Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mellomrom mellom fortennene


thisisemiliee

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri vært særlig stolt over smilet mitt, ettersom jeg ikke er spesielt glad i mellomrommet jeg har mellom fortennene. Hva har dere som fikset på dette gjort? Regulering er ikke aktuelt, siden mellomrommet er relativt lite, men synlig nok for min del. Har aldri fått kommentarer på at det er stygt eller noe, men personlig synes jeg det er litt synd, fordi jeg er ganske fornøyd med tennene mine bortsett fra mellomrommet, dessverre.

Endret av thisisemiliee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt mellomrom mellom fortennene er jo bare litt sjarmerende :)

Såklart kan det være det. Men, dessverre er det ikke alle som må leve med det som synes det er like sjarmerende. Skal ikke nå påstå at selvtilliten min er dårlig pga dette, for selvtilliten er på plass. Det som er saken er at jeg ville likt mitt eget smil, som jeg skal leve med i hvertfall 70 år til bedre, uten mellomrommet.  :hm:

Lenke til kommentar

Om det ikke ellers er indikasjon for kjeveortopedisk behandling må man betale fullt for slik behandling selv om man er under 18 år, men det er fortsatt mulig å ta kontakt med kjeveortoped på eget initiativ og be om behandling. Mellomrom mellom fortennene, kalt diastema mediale, skyldes ofte et stramt leppebånd, og fjerning av dette, kalt frenulektomi, er ofte nødvendig for et langvarig resultat selv med kjeveortopedisk behandling:

upper-frenectomy.png

Om mellomrommet ikke er for stort er det ikke noe problem å få bygget ut tennene littegrann med komposittfyllinger. Er du under 18 er dette gratis hos offentlig tannlege.

Endret av TheSnidr
Lenke til kommentar

Merkelig om det er leppebåndet som skapte mellomrommet, fordi leppebåndet er "festet" høyere opp og ender ovenfor tennene. Men takk for svar.

Om det ikke ellers er indikasjon for kjeveortopedisk behandling må man betale fullt for slik behandling selv om man er under 18 år, men det er fortsatt mulig å ta kontakt med kjeveortoped på eget initiativ og be om behandling. Mellomrom mellom fortennene, kalt diastema mediale, skyldes ofte et stramt leppebånd, og fjerning av dette, kalt frenulektomi, er ofte nødvendig for et langvarig resultat selv med kjeveortopedisk behandling:

upper-frenectomy.png

Om mellomrommet ikke er for stort er det ikke noe problem å få bygget ut tennene littegrann med komposittfyllinger. Er du under 18 er dette gratis hos offentlig tannlege.

Lenke til kommentar

 

Merkelig om det er leppebåndet som skapte mellomrommet, fordi leppebåndet er "festet" høyere opp og ender ovenfor tennene. Men takk for svar.

i mange tilfeller ender leppebåndet mellom tennene, eller endog bakenfor. Det vil da hindre at tennene lar seg flytte på under reguleringa, eventuelt medvirke at de går tilbake igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...