Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Male gipsplater, grunne først? er fargen Byge ok?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kveldshimmel er jo hakket lysere og litt blåere men mye det samme.

Så på den fargen også faktisk :)

Nå er jo det "fine" at jeg ikke skal bo der, men skal selge, så egentlig bryr jeg meg lite om fargen så lenge det ser greit ut.

 

Tenker litt mørk farge skjuler litt mer av den uperfekte gipsen jeg har satt opp, og færre strøk da den er mørkere?

Lenke til kommentar

4618 kveldshimmel tror jeg at jeg malte med på et soverom på omtrent 16m2

Du syntes ikke det ble for mørkt? er vel kanskje rundt den størrelsen på soverommet jeg skal male, er mest redd for at det skal bli for mørkt, men vil alikevel velge en mørk og matt farge.

Lenke til kommentar

Spørsmålet var vel om du skulle grunne først?

 

Jeg reiv nettopp ned hele 2e etasjen min, trapperommet mitt og gangen og endret planløsning.. 

Da kjørte vi på med en helhvit vanlig lady 07 maling før vi malte farger også den med 07 maling. 

Sies at sluttresultatet blir bedre og derfor gjorde vi det.. litt ekstra kost i maling, men mottoet vårt er: 

 

Det finnes bare 1 måte å gjøre jobben på - SKIKKELIG :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder å grunne gipsplater: Ja det er en god ide, men finnes det noen grunning for gipsplater? Jeg har ikke funnet noen. Altså maler man første strøk med samme maling som man har tenkt til toppstrøket, eller en billigere maling. Regn med at papiret på gipsen og sparkelen suger masse maling på første strøk. Men ikke bruk latex-maling - etter første malingsstrøk ser man gjerne småfeil i sparklingen og må slipe og sparkle en gang til. Og å slipe på latexmaling gjør at slipepapiret fort blir fult av gummiklumper og må byttes.

 

Etter at man har grunnet (eller malt første strøk) kan man fort trenge to strøk til.

Lenke til kommentar

Finnes vel ikke noen grunning for gipsplater. 

 

Jeg har pleid å kjøpe tilsvarende maling i hvit for grunning av dem. 

Før på tidligere prosjekter så har jeg kjøpt billigmaling til å grunne med men har nå begynt å bruke tilsvarende maling for grunning. 

 

Har et par husoppussinger på nakken og ser jo at det blir jo tåpelig å grunne med billig drittmaling når man legger dyr ladymaling oppå det igjen, men om det faktisk betyr noe vet jeg ikke. 

 

En ting har jeg hvertfall lært og det er å benytte god maling. Vi pleier å bruke Lady 07 på det meste på gipsvegger e.l

Denne kan du vaske, mens kjøper du andre malinger så vil det bli stygt når du vasker veggen ved en senere anledning. 

Lenke til kommentar

Har en tråd om dette på ett annet forum også, der sa de det bare var å kjøre på med billig-maling, noe jeg gjorde og resultatet ser da greit ut, helt hvit så direkte pent er det jo ikke, men ser jevnt og greit ut, skjøter osv er skjult.

 

Blir god maling på toppen, er jo denne man vasker osv, ikke den billige under :)

Lenke til kommentar

Enig i det, Lady Vegg 10 er ikke en billig drittmaling, men en helt grei god maling som av og til er billig på tilbud hos Obs bygg. Så kan ta første strøk eller to med den, og en dobbelt så dyr Lady, f.eks. ekstra vaskbare og slitesterke Wonderwall på toppen.

Lenke til kommentar

Det ble jotun proff, har tatt første strøket alt og skal snart ta andre :)

Kjøpte meg en malingssprøyte, fantastisk å jobbe med :D

Åssen er det med sprut/malingsstøv med sprøyte?

Nå er dette utvendig men naboen driver å sprøytemaler huset sitt nå og jeg er livredd for at bilen min skal bli full av malingsprikker selv om det er 20-30 meter borte

Lenke til kommentar

Spørs på hvordan man justerer den, er det vindstille tror jeg ikke det er noe problem. Men på soverommet et alt dekket av ett tynt lag blått støv, men det er jo ikke større enn en ca 10kvm. Jeg kan justere både trykket og mengden maling, vil tro du er trygg på 20-30 meter, maling har jo uansett tørket på den avstanden og er blitt til "støv" og bør gå av ved helt vanlig vask vil jeg tro.

