Gå til innhold

Jobb/utdannings muligheter etter mine interesser, hjelp?


VNNI

Anbefalte innlegg

Hallo diskusjon.no!

Jeg er veldig usikker på hva jeg har lyst og drive med i livet mitt selv om jeg vet hva jeg liker og gjøre på. Har aldri hatt en "drømmejobb", mest sannsynlig grunnet mangel på valg. Men jeg kan fortelle litt av bakgrunnen jeg har så dere får et kort innblikk i situasjonen min.

 

Jeg er en "mann" på 21 år, fullført de første 10 skule årene mine men droppa ut av videregående etter et halvt år pga mangel av interesse i det jeg kom inn på (TIP), og ble sittende hjemme på gutterommet hele dagen hver dag (måtte jo gjøre husarbeid og litt mer matlaging osv siden jeg ble værende hjemme hele tiden). Men kort tid etter jeg ble 18 år ble jeg kastet ut av min far som ble sittende igjen med huset siden foreldrene mine skilte seg i perioden jeg var hjemme pga han skulle selge huset.

Jeg fikk leige en kjellerleilighet av en veninne av min mor (som ikke hadde plass til meg i sin leilighet med mine 3 yngre søsken). Slet veldig med fysiske plager + det psykiske, å det gjør jeg enda. Men jeg har begynt hos psykolog nylig og har blitt stemplet deprimert.

 

Jeg går også på et form av jobbsøking kurs som heter JobLearn. På dette kurset er det mye fokus på kartlegging av mine kvalifikasjoner og lignende, og det fikk meg egentlig til og innse at jeg er deprimert.

"Hva er du god til?" "Hvorfor skal en sjef ansette deg og ikke en annen søker?"

Jeg ble helt usikker og er fortsatt usikker på hva jeg skal svare her, selv mener jeg at jeg ikke har noen kvalifikasjoner siden jeg bare har kastet bort tiden min på alt mulig tull, det er vertfall det min far sa hele tiden.

 

Men jeg har innsett at det er på tide (for lengst) og finne ut av hva jeg har lyst og jobbe med! Jeg kan fortelle litt om mine hobbyer og hva jeg har erfaring med så noen som har peiling kan fortelle meg om hvilken sti jeg burde/kan gå.

 

Jeg har tullet med både Photoshop (bilderedigering) og Sony Vegas (videoredigering) i nærmere 5 år. Jeg har også tuklet med lignende program, men er ikke veldig erfaren med de (Adobe Premier og After Effects).

Jeg liker også PC bygging (sammensetting av komponenter) men er interessert i og bevege meg inn i overclocking og litt mer "software" siden av PC verden.

Jeg er også interessert i web design og koding. Men er helt blank når det kommer til erfaring der. Har pekt ut Illustrator som mitt neste program jeg har lyst og lære.

 

Drivstoffet mitt er interessen. Om jeg er interessert så gidder jeg. Om jeg ikke har interesse blir det veldig hardt for meg og holde fokus. Så om jeg har interesse er det mulighet, det er vertfall det jeg tenker. Dette betyr ikke at jeg ikke gjør noe som jeg ikke har interesse av, men om jeg får en jobb jeg ikke har interesse av kommer jeg mest sannsynlig ikke til og gjøre noe god jobb.

 

Så nå har dere litt av bakgrunnen min og litt av mine interesse. Kan noen fortelle meg litt om noen veier jeg kan gå som kan interessere meg? Tenker på både utdanning og jobb, jeg trenger en plan. Det er ikke noe jeg har planer om og begynne på de neste dagene siden jeg er opptatt med og "finne meg selv", men jeg trenger noe og jobbe mot, får nå virker alt håpløst uten noen som helst alternativer for meg og mine interesser.

 

 

 

Det ble en veldig lang post, så setter veldig stor pris på om noen gidder og lese alt i det hele, om noen hjelper meg med noen tips i det minste så klarer jeg og lese meg frem til slutt. Men alt er helt blankt for meg nå. (Er klar over at jeg ikke bruker "å", kan ikke den regelen. Så skriver heller "og" overalt enn og feile på å. Engelsk > Norsk)

Tusen Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn ut av hva du liker mest. Man må nok også begynne et sted som man ikke vil fullt så mye, for å få erfaring. Du må nok bare finne ut av det selv, finne deg selv! :p

Det er viktig å skrive en god cv som sier hva du kan og har erfaring med, med arbeidsgivere.

 

Jeg skal gå på media og kommunikasjon.

Lenke til kommentar

Hallo diskusjon.no!

Jeg er veldig usikker på hva jeg har lyst og drive med i livet mitt selv om jeg vet hva jeg liker og gjøre på. Har aldri hatt en "drømmejobb", mest sannsynlig grunnet mangel på valg. Men jeg kan fortelle litt av bakgrunnen jeg har så dere får et kort innblikk i situasjonen min.

 

Jeg er en "mann" på 21 år, fullført de første 10 skule årene mine men droppa ut av videregående etter et halvt år pga mangel av interesse i det jeg kom inn på (TIP), og ble sittende hjemme på gutterommet hele dagen hver dag (måtte jo gjøre husarbeid og litt mer matlaging osv siden jeg ble værende hjemme hele tiden). Men kort tid etter jeg ble 18 år ble jeg kastet ut av min far som ble sittende igjen med huset siden foreldrene mine skilte seg i perioden jeg var hjemme pga han skulle selge huset.

Jeg fikk leige en kjellerleilighet av en veninne av min mor (som ikke hadde plass til meg i sin leilighet med mine 3 yngre søsken). Slet veldig med fysiske plager + det psykiske, å det gjør jeg enda. Men jeg har begynt hos psykolog nylig og har blitt stemplet deprimert.

