Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermkortviftene går amok, og datamaskina starter ikke


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en stasjonær datamaskin som ble kjøpt og bygd i 2011. Helt frem til for ca. et år siden har den fungert strålende. Den begynte etter hvert med små skjermflimringer. Videre utvikla det seg til at skjermen ble svart og all lyd forsvant selv om datamaskina tilsynelatende var på.

 

Nå har den gått fullstendig amok, og når jeg prøver å starte opp maskina, går skjermkortviftene på 100% og bråker som bare det. Det eneste jeg finner ut er at det er ikke skjermkortet som er problemet, da jeg har prøvd med tre forskjellige skjermkort, og akkurat det samme skjer. 

 

Er det noen som har peiling på hva som kan være problemet?

 

 

Specs:

Hovedkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3, Socket-AM3+

Prosessor: AMD Phenom II X4 980 Black Edition

Ram: Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 6870 1GB GDDR5 (Også testa med Ati Radeon HD 4850 x2 og Radeon HD 5750)

Strømforsyning: Chieftec Nitro Series BPS-750C 750W PSU

 

Datamaskina kjører forøvrig Windows 10, uten at jeg tror det har noe betydning, da problemene starta før jeg oppgraderte fra Windows 7.

 

 

Takk for alle svar :)

 

Komdal

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Reset CMOS, fungerer ikke dette prøv neste steg.

 

2. Koble fra alle PSU ledninger, skjermkort osv, egentlig alt tilkoblet hovedkortet med unntak av powerknapp.

Når alt er frakoblet trykker du på powerknappen noen ganger. Dette tømmer kondensatorene for strøm og hovedkortet skal nå være tømt for elektrisitet.

Koble så tilbake bare det mest nødvendige. 

Disk, en RAM stick, skjermkort. 

Starter maskinen skikkelig nå?

Lenke til kommentar

Takk for svar! Steg 1 prøvde jeg tidligere i dag, men steg 2 gjorde hvertfall at jeg fikk slått på datamaskina.

Skjermkortvifta går ustabilt fra vanlig hastighet til 100%, men det virker som om pcen starter opp som normalt.

 

Noe må da fremdeles være galt?

Lenke til kommentar

Sier ikke at det er problemet ditt, men jeg hadde masse rare problemer med akkuratt den strømforsyningen du har (kjøpt hos komplett). Ustabil maskin, blåskjermer osv. Prøvde å bytte det meste av komponenter, men fremdeles uforklarlige problemer. Byttet strømforsyning for å teste, stabil med en gang.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Det er godt mulig, men som sagt så har dette oppsettet fungert ypperlig de første tre årene. Jeg er klar over at de er forholdsvis utdatert i forhold til ytelse, men har likevel vært godt nok til det jeg har hatt behov for. Blåskjerm har jeg kun hatt ved overklokking av prosessor.

Nå virker det som tipset til xClaymanx fungerte, men spørsmålet er bare hvor lenge det holder. Har vel planer om å bytte ut det meste etterhvert, men skjønner ikke hvorfor en feil med strømforsyninga, dersom det er den, skal gjøre at skjermkortvifta går amok når ingen andre vifter gjør det?

 

Setter stor pris på svarene jeg har fått!  :) 

 

Skal også sies at jeg har hatt en tendens til å la maskina stå på i lange perioder, gjerne opp til en måned i strekk, og vil anta at dette kan slite på enkelte komponenter?

Lenke til kommentar

Problemene startet forsåvidt lenge før OC ble utført. Jeg mener maskina kjører på 4.1 GHz nå, uten at jeg tror det påvirker dette problemet.

Har lenge hatt mistanker om at det kan være hovedkortet som er holder på å gi seg. De forrige gangene jeg ikke fikk slått på maskina, flytta jeg rambrikkene fra 1 og 3 slot til 2 og 4 slot. Det fungerte første gangen, og andre gangen fungerte det med å flytte skjermkortet til en annen PCI slot. Denne gangen virket forøvrig ingen av de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...