Gå til innhold

Er det bedre å løpe raskt eller sakte på tredemølla?


Anbefalte innlegg

Hallo.

 

Jeg går på en lavkalori diett. Og jeg veier ikke så mye mtp høyde, 66kg/173cm. 

Jeg løper rundt 14,3km/t i 15 min. dette tilsvarer 150-200 kcal. Også har jeg en pause på 2-3 minutter, og repeterer samme økt etter pausen. Da har jeg forbrent oppimot 500 kalorier på 30 min.

 

Er det bedre å løpe raskere eller saktere når man skal ned i fettprosent?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbrenning av fett istedet for glykogen skjer best på lavere puls (intensitet).

Jeg synes det er mer gunstig å løpe raskt, da føer jeg jo at jeg faktisk får noe igjen for økten. Da vet jeg at jeg har ytet maksimalt. 

Hvor mye "bedre" er det å løpe saktere?

Lenke til kommentar

Kvifor skal du ned i feittprosent? Å ha fokus på kaloriar tykkjer eg er unødvendig.

 

Du forbrenn nok meir når du spring fort, om du tek med etterforbenninga. Men spring du saktare, kan du holda på lenger, og du vil forbrenna meir feitt i forhold til muskelmasse.

Sommer, sol, strand, sixpack, bar overkropp

 

Vil ikke forbrenne muskelmasse ...

Har ikke så altfor mye muskelmasse, og da vil jeg bevare det jeg allerede har.

Endret av Haatr
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

På generell basis forbrenner man mer på lav belastning enn høy belastning. Men det er flere faktorer å ta hensyn til:

 

1. Puls er en mye bedre indikator på belastningen. Les deg opp på pulssoner, finn en pulsmåler (mange tredemøller har innebygd måler, finnes også belter med bluetooth som kan kobles til mobil) og hold deg i sone 2 under trening.

 

2. Hvis du går på en lavkaloridiett har du antakelig regnet nok på kalorier til å vite at kostholdet er mye viktigere enn forbrenningen. :) Pass også på at du ikke får så veldig mye større underskudd på dager du trener, det ødelegger både for restitusjon og muskelbygging. Med andre ord sixpacken din. ;)

 

3. Muskelbygging er en mer effektiv måte å påvirke fettprosenten på. Ihvertfall hvis man ikke har solide muskler til å begynne med.

Endret av fuzzy76
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...