 

Jeg går også på et form av jobbsøking kurs som heter JobLearn. På dette kurset er det mye fokus på kartlegging av mine kvalifikasjoner og lignende, og det fikk meg egentlig til og innse at jeg er deprimert.

"Hva er du god til?" "Hvorfor skal en sjef ansette deg og ikke en annen søker?"

Jeg ble helt usikker og er fortsatt usikker på hva jeg skal svare her, selv mener jeg at jeg ikke har noen kvalifikasjoner siden jeg bare har kastet bort tiden min på alt mulig tull, det er vertfall det min far sa hele tiden.

 

Men jeg har innsett at det er på tide (for lengst) og finne ut av hva jeg har lyst og jobbe med! Jeg kan fortelle litt om mine hobbyer og hva jeg har erfaring med så noen som har peiling kan fortelle meg om hvilken sti jeg burde/kan gå.

 

Jeg har tullet med både Photoshop (bilderedigering) og Sony Vegas (videoredigering) i nærmere 5 år. Jeg har også tuklet med lignende program, men er ikke veldig erfaren med de (Adobe Premier og After Effects).

Jeg liker også PC bygging (sammensetting av komponenter) men er interessert i og bevege meg inn i overclocking og litt mer "software" siden av PC verden.

Jeg er også interessert i web design og koding. Men er helt blank når det kommer til erfaring der. Har pekt ut Illustrator som mitt neste program jeg har lyst og lære.

 

Drivstoffet mitt er interessen. Om jeg er interessert så gidder jeg. Om jeg ikke har interesse blir det veldig hardt for meg og holde fokus. Så om jeg har interesse er det mulighet, det er vertfall det jeg tenker. Dette betyr ikke at jeg ikke gjør noe som jeg ikke har interesse av, men om jeg får en jobb jeg ikke har interesse av kommer jeg mest sannsynlig ikke til og gjøre noe god jobb.

 

Så nå har dere litt av bakgrunnen min og litt av mine interesse. Kan noen fortelle meg litt om noen veier jeg kan gå som kan interessere meg? Tenker på både utdanning og jobb, jeg trenger en plan. Det er ikke noe jeg har planer om og begynne på de neste dagene siden jeg er opptatt med og "finne meg selv", men jeg trenger noe og jobbe mot, får nå virker alt håpløst uten noen som helst alternativer for meg og mine interesser.

 

 

 

Det ble en veldig lang post, så setter veldig stor pris på om noen gidder og lese alt i det hele, om noen hjelper meg med noen tips i det minste så klarer jeg og lese meg frem til slutt. Men alt er helt blankt for meg nå. (Er klar over at jeg ikke bruker "å", kan ikke den regelen. Så skriver heller "og" overalt enn og feile på å. Engelsk > Norsk)

Tusen Takk!

 

 

Jeg ville i alle fall ha prøvd å komme meg gjennom VGS om jeg var deg. Man trenger ikke være så forbanna interessert i det man lærer på VGS, men kan tenke at "kommer jeg meg gjennom dette med greit snitt så får jeg muligheten til å gjøre noe jeg virkelig ER interessert i". Det er ikke for sent i en alder av 21. Du har vel frem til du er 22 eller 23 på deg før du mister ungdomsretten din, og når den først er passert da er det vanskelig å ta videregående senere.

 

Media og kommunikasjon er greit, og hvis du bor i nærheten av en Akademietskole så vil jeg anbefale det på det sterkeste. Der har lærerne litt bedre tid til deg og hvis du sliter så blir det litt mer tilpasning enn i den offentlige skolen. De er også flinke på f.eks leksehjelp og annet etter skoletid.

 

Men, det er mye teori i M&K også, som i alt annet som gir studiekompetanse.

 

Og/å-regelen vil jeg anbefale deg å få inn så fort som mulig, da det å skrive "og" overalt fort oppfattes som veldig uproft av f.eks mulig arbeidsgiver og lignende. Den er ikke spesielt vanskelig heller. Og om du tar VGS vil det ødelegge norskkarakteren din å ikke ha noenlunde grei kontroll på dette.

 

http://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Praktisk-grammatikk/Aa_eller_og/

 

Når du først har kommet gjennom videregående (noe som er mulig på ett år hvis du er iherdig nok og tar privatisteksamener) vil jeg foreslå at du tar en utdanning relatert til dine interesser, samtidig som du fortsetter å jobbe med dette på fritiden.

 

Hva slags forhold har du til matematikk? Kunne dataingeniør vært et mulig mål for deg? Stillinger innen IT vil være svært ettertraktet de neste 10-15 år, da det vil være stor mangel i forhold til behovet.

 

Edit: Du kan jo også bare bli sinnsykt pro på ett eller annet kreativt, men husk at det er vanskelig å få jobb fordi det er så mange andre som også er sinnsykt pro på kreative ting. Folk med fullført vgs og relevant utdanning OG skills vil uansett stille mye sterkere enn noen som er selvlært uten noen form for utdanning etter grunnskole.

Endret av Niao
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Lesh02 Har selv vurdert M&K :)

 

 

@Niao Har sett litt på dataingenør, virker spennende og jobbe med. Er også et pluss at det virker som en trygg vei og gå jobb-messig. Skal sjekke litt rundt :) Det jeg hovedsaklig lurer på er om det er noen plass eller noe jeg kan tukkle med som kan gi meg litt inntrykk av hva jeg hadde gjort i hverdagen og om jeg faktisk har interesse for det eller om det bare er ideen jeg er interessert i.

Matematikken er vell litt "støvete" siden jeg har blitt sittende hjemme de siste 4-5 årene.

Endret av ønsket
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...