Gå til innhold

bærbar VS Stasjonær


sherrox

Anbefalte innlegg

Bærbar:ECS Elitegroup Green732! 15" TFT skjerm, 1400x1050 oppløsning

Intel Pentium-4 2800MHz prosessor, 533MHz FSB

512MB DDR minne

60GB harddisk

Kombinert 8x DVD-ROM leser / 16x/8x/24x CDRW-brenner

64MB DDR ATI Mobility M9 Radeon 9000 skjermkort, 4X AGP

5.1 lydkort og stereo høyttalere

Trådløst 11Mbit nettverkskort (802.11b) integrert

10/100Mbit nettverkskort

 

Stasjonær:

AMD Athlon XP2600 @2.2Ghz Geforce5 FX5600 128MB grafikk med DVI -og TV-UT

Mainboard Socket A VIA KT-400

512 MB PC-333 DDR Original [email protected] V

+++

 

tingen er at den bærbare er MØKK treig i forhold til den stasjonære :( ! hva i H%&/((v¤%te skal jeg gjøre med den????? hmmmm, noen ideer? :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nå ikke akkurat dreven i bærbar, men du kunne oppgitt ram hastigheten...

-Har sett at endel bærbare har veldig lav buss... kan jo vaere det som er flaskehals... :shrug:

 

Edit: Hdd kan også vaere en flaskehals... ettersom bærbare 2.5 " hdd'er har lav rpm... stasjonære har vanligvis 7200rpm og bærbare har ofte 4200 eller 5400... :roll:

Endret av So
Lenke til kommentar
Det som er balle med bærbare er at Bus hastigheten på Ram som oftest er veldig lav. Jeg har 512Mb Ram @ 266Mhz og det er ikke rare greiene akkurat :grine: Det hjelper lite om du har 1 million Mb ram om bushastigheten er treg. Ram minnet arbeider i sin hastighet, men bushastigheten er jo den som avgjør hvor raskt denne informasjon blir sendt videre. Altså har man 1 Million Mb Ram (For og overdrive litt) og 266Mhz bus, så blir det hva man kaller en flaskehals.

Les signaturen min alle, og kom med tips til ahrdware så blir jeg glad :mrgreen:
Lenke til kommentar

kan være fordi du har en vanlig pentium 4 prossessor bare i bærbaren. som gjør at den er tregere. 2,8 er ikke 2,8. nå er jeg ikke akkurat så inn i vanlig pentium 4, men tror nok at den ligger en del lavere da, bare ikke like ille som en celeron prossessor. og en annen grunn kan være at harddisken er veldig treg da

Lenke til kommentar

Minnehastighet kan være flaskehals, men jeg har ddr333 og da begynner det å bli bra.

 

Harddisken har lenge vært den værste flaskehalsen. Dette har bedret seg med at 5400rpm, og de nyeste som har 7200rpm og 8mb cache. Men en 2,5 tommers harddisk (bærbar) vil yte dårligere enn en 3,5 tommers harddisk (stasjonær) selv ved samme hastighet og like mye cache grunnet mindre fysisk størrelse.

 

Du kan få bærbar med veldig god ytelse, men stasjonære vil alltid gi best ytelse.

Lenke til kommentar
Minnehastighet kan være flaskehals, men jeg har ddr333 og da begynner det å bli bra.

 

Harddisken har lenge vært den værste flaskehalsen. Dette har bedret seg med at 5400rpm, og de nyeste som har 7200rpm og 8mb cache. Men en 2,5 tommers harddisk (bærbar) vil yte dårligere enn en 3,5 tommers harddisk (stasjonær) selv ved samme hastighet og like mye cache grunnet mindre fysisk størrelse.

 

Du kan få bærbar med veldig god ytelse, men stasjonære vil alltid gi best ytelse.

Man bør ikke kjøpe 8Mb cache, men 2Mb forid det blir for store mellomlagrinsfiler, og det igjen skaper treghet. Big isn't allways better ;)

 

Og du sier du har 333 bus og det begynner og hjelpe. Hmmm, det er en stasjonær og man får jo faktisk PC4200 med 533 bus nå om dagen. Ville nå si at 333 bus er litt slapt for å være en stasjonær om du skal spille spill i hvertfall :woot:

 

Jeg skal vel muligens kjøpe Geil 2x512Mb DDR PC4200 @ 533Mhz fra PSdata.no. Koster skjorta, men de er ****** meg så bra :grin:

Lenke til kommentar

It's me har 100% rett, dere andre har ikke peil :grumpy: . Grunnen til at en ny bærbar virker tregere enn en ny stasjonær har mest å gjøre med at enn 2,5" harddisk er mye tregere enn en 3,5" harddisk. En harddisk i bærbar har mye mindre diameter på platene, dvs. at det passerer mye mindre data forbi lesehodene pr omdreining. Samme f*** om den har 7200 rpm eller ikke. Den raskeste 7200 rpm 2,5" disken i verden (IBM 7K60) er ca 1/3 så rask som en vanlig 7200 rpm disk til stasjonær pc.

