Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Tenker å oppgradere (om får tillatelse fra sjefen/kona) men er ukjent med denne platformen så kunne trengt godkjenning her inne før handel.

Så langt har jeg falt for dette:

HK: Asus ROG Maximus VIII Ranger   - Må nesten ha 6 SATA pga 2 SSDer og 4 HDDer.

CPU: Intel Core i5-6600K Skylake         - Ser ikke helt nytten i å gå opp til i7-6700k da den ikke gir særlig mer spill ytelse (og overklokker likt?).

 

RAM:

Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 16GB (2x8GB) CL16

eller bedre?;
HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB (2x8GB) CL 15


Største usikkerheten ligger på hvilket minne jeg bør velge. Lav CL eller høy MHz?

Vil tro sistnevnte RAM'en er best pga lavere CL, noen andre forslag?

Tenkte å handle alt fra Komplett.no (selvom det blir litt dyrere) da jeg har bare god erfaring derfra tidligere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om du vil kjøpe alt fra komplett, så vil jeg anbefale disse brikkene til ca samme pris:

 

https://www.proshop.no/RAM/Ripjaws-V-DDR4-3200-C16-DC-16GB/2531958?s=g.skill+3200&st=1

 

Høy frekvens er nesten alltid bedre, fordi de ofte er bedre binna. Altså enda mere rom for overklokked med lavere timings.

Takk for tipset.

Satt sammen samme oppsettet hos Proshop med de brikkene og det ble litt rimeligere.

 

Bør jeg ha "8-pin ATX 12V" kontakt fra PSU eller holder det med 4-pin?

På mitt nåværende Asus Crosshair IV Formula-Z er det også en 8-pin, men ingen problem å bruke bare 4-pin.

 

Edit:

Ifølge manualen så ser det ut til å gå bra:

  • For a fully configured system, we recommend that you use a power supply unit (PSU) that complies with ATX 12 V Specification 2.0 (or later version) and provides a minimum power of 350 W.
  • Do not forget to connect the 4-pin/8-pin EATX12 V power plug, Otherwise, the system will not boot.
Endret av PantZman
Lenke til kommentar

8 pins er for overklokking, for å gi cpuen mere strøm.

 

Sokkel 2011 (Am3+) (FX-9590) eller høyere trenger dette da disse har så høy TDP.

Så ja du bør ha dette, eller kabel som konverter

 

1 * 8 pin motherboard cpu EPS to dual 4 pin molex Power cable 12 volt MOBO Lead

 

Men er strømforsyningen såpass gammel den ikke har dette, bør du vurdere ny EVGA psu istedenfor, da det kan forkorte levetiden på delene hvis PSU ikke gir nok stabil strøm.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Takker for svar.
Ble litt usikker nå så måtte ta en titt inni PCen.
Viser seg at jeg har den 8-pin kontakten fra strømforsyningen, men det er en annen 4-pin jeg mangler for Asus crosshair iv formula-z.

Den til høyre, ved siden av CPU FAN.

post-11110-0-29287400-1460451228.jpg

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Hvor stor er den strømforsyninga du har fra før ?

 

Nyere psu er ofte modulære for ryddigere kabling, meget stillegående og noen har semi passive kjøleløsninger som bare starter vifter når de må.

 

Mitt forrige hovedkort hadde og mulighet for ekstra strømtilkoblinger ved overklokking samt vanlig 8pin som en i teori og delvis praksis kunne bruke med 4 tilkoblet men da går mye av strømsparingsfunksjonene vekk og på en kraftig cpu var det merkbart med throttling.

Lenke til kommentar

Hvor stor er den strømforsyninga du har fra før ?

 

Nyere psu er ofte modulære for ryddigere kabling, meget stillegående og noen har semi passive kjøleløsninger som bare starter vifter når de må.

 

Mitt forrige hovedkort hadde og mulighet for ekstra strømtilkoblinger ved overklokking samt vanlig 8pin som en i teori og delvis praksis kunne bruke med 4 tilkoblet men da går mye av strømsparingsfunksjonene vekk og på en kraftig cpu var det merkbart med throttling.

Er en Corsair CX750M om hukommelsen er riktig. Burde vel holde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...