Gå til innhold

Matematikk, informatikk og teknologi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det er ved UIO du tenker på så spør ivei. Er noen år siden jeg ble ferdig da. Jeg har erfaring fra studieretningene matematisk finans og anvendt matematikk.

Altså det jeg lurer på er egentlig et veldig dumt spørsmål, men er det studiet vanskelig?

Jeg har S2 i år, og liker matte veldig godt. Derfor tenkte jeg å fortsette med det. Jeg har valgt matematikk, informatikk og teknologi ved uio, ja :)

Jeg får 5 i S2; må bare se hvordan det kommer til å gå på mattetentamen. Kommer jeg til å slite neste år, siden jeg har tatt S-matte og ikke R-matte?

Hvilke fag har man? ?

Lenke til kommentar

 

Hvis det er ved UIO du tenker på så spør ivei. Er noen år siden jeg ble ferdig da. Jeg har erfaring fra studieretningene matematisk finans og anvendt matematikk.

Altså det jeg lurer på er egentlig et veldig dumt spørsmål, men er det studiet vanskelig?

Jeg har S2 i år, og liker matte veldig godt. Derfor tenkte jeg å fortsette med det. Jeg har valgt matematikk, informatikk og teknologi ved uio, ja :)

Jeg får 5 i S2; må bare se hvordan det kommer til å gå på mattetentamen. Kommer jeg til å slite neste år, siden jeg har tatt S-matte og ikke R-matte?

Hvilke fag har man?

 

Se denne linken for fag avhengig av studieretning. Klikk på ønsket studieretning for å se hvilke fag du skal/kan ha. Det første året er likt men man velger et valgfag i andre semester (statistikk eller mekanikk) avhengig av hvilken studieretning man ønsker videre (går ofte greit å skifte underveis også).

 

http://www.uio.no/studier/program/mit/oppbygging/

 

Nettsidene til uio er veldig oversiktlige og gir lett tilgang til fag med beskrivelser osv. Det er verdt å merke seg at dette er et universitetsstudium i matematikk med alt det medfører. Matematikken blir så brukt innenfor visse fagfelt; anvendt matematikk (også kalt industriell matematikk andre steder), statistikk (biomatematikk, finans, forsikring og risiko, dataanalyse), ren matematikk, og fysikk (mekanikk). En av fordelene er at man da kan velge ganske fritt hva man vil spesialisere seg i og ikke er låst til et fagfelt som er vanlig på andre universiteter (slik som f.eks siv ing matematikk og fysikk på NTNU som må ha grunnkunnskaper innen fysikk). Dette gir muligheter til å kunne gå videre på minst 9-10 forskjellige type mastergrader (alt fra biologi til ren matematikk). Ulempen er at selve bacheloren ikke alltid er veldig godt rettet mot arbeidsmarkedet alene da arbeidsgivere som etterspør matematikkunskaper vanligvis ønsker minst mastergrad.

 

Når det gjelder vanskelighetsgrad og arbeidsmengde så er dette overkommelig for de fleste som gjør en skikkelig innsats. Det arrangeres forkurs i matematikk før studiestart (de som oftest møter opp er de som er gode i matematikk fra videregående samt en del elever i videregående skole som ønsker et crash course i R2). Dette er ikke et kurs i matematikk for idioter, men for de som ønsker oppfriskning i, eller lære mere matematikk. Man får utdelt (lå på nett før) et kompendium med pensum og oppgaver og går gjennom ca hele R2 pensum på en ukes tid.

 

http://www.mn.uio.no/math/studier/forkurs/

Lenke til kommentar

 

 

Hvis det er ved UIO du tenker på så spør ivei. Er noen år siden jeg ble ferdig da. Jeg har erfaring fra studieretningene matematisk finans og anvendt matematikk.

Altså det jeg lurer på er egentlig et veldig dumt spørsmål, men er det studiet vanskelig?

Jeg har S2 i år, og liker matte veldig godt. Derfor tenkte jeg å fortsette med det. Jeg har valgt matematikk, informatikk og teknologi ved uio, ja :)

Jeg får 5 i S2; må bare se hvordan det kommer til å gå på mattetentamen. Kommer jeg til å slite neste år, siden jeg har tatt S-matte og ikke R-matte?

Hvilke fag har man?

