Gå til innhold

Kjørte 100.000 kilometer på 107 dager med hydrogenbil. Slik gikk det


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Kan Toyota forklare hvorfor de anser det som smartere å utvikle hydrogenbilen fremfor å satse på elektriske biler?

 

Toyota kan sikkert forklare, men det er kanskje bedre at de som er interessert ser etter selv. De fleste skjønner vel at når Toyota og andre investerer milliarder, så er det fordi de har tro på konseptet.

 

Jeg har nok litt andre tall enn deg - så langt jeg kan lese fra flere kilder er oppnåelig virkningsgrad ca 40% idag, og den kan bli høyere på sikt. Det er da snakk om virkningsgrad fra strøm, via elektrolyse, komprimering, transport, til strøm igjen gjennom en brenselcelle.

Med knapt 90% virkningsgrad på El-motoren blir det totalt 36%, mot kanskje 80% for en Tesla.

 

En bensinmotor ender vel opp på omkring 20% virkningsgrad, selv om bilbransjen og deres sponsorer prøver å få oss til å tro noe annet.

Lenke til kommentar

Så bare kjøringen til denne ene Toyotaen med hydrogendrift har altså sluppet ut 9-12 tonn CO2 i atmosfæren?

Jeg antar at de ikke fylte tanken med hydrogen som de selv hadde laget med elektrolyse, men at de kjøpte hydrogen på gassmarkedet: 

https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_production

 

I følge Toyotas livsløpsertifikat så avgir produksjonen av Mirai mer CO2 enn en hybridbil fra Toyota, men i løpet av 150 000 km kjøring så vil Mirai og en hybridbil komme omtrent likedan ut med hensyn på utslipp av CO2

http://www.toyota-global.com/sustainability/environment/low_carbon/lca_and_eco_actions/pdf/life_cycle_assessment_report.pdf

Endret av Frobe
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Om absolutt alle hadde el-bil ville jo ladestasjonene tatt like mye plass som et middels stort parkeringshus fordi alle må stå der så lenge. En bensinstasjon kan være liten fordi den av natur er effektiv siden det tar så lite tid å pumpe femti liter diesel inn i en tank.

Korleis ladar du mobiltelefonen din? Ventar du til du treng han, og pluggar han i for å lade ein time når du skal ringe nokon, og du ventar med å ringe til batteriet er heilt fullt?

 

Ei myte blant folk som køyrer eksosbil, er at elbilar brukar meir tid på ladestasjonar enn eksosbilar brukar på bensinstasjonar. Det stemmer ikkje. Folk kjøper elbil med stort nok batteri til å dekkje all dagleg bruk, og ladar heime om natta medan dei søv. Då er batteriet fullt kvar morgon. Somme ladar på jobb i tillegg. Hurtigladarane trengst på langtur, og for dei aller fleste er det sjeldnare enn eksosbilar må innom ein bensinstasjon. Sjølv på langtur brukar dei ikkje stort lenger tid på lading enn eksosbilar gjer på bensinstasjonen, når ein sliten sjåfør skal ete ein hamburger, tømme blæra og kjøpe kaffi før han køyrer vidare.

 

Ja, parkeringshus treng ladestasjonar for normallading, og det må dei ha etter 1. januar 2018. Det er berre ein liten boks på veggen eller ein frittståande stolpe. Då får du nokre km på tanken medan du gjer dine ærend, og kan komme til passeleg temperert bil, oppvarma eller nedkjølt, utan å ta straum av batteriet.

 

 

Joda, til daglig bruk til og frå jobb er ein ting - der er eg ikkje så bekymra. Lading heime vil nok dekke mykje sånt.

 

Men typisk i feriesesong/påske/lignande når alle skal ut og køyre langt, då? Ein bensin/dieselbil har ganske mykje lengre rekkevidde enn ein Model S (2-3x), og dei må og inn og fylle innimellom. Alle andre elektriske har vesentlig dårligare rekkevidde. Og om alle skulle bruke 30-60 min på å fylle, så blir det jo fort eit problem i typiske utfartstider. (Hamburger-og-dass-argumentet held ikkje heilt vatn, då ein kan forlate pumpa mens ein gjer sånt :-) ).

 

Eigentleg er eg veldig positiv til det heile, men vi er ikkje heilt der slik ting er i dag. Om (når) "full size" el-bilane får omtrent dobbel rekkevidde frå det som er i dag, så trur eg ting blir bra. Og sjølvsagt at ladetida blir redusert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...