Gå til innhold

Dårlig ytelse på ATA100 Raid


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har nylig gått til anskaffelse av to Seagate Barraquda 4 disker på 60GB. Diskene er satt opp i raid på et MSI 815EP Pro-R kort med en Promise Raid kontroller.

 

Problemet er bare det at når jeg benchmarker med SiSoft Sandra 2001, så får dårligere poengsum enn en singel ATA66 disk... Er ikke dette veldig rart?

 

I Win ME som er OS'et jeg kjører er diskene satt opp til å kjøre som nettverksserver i systeminstillingene.

 

Håper på gode svar!

 

-Telifia

 

[ Denne Melding var redigert av: telifia på 2001-10-21 23:03 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet ikke jeg hvilken pc du har, men med så stor harddisk plass, så kan det være at du har for lite ram, jo mer "GIGG" desto mere RAM må du ha. Så det kan være en av grunnene.

 

256 MB ram på 40 GIGG går greit, men når du kjører raid med 2 harddisker på 60 GIGG = 120 GIGG da kan rammen få noe å bryne seg på. Som sagt så trenger ikke det å være problemet nå som jeg ikke vet hvor mye og hvilke ram du bruker.

 

Avalon

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-21 23:02, telifia skrev:

Problemet er bare det at når jeg benchmarker med SiSoft Sandra 2001, så får dårligere poengsum enn en singel ATA66 disk... Er ikke dette veldig rart?

fia på 2001-10-21 23:03 ]


 

Løsningen er veldig enkel: dropp SiSoft Sandra.

 

Dersom du vet hva du gjør, bruk Intels IOMeter.

Dersom du vil ha enkle, oversiktlige målinger - ATTO ExpressPro

Dersom du vil ha fancy grafer og dilldall - WinBench

 

ATTO Express Pro tools

http://www.attotech.com/software/index.html

 

WinBench

http://www.etestinglabs.com/benchmarks/win...ch/winbench.asp

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-22 10:22, Stonescream skrev:

Prøv å oppdatere biosen din. Hadde en barracuda IV på mitt Abit KT7a-raid og etter en bios flash så gikk disken så rakst den skulle.

Gikk fra 10000 poeng i sandra til 24000 på under en halvtime. Det var gøy det :smile:


 

...spesielt gøy med tanke på at det er den scoren jeg får for EN disk. Man skal liksom få litt høyere i RAID 0 :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Problemet er bare det at når jeg benchmarker med SiSoft Sandra 2001, så får dårligere poengsum enn en singel ATA66 disk... Er ikke dette veldig rart?


 

Jo, det kan du godt si... Kjører selv raid på en Highpoint-kontroller, ytelsesforskjellen mellom en disk og raid er ikke så veldig stor, kanskje ca 20%. Kjenner ikke Promise-kontrolleren, men et par forslag: installer siste driver til Promise-kontrolleren, om du har to ide-porter som hører til Promise-kontrolleren, så forsøk å koble diskene som master på hver sin kabel.

 

Avalon:

Quote:

Nå vet ikke jeg hvilken pc du har, men med så stor harddisk plass, så kan det være at du har for lite ram, jo mer "GIGG" desto mere RAM må du ha.


 

????

 

NEI.

Lenke til kommentar

Kjører selv Raid 0 på mitt MSI 815EP PRO-R kort. Jeg har to IBM disker på 30Gb hver (60Gb). Jeg har prøvd dette både med win98se, winME, win2000 og nå winXP. I alle operativsystemer får jeg over 45000 poeng i Sisoft Sandra. Husk å bruke siste versjon av Sisoft. Husk også siste versjon av Raid kontroller (måtte laste ned ny da jeg la inn XP. Denne driveren kom for bare en uke siden på MSI sine sider: http://www.msi.com.tw/support/driver/onboa...ide_driver.htm).

 

Lykke til!!!

Jeg er i alle fall veldig fornøyd med min promise raid kontroller.

 

mvh

Jan Arve

Lenke til kommentar

Avalon:

Quote:

--------------------------------------------------------------------------------

 

Nå vet ikke jeg hvilken pc du har, men med så stor harddisk plass, så kan det være at du har for lite ram, jo mer "GIGG" desto mere RAM må du ha.

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Hææ`?

Dette var nytt. Vet ikke helt om jeg tar det for god fisk..

Klart ram har mye å si, men maskinen krever ikke mer ram hvis du har større harddisk. I såfall var det nytt for meg

Lenke til kommentar

Hei..

 

Regner med at du har en promise lite onboard raid. Det du kan gjøre er å prøve å gjøre en fullraidhack på biosen din. Ikke vannskelig i det heletatt å gjøre det. Det som blir annerledes fra lite til fullraid er at du selv kan sette opp strip size'ene dine. Du kan lese om hvordan du gjør det på siden min http://home.online.no/~devisor ellers så kan du sende en mail til meg så kan jeg ordne en til deg. (hvis du har en lite versjon)..

Lenke til kommentar

Quote:


I alle operativsystemer får jeg over 45000 poeng i Sisoft Sandra.


 

...merkelig det der... nå har jeg akkurat installert alle de nyeste driverne fra msi sine hjemmesider, og den poengsummen jeg får nå er riktignok høyere enn den jeg hadde før, men ikke i nærheten av hva du sier du fikk... Nå får jeg 19664 poeng... :sad: I følge SiSoft Sandra har en _singel_ ATA100 disk 24000 poeng... ?

 

-telifia

Lenke til kommentar

...ikke i nærheten av hva du sier du fikk... Nå får jeg 19664 poeng...

-telifia

 

Kanskje dumt spørsmål men...

Du har satt opp diskene som '2+0 Stripe' i bios for promise raid kontroller? Slik at du har en stor disk på 120Mb i stedet for 2 disker på 60Gb hver (hvis det er det som er meningen da....).

 

mvh

Jan Arve

Lenke til kommentar

OMG, herregud for en tragisk thread dette har blitt.

 

Punkt 1

RAM har MINIMALT å si for ytelsen av diskene.

Gjenta etter meg nå: M I N I M A L T !

 

Så lenge telifia har nok minne for å tilfredsstille operativsystemet (min. 128MB) er dette overhodet ikke et problem som skal påvirke ytelsen av disken merkbart.

 

Punkt 2

Sisoft Sandra er en patetisk benchmark med hensyn til diskytelse, da den ikke er konsekvent og resultater fra to identiske disker (samme type og produsent) kan variere grovt.

Hvis dere vil ha god sammenligning av ytelsen på diskene deres, gjør en test av disken med enten ATTO, Winbench eller IOMeter og besøk deretter http://www.storagereview.com for en sammenligning av resultatet.

 

For morro skyld lastet jeg i går kveld ned siste release av Sandra for å teste et ATA 2400A RAID 0+1 array samt en av Seagate 15K RPM diskene jeg har (testet i samme PC, men hver for seg)...og jeg kan ikke si annet en ROFLMAO!

Om du så bare kopierer/flytter/åpner filer manuelt i Windows og bruker stoppeklokke (!), så ser du at de resultatene Sandra kommer med ikke stemmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...