Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

MAC adresser...


Anbefalte innlegg

Heisann. Har du noen ganger tenkt over hva du betaler for når du kjøper nettverkskort eller i det hele tatt en nettverkskontroll?

 

Her for en liten stund siden begynnte jeg å bydde to identiske pcer til noen medelever på Nærings Akademiet i Bergen. jeg gledet meg som en unge. Etter noen barnesykdommer som HK som er kresen på minne osv. startet jeg å installere windows.

Til min store forskrekkelse kom det fram en feil når jeg skulle koble begge pcene til skolens nettverk. En av pcene ville ikke motta IP. Kortene er MSI K7N2-L, altså med innebygd LAN 10/100 (realtech chipen).

Etter noen timer med feilsøking måtte jeg ty til hjelp fra nettverksadministratoren her på skolen. Etter mye kluss kom vi fram til at begge LAN kontrollene har IDENTISK MAC adresse. Å hvor stor skal muligheten for det være???

 

Fakta: MAC er en standard for hardware adressering over et nettverk, hver en nettverkskontroll som lages skal ha en egen UNIK hardwareadresse. Og kjøpes fra en standariseringssentrall lignende IEEE. Du betaler altså litt penger for akkurat DIN MAC adresse...

 

Disse to kontrollene har altså lik MAC adresse.

I skrivende stund holder jeg på å sende de to hovedkortene i retur (velger å ikke nevne nettbutikkens url for øyeblikket).

 

MEN: er det noen som har opplevd noe av det samme før?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei dette har jeg aldri hørt om før! Drifter store nett, så dette er et problem jeg ville hørt om dersom det skjedde fra tid til annen, men så skal det jo /egentlig/ ikke forekomme heller da ;-)

 

Men! Du trenger jo ikke å returnere HK, du kan endre MAC adresse i Windows (sikkert andre OS også), sålenge du ikke bruker samme MAC adresse som noen andre på samme LAN bør dette fungere greit:

 

http://www.klcconsulting.net/Change_MAC_w2k.htm

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

jeg vet at d ikke skal forekomme at adressene på noen NICer skal være lik, d har jo standarden bestemt...men i alfall så har nettbutikken jeg kjøpte de to hovedkortene fra godkjennt returen. Nå venter jeg bare på svar på om jeg får godkjennt noen form for erstattning. d hadde vært litt kult om jeg hadde fått to helt nye kort, de kortene som d vare feil på var tross alt demokort fra en kjennt nettbutikk :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...