Se denne linken for fag avhengig av studieretning. Klikk på ønsket studieretning for å se hvilke fag du skal/kan ha. Det første året er likt men man velger et valgfag i andre semester (statistikk eller mekanikk) avhengig av hvilken studieretning man ønsker videre (går ofte greit å skifte underveis også).

 

http://www.uio.no/studier/program/mit/oppbygging/

 

Nettsidene til uio er veldig oversiktlige og gir lett tilgang til fag med beskrivelser osv. Det er verdt å merke seg at dette er et universitetsstudium i matematikk med alt det medfører. Matematikken blir så brukt innenfor visse fagfelt; anvendt matematikk (også kalt industriell matematikk andre steder), statistikk (biomatematikk, finans, forsikring og risiko, dataanalyse), ren matematikk, og fysikk (mekanikk). En av fordelene er at man da kan velge ganske fritt hva man vil spesialisere seg i og ikke er låst til et fagfelt som er vanlig på andre universiteter (slik som f.eks siv ing matematikk og fysikk på NTNU som må ha grunnkunnskaper innen fysikk). Dette gir muligheter til å kunne gå videre på minst 9-10 forskjellige type mastergrader (alt fra biologi til ren matematikk). Ulempen er at selve bacheloren ikke alltid er veldig godt rettet mot arbeidsmarkedet alene da arbeidsgivere som etterspør matematikkunskaper vanligvis ønsker minst mastergrad.

 

Når det gjelder vanskelighetsgrad og arbeidsmengde så er dette overkommelig for de fleste som gjør en skikkelig innsats. Det arrangeres forkurs i matematikk før studiestart (de som oftest møter opp er de som er gode i matematikk fra videregående samt en del elever i videregående skole som ønsker et crash course i R2). Dette er ikke et kurs i matematikk for idioter, men for de som ønsker oppfriskning i, eller lære mere matematikk. Man får utdelt (lå på nett før) et kompendium med pensum og oppgaver og går gjennom ca hele R2 pensum på en ukes tid.

 

http://www.mn.uio.no/math/studier/forkurs/

Tusen takk! Dette hjelper meg mye :)

 

Andre har klart å fullføre dette før, og det skal jeg også klare! ??

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg vurderte selv denne linjen og tror den er glimrende med mange interessante muligheter, men følgende gjorde at jeg heller gikk for ingeniør:

 

1. Inntrykket mitt er at det er et meget krevende studium for de som ikke har talent for matematikk og realfag. Jeg var usikker på om jeg var matematisk flink nok og interessert nok til å kunne gjøre det bra på et slikt studium.

 

2. I forhold til en bachelor i ingeniørfag, bør man nok i større grad ha en mastergrad her, da en bachelor fort blir veldig generell, skjønt jeg har hørt det finnes unntak.

 

Med det sagt har jeg inntrykk av at UiO er meget solid faglig sett og trolig langt bedre enn HiOA sånn sett. Om du er ung og har lyst å prøve, så kjør på! I verste fall starter du på et nytt studium neste år, noe som slett ikke er uvanlig. Har gjort det samme selv, men ettersom jeg var litt eldre tok jeg ikke sjansen på å prøve meg på MIT, selv om jeg egentlig hadde lyst. :) 

 

PS: Vurderer kanskje en master på UiO på sikt.

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Ellers er det bare å jobbe så mye som mulig med matematikk fremover. Bruk gjerne sommerferien også! Så går det sikkert bra. Men jeg tør påstå at man skal like matematikk ganske godt om man tar denne linjen. For eksempel som byggingeniør har du kun to obligatoriske matematikkfag som jeg personlig synes er ganske overkommelige.

 

På denne linjen har du 2 obligatoriske matematikkfag alt første semester og i hvert fall 1 i andre semester. Trolig flere obligatoriske også, noe avhengig av hvilken retning du velger.

Lenke til kommentar

Ellers er det bare å jobbe så mye som mulig med matematikk fremover. Bruk gjerne sommerferien også! Så går det sikkert bra. Men jeg tør påstå at man skal like matematikk ganske godt om man tar denne linjen. For eksempel som byggingeniør har du kun to obligatoriske matematikkfag som jeg personlig synes er ganske overkommelige.

 

På denne linjen har du 2 obligatoriske matematikkfag alt første semester og i hvert fall 1 i andre semester. Trolig flere obligatoriske også, noe avhengig av hvilken retning du velger.

Tusen takk for svar! ?

