Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] brille med styrke ..


biker91

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har vært hos optikken i går og har gjort grundig synsundersøkelse, men da jeg skule velge hvilken brille jeg skal ha, har optikeren tatt en en prøve brille han har og da har jeg skjønt at når hun satt meg den på øyne mine følte tung på øynene, men når hun tar av den føler veldig vakt løs på øyne og når hun prøvde engang til var det samme (prøve brllene på føler jeg i øynene at de har noen tungt mens uten føler jeg at jeg lettet ut) hva er det?

 

noen av dere   som har teori på dette? jeg er nærsynt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det innfatningen som veier for mye? Vanskelig å forstå hva du spør etter.

 

Med en gang man setter på en brille, så får man gjerne en litt rar opplevelse. Kanskje en kan bli lett svimmel. Kan hende det er dette du tenker på. Om det tar "noen uker" er jeg litt usikker på. Bør gå over etter noen timer/dager tenker jeg om det.

Lenke til kommentar

 

Er det innfatningen som veier for mye? Vanskelig å forstå hva du spør etter.
 
Med en gang man setter på en brille, så får man gjerne en litt rar opplevelse. Kanskje en kan bli lett svimmel. Kan hende det er dette du tenker på. Om det tar "noen uker" er jeg litt usikker på. Bør gå over etter noen timer/dager tenker jeg om det.

 

ja, det er det jeg mener, jeg føler egentlig at jorda går og at jeg vil falle på en måte,  

Lenke til kommentar

Dersom optikeren har gjort en grundig nok jobb og tilpasset det bra med styrke, skjeve hornhinnekorreksjon og evt. andre ting, så burde dette gå over veldig raskt (dager kun).

 

Om det ikke gjør det, så hadde jeg tatt kontakt med optikeren, og spurt ham/henne hvor lenge de mener det skal gå før tilvenningen er fullført. Etter det så burde du ha reklamasjonsrett, og optikeren kan kanskje foreta nye tester, og sette inn nye linser gratis.

 

Burde være ufarlig å oppleve denne svimmelheten. Jeg har aldri opplevd noen farlig type svimmelhet, som gjør at jeg ikke er i stand til å kjøre bil eller liknende selv.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ja, omtrent hver gang. Men, ofte er det også svært lite tilvenning som skal til, spesiellt når man er vant til en nærliggende styrke på brillene. Så det bedrer seg mye etterhvert.

 

Husk å gjøre det til vane å bruke vann eller rensemiddel til brillepuss, og bytt pusseklut ofte nok. Da unngår du å ripe opp plastlinsene så fort. Dette vil du ha glede av, dersom du ikke likevel ønsker å bytte briller ganske hyppig da. Briller er betydelig billigere i enkelte andre land og optikerkjeder. Selv i Norge er det forskjeller i pris. Men, utlandet er best på pris, det er miin mening.

 

Aldri bruk papir, selv ikke mykt toalettpapir til brillepuss. Da får du fort riper. Om du i nøden må bruke det, så bare forsiktig dyppe papirtuppen til den suger til seg dråpen.

 

Unngå også T-skjorte, da det kan fylles med partikler der. Derfor bør også pusseklut skiftes/vaskes alt etter hvordan du bærer den med deg. Finn deg gjerne et etui, en zip-lock pose, en liten plastboks eller om du må bære på det svære brilleetuiet, så kan jo pussekluten være der.

 

Jeg har klart å finne optikere som er villig og har utstyr til å forberede en brille på maks. 2 timers ventetid i minst en utenlandsk hovedstad.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...