegger. Sperrer skal ALLTID forankres ved yttervegg/gavl. Videre er det typisk annenhver/tredjehver eller mer bortover.

 

Dette finner du i TABELLER (se læreboken din). Dette er avhengig av blant annet takvinkel og hvor i landet du bor (klimaforhold).

 

:)

Lenke til kommentar

Hei, og mange takk for god hjelp! Var vel dumt å kalle det "takåser" når som du sier, det er noe annet enn det jeg tenkte på. Mulig det er feilbruk, men der hvor jeg kommer fra, er "åse" et vanlig uttrykk for en bjelke, så beklager den!

 

For å være mere presis: det er snakk om et pulttak, så med "takåse" mente jeg egentlig bjelkene i taket. Jeg har jobbet på noen leilighetsprosjekt, og da har vi som regel satt opp flere buer sammenhengende, altså 4-5-6 buer hver med en bredde på ca 2,5m. Det er nok grunnen til at vi kjører bjelkene på tvers av takets fall, så slipper vi å ha så mange korte bjelker

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Ingenting å beklage! :) Terminologien har en tendens til å ha lokale variasjoner landet over. Vi sier for eksempel "reim" i stedet for "bunnsvill". 

 

Det er nok ellers vanskelig for meg å gi noen utdypende svar utover det jeg alt har sagt. Foreslår at du diskuterer dette med firmaet ditt. Du har vel også en i firmaet som er ansvarlig for deg og opplæringen din?

 

Men er det noe du lurer på og som jeg kan svare på, så skal jeg gjøre det. Fyr løs. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...