 

Men, skal du bruke slik inne må du sørge for at maling ikke kan komme der du ikke vil ha det, altså, tak, gulv, ut døra osv. Vanlig maskering holder ikke.

Lenke til kommentar

Kveldshimmel er jo hakket lysere og litt blåere men mye det samme.

Så på den fargen også faktisk :)

Nå er jo det "fine" at jeg ikke skal bo der, men skal selge, så egentlig bryr jeg meg lite om fargen så lenge det ser greit ut.

 

Tenker litt mørk farge skjuler litt mer av den uperfekte gipsen jeg har satt opp, og færre strøk da den er mørkere?

 

Syntes heller det er motsatt, at mørke farger gjør det verre å skjule feilene i gipsing og sparkling. Ingenting skjuler det uansett helt. Mørke farger krever nøyere maling for at det skal bli jevnt og fint. Spesielt fra side innsyn, så syntes jeg mørkefarger, spesielt sort, har vist frem mer av feilene i sparkling osv.

 

Ellers så anbefales det vel lyse farger for salg. Kjører du på med hvit, så er det mye enklere for kjøper å male over i egenvalgt farge. Mørke farger blir ofte veldig personlig i smak, og hvis kjøper ønsker lyst soverom, så vil en mørk grunnfarge krever mer jobb for dem. Hvite vegger er jo enkle å omgjøre. Veldig mange som kjøper, ønsker å sette sitt preg på sitt nye hjem, og enkelte kan nok tenke negativt når det er mer jobb som må gjøres.

Lenke til kommentar

Syntes heller det er motsatt, at mørke farger gjør det verre å skjule feilene i gipsing og sparkling. Ingenting skjuler det uansett helt. Mørke farger krever nøyere maling for at det skal bli jevnt og fint. Spesielt fra side innsyn, så syntes jeg mørkefarger, spesielt sort, har vist frem mer av feilene i sparkling osv.

 

Hva med spraglete, småprikkete tapet? Jeg har vurdert det for å dekke eller ta bort oppmerksomheten fra ujevnheter i sparkel. Noen som har erfaring med om det funker?

Lenke til kommentar

 

Syntes heller det er motsatt, at mørke farger gjør det verre å skjule feilene i gipsing og sparkling. Ingenting skjuler det uansett helt. Mørke farger krever nøyere maling for at det skal bli jevnt og fint. Spesielt fra side innsyn, så syntes jeg mørkefarger, spesielt sort, har vist frem mer av feilene i sparkling osv.

 

Hva med spraglete, småprikkete tapet? Jeg har vurdert det for å dekke eller ta bort oppmerksomheten fra ujevnheter i sparkel. Noen som har erfaring med om det funker?

 

Hvis du sliter med å få det jevnt når du sparkler så kan du kjøpe såkalt renoveringsduk. 

Jeg har kjøpt både på biltema og på obs bygg. 

Biltema sin var bra den: http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Ovrig/Renoveringsduk-2000035453/

 

Jeg gjorde det på et par vegger i utleieleiligheten min da jeg ikke hadde tid til å sparkle grundig for de ønsket å flytte inn asap. 

Da grovsparklet jeg først og pusset (bare 1 gang) og så tapetserte jeg med renoveringsduk som jeg etterpå malte. 

 

Resultatet ble dønn strøkent og fikk helt slett fin vegg som ser ut som den er sparklet og malt. 

Lenke til kommentar

Det beste er nok å ikke verken gipse eller sparkle men bruke noe annet.

Siste gang jeg gjør noe slikt ihvertfall, resultatet ble bra, men nekter å gjøre noe slikt igjen...

 

Jeg er akkurat ferdig med mitt siste prosjekt.. rive 2e etasje, endre planløsning og trapperom over 3 etasjer.

Gikk med 101 plater gips, 140 kg sparkel +++ 

Nye tak og vegger med listefrie overganger.

 

Drittjobb ja.. ble det bra? JA! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...