Gå til innhold

Flytte til Portugal - noen som tenker i samme baner?


adreamer

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Regner med at dette er et skudd i mørket, men verdt et forsøk. Jeg har ikke funnet noen nettsteder i Norge som er bedre egnet for et slikt innlegg.

 

Grunnet arbeidsmarkedet i Norge, samt at jeg er lei av klimaet (kald, våt sommer og mild, tørr vinter), har jeg nå besluttet å flytte til varmere strøk.

Jeg har tidligere lagt ut innlegg på diverse ”Expat forums”, og fått respons fra et kanadisk ektepar. Vi har de siste månedene vurdert både land (Malta, Ecuador, Costa Rica, div. øyer i det karibiske hav, osv), samt måter å livnære oss på.

 

Etter å ha vurdert mange faktorer, er nå Portugal landet som ligger øverst på listen. I tillegg til å ha en rekke prosjekter på listen vår, har vi endt opp med noe ”enkelt” som å drive et lite hotell (ca. 20 rom) som første valg. Jeg ikke har drevet hotell selv, men jeg har deltatt i flere hotellprosjekt de siste årene, noe som er en fordel. I tillegg har jeg et stort antall kontakter i bransjen, samt kontakter innen reiseliv.

 

Planen er, som sagt, å starte med noe som har håndterbare utfordringer, og så sette av deler av overskuddet til et fond som skal benyttes til andre, mer spennende, prosjekter i fremtiden. Hvis alt går etter planen, selvsagt.

 

Våre største utfordringer er:

·         Det er for tiden to deltagersider, altså en utfordring å stemme dersom vi er uenige.

·         Jeg tenker å flytte i løpet av 2016, mens de tenker å flytte innen ett til to år.

 

Jeg føler derfor at dette bordet, som har kun to bein, står litt ustøtt, og kunne tenke meg å ha flere deltagere. I sær vil det være vanskelig for meg å starte med et hotellprosjekt alene. Vi er dog fortsatt på diskusjonsstadiet og ingen ting er endelig avgjort.

 

Vi kan ikke gi noen lovnader utover at vi, som et minimum, ønsker å generere nok inntekt til å ha en grei tilværelse i et bedre klima. Ambisjonene ligger høyere enn dette, selvsagt.

 

Vi ser, selvsagt, etter personer som er ærlige og som ikke er redd for å stå på. Du må være litt eventyrlysten for å vurdere å begi deg ut på noe slikt. Du må også ha en form for kapital som du kan skyte skyte inn, samt for å kunne leve i starten. Selv kalkulerer jeg met at det kan gå opp i mot 12 måneder før det genereres nevneverdig overskudd, selv om jeg budsjetterer med en kortere tidshorisont.

 

Kan også nevne at det forutsettes at alle benytter seg av egen advokat i forbindelse med avtaler. Dette for å unngå sjarlataner, og eventuell problemer lengere ute i løpet.

 

Dersom du, eller noen du kjenner, også tenker på å bytte til bedre klima, og samtidig må ha en inntekt, send meg en personlig melding på forumet, så får du del i det materialet vi alt har utarbeidet. (Det forventes også at du deltar aktivt i diskusjonen.) 

Skriv derfor litt om deg selv, din bakgrunn og dine tanker om deltagelse.

 

 

Mvh,

Tore

PS! Skulle det, mot formodning, bli stor respons på dette, må jeg være selektiv.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å flytte til Portugal på grunn av arbeidsmarkedet i Norge er omtrent like effektivt som vekttap gjennom manisk inntak av ostepop og bacon.

 

Jeg har bodd på en del hoteller i Portugal, og kan ikke skjønne annet enn at dette må være heller begredelig forretningsvirksomhet. Blir svært overrasket om det er mulig å tjene mer enn en norsk stuepike på å drive noe slikt. Men det er jo en del varmere der, vanskelig å si noe på det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Høres ut som en dårlig gjennomtenkt plan egentlig. Skal du gjøre en konkurranseanalyse for å finne ut hvor du evt burde starte hotellet? Har du tenkt å grundig gjennomgå hotellbransjen i Portugal? Burde blant annet gå igjennom masse hotellregnskap og finne de uavhengige hotellene der nede som går godt i overskudd, gå grundig igjennom regnskapet og resultatet deres, dra rundt på disse hotellene og finne ut hva de gjør riktig osv. 

 

Virker som planen din er "dra til Portugal og starte hotell", når dette er det siste du egentlig burde fokusere på nå i en oppstartsfase.  

Endret av Rankiz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...