Lenke til kommentar
It's me har 100% rett, dere andre har ikke peil :grumpy: . Grunnen til at en ny bærbar virker tregere enn en ny stasjonær har mest å gjøre med at enn 2,5" harddisk er mye tregere enn en 3,5" harddisk. En harddisk i bærbar har mye mindre diameter på platene, dvs. at det passerer mye mindre data forbi lesehodene pr omdreining. Samme f*** om den har 7200 rpm eller ikke. Den raskeste 7200 rpm 2,5" disken i verden (IBM 7K60) er ca 1/3 så rask som en vanlig 7200 rpm disk til stasjonær pc.

"Jaok"

Lenke til kommentar
It's me har 100% rett, dere andre har ikke peil :grumpy: . Grunnen til at en ny bærbar virker tregere enn en ny stasjonær har mest å gjøre med at enn 2,5" harddisk er mye tregere enn en 3,5" harddisk. En harddisk i bærbar har mye mindre diameter på platene, dvs. at det passerer mye mindre data forbi lesehodene pr omdreining. Samme f*** om den har 7200 rpm eller ikke. Den raskeste 7200 rpm 2,5" disken i verden (IBM 7K60) er ca 1/3 så rask som en vanlig 7200 rpm disk til stasjonær pc.

Det er ingen som har kommentert 2.5" og 3.5" Hd så jeg skjønner egentlig ikke hva DU prater om HAHA!!!! :grin:

 

Flink til å dikte du :woot:

 

 

Seff vet jeg at 3.5" er bedre enn 2.5" , men jeg har ikke sagt noe om det, og heller ingen andre etter at han kisen nevnte det... :nice:

Lenke til kommentar
Minnehastighet kan være flaskehals, men jeg har ddr333 og da begynner det å bli bra.

 

Harddisken har lenge vært den værste flaskehalsen. Dette har bedret seg med at 5400rpm, og de nyeste som har 7200rpm og 8mb cache. Men en 2,5 tommers harddisk (bærbar) vil yte dårligere enn en 3,5 tommers harddisk (stasjonær) selv ved samme hastighet og like mye cache grunnet mindre fysisk størrelse.

 

Du kan få bærbar med veldig god ytelse, men stasjonære vil alltid gi best ytelse.

Man bør ikke kjøpe 8Mb cache, men 2Mb forid det blir for store mellomlagrinsfiler, og det igjen skaper treghet. Big isn't allways better ;)

 

Og du sier du har 333 bus og det begynner og hjelpe. Hmmm, det er en stasjonær og man får jo faktisk PC4200 med 533 bus nå om dagen. Ville nå si at 333 bus er litt slapt for å være en stasjonær om du skal spille spill i hvertfall :woot:

 

Jeg skal vel muligens kjøpe Geil 2x512Mb DDR PC4200 @ 533Mhz fra PSdata.no. Koster skjorta, men de er ****** meg så bra :grin:

Hvis 8 MB cache er tregere enn 2 MB cache hvorfor i all verden produseres det da?

Lenke til kommentar
Jeg har visst skrevet litt fort uten og tenke så veldig. Sorry folks :roll:

8Mb er raskere fordi man får mer info som kan hentes raskere. Men når det skal dumpes, da går det tregere fordi det er større mengde info. Altså det har sine positive og negative sider. Blir en vurderingssak :woot:

Men btw så vil jeg nok absolutt anbefale 2 disker i Raid. Backup er et must, og Raid er genialt :-)
Lenke til kommentar

En 2,5hd har mye mindre overflate en en vanlig 3,5hd. En 40gb 2,5hd hd har dermed mye mer data per cm^2 enn en 3,5hd. Ettersom datatettheten øker, så får lese/skrive hodet med seg mye mer data per runde enn en 3,5disk. Men det som er med 2,5diskene, er at de fleste har 4200rpm og det sinker dem, men prøver du en 5400rpm 2,5hd mot en 5400rpm 3,5, så vil garantert 2,5disken være raskest.

 

 

Så over til det du spørr om:

rydd opp på harddisken, og slett det du ikke trenger. Har du under 1gb ledig, så sinker det maskinen.

Cpu`en som sitter i laptoppen er en 2,6ghz p4 beregnet for stasjonære, denne er nok ikke like rask som athlon2600+, men skulle ikke ha noen særlig merkbar forskjell.

Til sisst, så kan du prøve å reinstalere windows. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...