Gå til innhold

Teoretisk linjelengde fra sentral, VDSL og hastigheter via DSL nettet?


Anbefalte innlegg

Noen som har litt greier på dette?

 

Jeg bor 1560 meter unna sentralen, skal dette egentlig ikke være litt for langt unna sentralen for å levere en stabil og god VDSL linje, eller litt for langt i det hele tatt i teorien?

 

Har en 20/2 linje fra HomeNet på denne avstanden, ser nedhastigheten ligger gjevnt på 21-22mbps, opplastingen ligger sånn ca på 1.5-1.7mbps, ikke ofte den er særlig over dette.

Er det opplastigshastigheten som er mest følsomt når det blir slike avstander, siden opplastingen ikke ligger helt oppimot/litt over det den er satt til å være, mens nedlastingen er noe høyere enn den skal være?

 

Gjevnt over er linjen utrolig stabil etter hva jeg mener, har ikke opplevd at hastigheten har vært noe spess lavere, i såfall kun i korte perioder, et par minutter et par ganger kansje.

 

En vennine har samme linjen, tilkoblet samme sentral men hun har derimot 1433 meter til sentralen, der ser jeg nedlastingshastighet på 24-24.5mbps å opplastigen ligger på rundt 2mbps.

 

Mener jeg har lest litt om at maks linjelengde er rundt 1200 meter fra VDSL?

 

HomeNet og montøren fra Relacom ble litt overrasket at jeg faktisk oppnådde litt høyere nedlastingshastighet enn 20mbps og sa 'du må ha vært heldig med god kvalitet på kobberkablene til deg'.

 

Noen som kan lære meg litt opp her? :)

 

Edit: Sitat telenor.no 'Den maksimal linjelengden for det billigste og tregeste VDSL-abonnementet til Telenor kan se ut til å være 1100 meter. Vi har funnet en bolig med en linjelengde på 1039 meter som kan få, og en med linjelengde på 1168 meter, som ikke kan få, nettopp på grunn av for lang linjelengde.'

Endret av cmx2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer takk for info.

Det er vel ikke mer som kan gjøres for at jeg skal kunne få en høyere hastighet annet enn at de bygger en sentral nærmere da antar jeg?

 

Fiber er jo en mulighet, men det koster meg en hel del i etablering samt prisen for en 30/30 linje er mye høyere (449kr) av hva jeg betaler i dag, betaler 284kr pr mnd for en 20/2 linje fra HomeNet, er godt fornøyd med den, men mye vil ha mer hehe!

 

Har jo bare 2mbps opplastig teoretisk, oppnår ikke spess mer enn 1.6 på en god dag, har sett 1.7 et par ganger men ikke ofte å varer bare et kort øyeblikk, hvorfor er det ikke mulig og kjøre høyere hastighet andre veien?

Hvor viktig er opplastingshastigheten? Jeg driver ikke med store opplastinger, en youtube snutt i ny å ned, online spilling og ellers surfing og streaming av filmer osv.

Kunne godt ha tenkt meg hakket raskere linje for det blir litt snålt til tider online-spilling dersom noen andre streamer, sender bilder via facebook messenger osv, da skyter pingen i været og blir nesten umulig å spille.

 

Nedlastigen er derimot over det teoretiske eller oppgitte.

Stortsett CS 1.6 det går i.

Endret av cmx2k
Lenke til kommentar

2000kr i etablering skal de ha, må vel graves noe også da den ligger lengere opp i gata her.

Samt mnd prisen kontra det jeg har i dag forsvarer ikke forskjellen tenker jeg.

 

Helsebringene ja, akkurat haha

Endret av cmx2k
Lenke til kommentar

Gravingen av fiber får du en liten del selv, oftest er dette gravingen på egen tomt og inn til husveggen.

De 2000 kronene er det som må graves på offentlig grunn.

 

Riktignok betalte jeg 0 for min investering i fiber etter å ha hatt xDSL, men i første utkast så skulle de ha 5000 kroner, og kunne ikke levere før våren året etterpå.

Det å sitte i nyinnflyttet hus uten nett fra begynnelsen av vinteren til våren neste år fristet ikke, så da ble DSL den gangen.

Sommeren etterpå tok jeg kontakt og da skulle de ha 0 kroner for hele greia grunnet annet gravearbeid i gata.

Men jeg måtte grave en liten bit fra gata og til huset, deretter kom montøren og tok biten fra husveggen og til hvor jeg ville ha hjemmesentralen, gratis.

 

Angrer jeg? Nei, forskjellen fra DSL til fiber er ikke bare om hastighet og ping, men også en historie om pakketap og muligheten for å sende og motta samtidig.

Fiber er kort og greit overlegent, jeg hadde glatt tatt 10/10 fiber over 100/20 DSL tilkoblingen grunnet dette alene.

Lenke til kommentar

Fiber er ikke dyrt, det er en investering i livskvalitet. Helsebringende, forskjønnende og oppkvikkende.

Hehe, artig humor, muligens det gir glede og bedre livskvalitet.

Men direkte farlig for synet å se inn i fiben, derfor er det neppe helebringende.

Men muligens ikke kreftfremkaldene som mobile stråling.

 

Fiber er kort og greit overlegent, jeg hadde glatt tatt 10/10 fiber over 100/20 DSL tilkoblingen grunnet dette alene.

Beste med fiber er ping hastighetene, beste opplastinghastighet, men er du på et borettslag får du gode priser også.

Tviler på du ikke hadde gått for 100/100 mbit eller mere hvis du betaler 200 kr måneden ekstra for det + felleskostnadene.

10 mbit er ikke vits å bruke fiber til, da selv windows oppdateringer går smått.

 

Støtter å betale 5000 ++ for etablering.

Selv kunne jeg betalt 100 000 kr i etablering hvis jeg fikk fiber 2 steder til borettslag pris i et villafelt.

Men antar ingen er villige å legge fiber 10 km for den prisen. Kun fordi da slipper jeg unna med 1 linje, istedenfor 2 forskjelle steder.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er ikke bare etableringskostnaden som stoppet meg, men leveringstiden.

Flyttet inn i nytt hus i februar å måtte da vente til i sommer før jeg kunne få dette levert.

 

Nå er vel ikke dette med fiber helt det jeg spurte om heller er det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...