Lenke til kommentar

 

 

Har du vurdert hvilke retning du skal gå for?

Nei, det er et annet problem. Jeg vet for lite til å velge

Første året er det felles emner uavhengig av retning, så du har god tid på å finne ut av det.

Det er jeg veldig glad for!

 

Hvilken matte har/hadde du på videregående?

Lenke til kommentar

 

 

 

Har du vurdert hvilke retning du skal gå for?

Nei, det er et annet problem. Jeg vet for lite til å velge

Første året er det felles emner uavhengig av retning, så du har god tid på å finne ut av det.

Det er jeg veldig glad for!

 

Hvilken matte har/hadde du på videregående?

 

Jeg hadde R1 og R2, men jeg husker bokstavelig talt veldig veldig lite. For noen uker siden satt jeg og repeterte derivasjon, så lite husker jeg. Men de arrangerer matematikk kurs i sommer, og man har jo hele ferien til å repetere litt.

Lenke til kommentar

Å studere på MiT med bakgrunn fra S-matte kan nok bli ganske tøft. Du må være forberedt på å jobbe en god del for å komme deg opp på nivå med R2, et forkurs på noen uker er nok i minste laget med mindre man er over gjennomsnittlig lærenem. At universitetet setter opp kravet har nok sammenheng med den høye strykprosenten som er ved enkelte kurs. Mange har nok liten innsikt i hva det vil si å studere REN matematikk, da man på mattekursene ved økonomi/ingeniørlinjer i liten grad blir eksponert for essensen av det å være matematiker. 

Lenke til kommentar

Å studere på MiT med bakgrunn fra S-matte kan nok bli ganske tøft. Du må være forberedt på å jobbe en god del for å komme deg opp på nivå med R2, et forkurs på noen uker er nok i minste laget med mindre man er over gjennomsnittlig lærenem. At universitetet setter opp kravet har nok sammenheng med den høye strykprosenten som er ved enkelte kurs. Mange har nok liten innsikt i hva det vil si å studere REN matematikk, da man på mattekursene ved økonomi/ingeniørlinjer i liten grad blir eksponert for essensen av det å være matematiker. 

Du skremmer stakkars trådstarter. Det er helt klart en tøff studie, men mye av årsaken til at folk stryker her, kan også være at hvem som helst kommer inn, selv de med 2-3 i matte fagene.

 

Trådstarter, du kan se her repetisjonen de går gjennom på forkurset: 

http://www.mn.uio.no/math/tjenester/kunnskap/videosnutter/forkurs/index.html

 

Dette er veldig enkelt og forståelig.

 

Og videre kan du se hva du kan forvente deg i MAT1100 emne første semestret.

http://www.mn.uio.no/math/tjenester/kunnskap/videosnutter/mat1100/index.html

 

Tror egentlig det skal gå ganske greit, så lenge man ikke er slapp og gidder å jobbe med emnet. 

Jeg har en venn som fullfører en bachelor i MIT snart, og han lå alltid en karakter under meg i T-matte, R1 og R2.

Endret av lesles
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 

Du skremmer stakkars trådstarter. Det er helt klart en tøff studie, men mye av årsaken til at folk stryker her, kan også være at hvem som helst kommer inn, selv de med 2-3 i matte fagene.

 

 

Jeg er ikke enig. Faktisk bør man være litt skremt og ta det litt alvorlig. :) 

 

Jobber man MYE og er motivert, så går det sikkert bra; om ikke, så blir det fort verre.

 

Jeg er av den oppfatning at det forventes å mer eller mindre mestre R1/R2 når man begynner på en slik linje. Det sier også Lindstrøm mer eller mindre rett ut i forordet på Kalkulus. Greit, noen ting blir repetert og lært på nytt, men tempoet er mye raskere enn på VGS, så om man ikke tar ting lett, så får man fort problemer. 

 

Han som fullfører bacheloren - vet du hva slags karakterer han har? Jeg mener jo at det er stor forskjell på ståkarakter og å ha en viss mestring av et studie (minimum C i snitt). Har selv snakket med flere som har hatt stryk i flere fag på MIT og brukt mer enn normert tid på å fullføre og da kanskje heller ikke med fantastiske karakterer. 

 

Hvis trådstarter nytter sommeren fint og er forberedt å jobbe, så går det sikkert fint. Også en fordel om han lærer seg komplekse tall eller i det minste har en viss kjennskap til temaet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...