Gå til innhold

Apple har lansert raskere MacBooker – i rosa


Anbefalte innlegg

Skuffende at de enda ikke har oppdatert MacBookAir. Etter alle disse årene... fortsatt samme design, fortsatt TN panel.... Ganske utrolig hvor "glemt" denne blir av Apple.

 

Ellers verdt å nevne at Type-C kontakten fortsatt kun gir 5 Gbps, som betyr kun 2160@30, selv om Core M støtter 2160@60.

 

SSDen går ikke over 1 GB/s, så det er sannsynligvis PCIe x2 lanes for SSDen, og er vel rundt 1/3 av ytelsen til PM951 i rMBP.

 

Core-M CPUene brukes alle den høyere powerstaten for disse CPUene, altså 7W TDP. I praksis betyr det høyere turbofrekvenser. Jeg tror ikke den faktisk klarer 7W strømforbruk av den grunn. M5 og M7 modellene har høyere turbo enn fjorårets tilsvarende, m3 lavere.  Hvis Apple støtter Speed Shift så kommer til raskere til disse frekvensene også.

 

Så ellers på Apple sine nettsider....

De påstår CPU bruker 5W :D noen har ikke forstått hva TDP betyr. Ekstra morsomt siden det egentlig er 4.5W, men Apple bruker den som 7W. Åpenbart ikke så mye peiling på hva de selger.

 

Og "lysår foran" og "Retina-skjermen tøyer grenser. Helt til kanten". Virkelig? Har de sett XPS?

 

Samtidig påstår de at de nye Intel CPUene og den marginale RAM hastigheten gjør maskinen mer responsiv. Det er mulig Speed shift støtte og SSD som gjør den mer responsiv, ikke 0,1 mer GHz eller 266 MHz mer på RAM.

 

Apple sine sider pleier alltid å være rett, men denne? Det er jo helt fult med feil. Svært skuffende at de ikke klarer å få elementære ting om sitt eget produkt riktig.

 

 

Fint og flott dette. Både meg selv og madammen er strålende fornøyd med våre MacBook 12-tommer maskiner. Har vel egentlig ikke vært så fornøyd med noen bærbare maskiner før, selv ikke MacBook Pro 15 og 13-tommer med retina som vi har eid tidligere.

 

Det er noe med størrelsen, vekten og alt som Apple klarer å levere på disse som er veldig attraktivt. Men det merkes innimellom at de er litt på kanten hva gjelder prosessorytelse. Det lille de trenger for å være tilnærmet perfekte er litt ekstra CPU-ytelse.

 

 

Dessverre så virker det jo ikke som Intel Core m5 og m7 som leveres med denne nye refreshen byr på noe merkbart forbedret CPU-ytelse. Alle tall jeg finner for Intel Core m (Broadwell) mot Intel Core m5 og m7 (Skylake) hinter om noe raskere GPU, og mer eller mindre nøyaktig samme prosessorytelse. Fordelen med nye CPU-en er at den bruker mindre strøm for samme ytelse, men ytelsen ser ikke ut til å ha beveget seg allverden, om noe i det hele tatt.

 

 

Noe som er litt synd, for det er jo akkurat det som er det ene som holder disse litt tilbake.

 

Bortsett fra ren ytelse, så får denne muligens Speed Shift teknologien fra Intel. Spørs om Apple støtter det i OSX eller ikke. Du kan uansett installere Windows 10 på maskinen hvis du vil ha det :p

 

Speed Shift gjør at PCen begynner på oppgaver langt raskere, eller øker frekvensen og senker den igjen mye raskere. Det gjør at maskinen blir mer responsiv, og starter altså på oppgaver opptil 30 ganger raskere.

 

Dessuten så er det ikke mulig at den ikke gir mer ytelse, men gir mer ytelse i forhold til hvor mye strøm den bruker. Det er kun en ting som begrenser Core M: Varme. Den bruker altså like mye strøm som før for maks ytelse, og siden ytelse per watt er bedre, så er naturlig nok total ytelse også bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

Jeg hadde et håp om at de enten kom til å legge til en usb port, eller at de kom til å inkludere adapter. 15k for 12" macbook + rundt 800-900kroner for adapter er forholdsvis drøyt.

 

 

For min del blir det nok mer interessant å vente på oppgradert design på macbook pro og hvilke løsninger de går for der.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke så stort problem med ytelse og funksjonalitet på denne maskinen. Det er tross alt en MacBook og ikke en MacBook Pro. Men, det jeg har større problemer med, er prisen. Forventer at man får bedre funksjonalitet til denne prisen. Det er som da den første MacBook Airen kom på markedet. De burde kanskje heller kalt den noe annet enn MacBook. 

 

Jeg tror MacBook Airen er død i løpet av året/neste år, da den ble jo faktisk "oppdatert" til 8GB RAM som standard nå på 13,3". De valgte altså å ikke oppdatere den til Skylake. Kanskje vil de fortsette å selge den i like lang tid som MacBook Pro 13-inch Mid 12, men jeg tror ikke den altså vil få noen flere oppgradering pga. dette.

