Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva er stillingsenergi?


Anbefalte innlegg

Jeg går i tiende klasse og naturfagslæreren min er elendig til å forklare, hun ender som regel opp med å svare "det vet jeg ikke", derfor spør jeg her og.

 

Hun har sagt at stillingsenergi kan regnes ut med formelen Es=mgh der m = masse, g = gravitasjon og h = høyde. Hun har gitt eksempler på stillingsenergi som for eksempel mat, olje, kull, gass osv. Men hvordan i alle dager har gravitasjon og høyde noe med hvor mye energi vi får av maten vår? Det aner hun ikke og frustrerer meg. Kan noen forklare dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stillingsenergi, eller potensiell energi, er energien som kreves for å løfte noe. Evt energien som slippes løs ved å slippe noe. Jo større masse og/eller høyde jo mer energi.

Et eksempel på dette i bruk er vannkraft.

 

Energi i drivstoff og mat er kjemisk energi og har ikke sammenheng med potensiell energi. Kullet varmer(energi) like mye ved sjøs som til fjells, pølsene metter like mye også.

 

 

Les heller i boken din hvis læreren er så bak mål.

Lenke til kommentar

Jeg går i tiende klasse og naturfagslæreren min er elendig til å forklare, hun ender som regel opp med å svare "det vet jeg ikke", derfor spør jeg her og.

 

Hun har sagt at stillingsenergi kan regnes ut med formelen Es=mgh der m = masse, g = gravitasjon og h = høyde. Hun har gitt eksempler på stillingsenergi som for eksempel mat, olje, kull, gass osv. Men hvordan i alle dager har gravitasjon og høyde noe med hvor mye energi vi får av maten vår? Det aner hun ikke og frustrerer meg. Kan noen forklare dette?

 

Stillingsenergi/potensiell energi har ikke noe direkte med mat, olje kull og gass å gjøre, så det virker som du eller læreren blander det sammen her.

 

Potensiell energi har noe med hvor mye energi du kan få av å slippe noe nedover (grovt sagt), jo høyere det er jo mer energi kan du få ut av det, jo større masse, jo mer energi, og jo sterkere gravitasjonen trekker på det, jo mer energi. Et noe mer virkelighetsnært eksempel er vannkraftverk, man har masse vann høyt oppe, som man henter ut energien fra. 

 

AtW

Lenke til kommentar

Læreren har forsåvidt rett. Det fins bare to former for energi: kinetisk og potensiell. Eksempel på det første er varme, på det andre kjemisk energi, som mat og kull. Da er  vi på molekylnivå. 
Men dette vil fort forvirre; enklest er det å holde seg til at potensiell energi eksisterer på makronivå – i et elektrisk felt eller et gravitasjonsfelt  Der og bare der vil den oppgitte formelen E = m*g*h gjelde..
For mer detaljert forklaring se SNL.no (Store norske leksikon), oppslagsord energi (og videre).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...