 

Stiller spørsmålstegn til denne juni-lanseringen som folk gleder seg sånn til. Det er ikke så ofte at nye maskiner blir introdusert på WWDC.

Lenke til kommentar

Jeg har levd med en toppspekket variant av forrige (eller nåværende...) generasjon som eneste maskin i et år nå, og kan nok betegnes som en relativt avansert bruker. Jeg tar RAW-bilder med fullformatkamera, programmerer en god del, og bruker generelt maskina ganske tungt, samtidig som det blir mye surf.

Oppsummeringen er at det er den beste maskina jeg har hatt noensinne. Den er litt slapp i ytelsen noen få ganger (RAW-konvertering, tung video), men i daglig bruk er den like rask som jobbmaskina mi, en toppspekket Macbook Pro. Det gjelder uansett hvor mange tabs jeg har oppe i browser eller hvor mange programmer jeg har oppe, null reell forskjell.

 

Tastaturet på Macbooken er fantastisk når man blir vant til det, i mine øyne langt bedre enn Macbook Pro sitt, og mangelen på porter er veldig sjelden en issue, det eneste jeg ikke gjør trådløst er overføring av bilder fra kamera, og der har jeg enkelt og greit en kabel liggende med adapter kobla til. Null stress, og å kjøre uten strøm i noen minutter har jo ingenting å si. 

Det skal sies at jeg ikke spiller på den, for der er den helt ubrukelig. Men de tingene de fleste henger seg opp i (kun én port, flatt tastatur, slapp CPU) er ikke en issue for meg iallfall. 

 

@TKongen: Macbook Air er død. Tror ikke du noensinne vil se en reell oppdatering av den, det er mer sannsynlig at Pro blir langt tynnere i sommer og at Air er bunnmodell i en periode til til før den bare forsvinner fra markedet. 

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trist at MacBookAir forsvinner, men dere har sikkert rett i at det er et dødt produkt.

 

Det var jo en veldig grei innstegsmodell til Apples maskiner. Slik det er med den andre modellene så må du jo ut med 15.000 kr får å få grunnmodellen. Jeg snakker ikke om overprising eller noe lignende her. Jeg bare sier at disse modellene begynner på et svært høyt nivå. Det er jo greit at Apple vil holde alt på høyt nivå, men jeg synes 10.000 kr også er et høyt nivå. Eller 11-12K for den del.

 

Hvis Air faktisk ble oppgradert i samme stil som rMBP hadde det nok utvilsomt vært et ganske bra produkt også.

 

Samtidig, det er jo Intel som mye styrer kategorier.

Broadwell-Y er MacBook

Broadwell-U er MacBookAir

Broadwell-M(?) er retina MacBook Pro

De har TDP på 4,5W(7W for Apples config), 15W og ~35W(usiker på nøyaktig tall).

 

Så godt som alt av ultrabooks i dag er 15W varianten, og og mange litt rimeligere PCer. En del er og 4.5W varianten, altså Core M. Hvis Air forsvinner, blir det jo et gap her i lineupen på hvertfall 30 Watt. Samtidig er så godt som alle ultrabook toppmodeller på 15W CPU. Er det mulig at Apple kommer til å komme med en ny serie her engang? Eller kommer de bare til å si at Macbook er kraftig nok for det den skal gjøre, trenger du skikkelig kraft så kjøper du uansett Pro varianten.

 

Jeg liker hvertfall personlig veldig godt 15W variantene. De har god nok ytelse til det de bruker dem til. Og takket være ekstra kjøling så klarer den og å kjøre spill som League of Legends veldig bra (1080@60 på greie grafikk-settings, husker ikke hvilke..).

 

Samtidig har jeg merket at video, spesielt fra sider som twitch.tv lett får CPU bruk til å bli veldig høy, nesten 100%. Så har noen testet dette på en Core M maskin? Gjerne og en stream som har 60 fps, og se hvilken fps streamen kommer på.

Lenke til kommentar

Jeg har levd med en toppspekket variant av forrige (eller nåværende...) generasjon som eneste maskin i et år nå, og kan nok betegnes som en relativt avansert bruker. Jeg tar RAW-bilder med fullformatkamera, programmerer en god del, og bruker generelt maskina ganske tungt, samtidig som det blir mye surf.

 

<snip>

 

Takk for konstruktivt innlegg. :)

Jeg krøp til korset i går og bestilte en MacBook med m7 og 256 GB. Har tilsvarende bruk som deg, og håper den blir en verdig etterfølger for min velbrukte 2011 MacBook Air.

 

Hva tror folket her inne om lanseringen til sommeren? Kan vi få en slank Macbook som denne i 12" bare i 13"/15" utgave tror dere?

 

Tvilsomt! Dog skal man aldri si aldri.

Jeg har større tro på at vi får slankere 13" og 15" MacBook Pro, med Skylake, USB-C og «butterfly» tastatur. Tror også MacBook Air fases ut, om enn kanskje først neste år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...