Gå til innhold

Valg av router til fibernettverk


Anbefalte innlegg

Hei,

 

har oppgradert nettet hjemme fra en treg og ustabil linje fra Telenor, til fibernett på 75 mbps fra Get. Router og extendere som følger med fra Get er utrolig ustabile, og oppsettet er kronglete. Tanken var derfor å bytte ut hele systemet med én god router, plassert sentralt i huset. Det jeg derfor ser etter er en rask og stabil router, som har relativt god rekkevidde. Har noen noen gode tips? Prisen skal helst ligge på maks 2000 kroner, men hører selvfølgelig på forslag som ligger over denne prisen også  ;)

 

Har forøvrig tittet litt på denne routeren: https://www.komplett.no/product/757756/datautstyr/nettverksprodukter/routere/asus-rt-ac66u-11ac-ac1750-router#

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

http://rt-ac87u.com/comparison-asus-rt-ac68u-vs-rt-ac87u-wifi-routers/

 

Mener både asus ac68 og ac87 har en del problemet med hastigheten på trådløs.

På test virker ut som ac66u gjør det minimalt bedre.

Så hvis det er viktig er kanskje asus ac 66u gir bedre kjøp for pengene.

 

Asus ac88u er nok for dyrt for de fleste.

Ellers skal du bruke openvpn er nok ac68\87 bedre alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemer med ac87u? Jeg har ac87u.

Gjorde litt tweaking i mitt oppsett.

Jeg har 1000mbit linje men har strupet wifi til 500/500 nå for jeg må ha noe båndbredde dedikert til noen andre bokser her.

 

Her har du resultat fra testing til min iphone 6s.

 

Tør ikke påstå det er direkte dårlig

Testene er utført begge fra etasjen under ac87u

post-123152-0-86926700-1460097474_thumb.png

post-123152-0-94870200-1460097612_thumb.png

Endret av ARJ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dårlig er det ikke.

 

http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/32910-asus-rt-ac88u-dual-band-wireless-ac3100-gigabit-router-reviewed?showall=&start=2

 

http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/32910-asus-rt-ac88u-dual-band-wireless-ac3100-gigabit-router-reviewed?showall=&start=3

 

Så Asus routerne blir nok utkonkurert på pris ytelse.

Virker ut fra denne asus satser mere på kvalitet\stabilitet en raskest mulig router til fornuftig pris.

TP Link får vel ofte kritikk for lite firmwareoppdaringer og å klokke routeren over stabilt nivå.

Lenke til kommentar

Problemer med ac87u? Jeg har ac87u.

Gjorde litt tweaking i mitt oppsett.

Jeg har 1000mbit linje men har strupet wifi til 500/500 nå for jeg må ha noe båndbredde dedikert til noen andre bokser her.

 

Her har du resultat fra testing til min iphone 6s.

 

Tør ikke påstå det er direkte dårlig

Testene er utført begge fra etasjen under ac87u

 

Hvordan er kablet throughput på gig linken med ac87u ARJ? :) Driver å vurderer upgrade fra ac66u. Kjører Merlin antar jeg? 

Endret av Garmroth
Lenke til kommentar

Sjekk:

http://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/router/view

 

ASUS Dual-band Wireless-AC2400 Gigabit Router (RT-AC87U) AC2350:#1 $192 787.1 mbit

 

Mens

NETGEAR Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router (R7000) AC1900:#1 $179 931.4 mbit

 

Utrolig asus ikke klarer mere, asus kommer generieltsett mellom 800-600 mbit på kabel.

Da teorien er 940 mbit som er maks på 1 gigabit.

 

Vet ikke hvorfor om det er programvare\cpu optimalisering som er årsaken.

Lenke til kommentar

Sjekk:

http://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/router/view

 

ASUS Dual-band Wireless-AC2400 Gigabit Router (RT-AC87U) AC2350:#1 $192 787.1 mbit

 

Mens

NETGEAR Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router (R7000) AC1900:#1 $179 931.4 mbit

 

Utrolig asus ikke klarer mere, asus kommer generieltsett mellom 800-600 mbit på kabel.

Da teorien er 940 mbit som er maks på 1 gigabit.

 

Vet ikke hvorfor om det er programvare\cpu optimalisering som er årsaken.

Jeg har sett tabellene på SNB, men tenkte å høre ARJs faktiske opplevelse med eller uten Merlin :) 

Lenke til kommentar

 

Problemer med ac87u? Jeg har ac87u.

Gjorde litt tweaking i mitt oppsett.

Jeg har 1000mbit linje men har strupet wifi til 500/500 nå for jeg må ha noe båndbredde dedikert til noen andre bokser her.

 

Her har du resultat fra testing til min iphone 6s.

 

Tør ikke påstå det er direkte dårlig

Testene er utført begge fra etasjen under ac87u

Hvordan er kablet throughput på gig linken med ac87u ARJ? :) Driver å vurderer upgrade fra ac66u. Kjører Merlin antar jeg?

Tror ikke du skal slite med kablet på ac87u... Du kan sikkert fint bruke ac66u der... Jeg har limitert nettverket mitt og dedikert 500 mbit til en plex sak som står her... Så har jeg 500 mbit til wifi... Men har nok en 960 ca på kablet... Ikke så jævlig opphengt i akkurat det selv.

Om jeg har 1000 reelt eller 960 bryr jeg meg lite om... Det går så det suser uansett :)

 

Har sittet å lekt med en ac66u her i dag... Teste litt nå og poste resultat fra speedtest om litt på wifi...

Wifi som er min "greie"... Klarer aldri å tweake nok :)

Lenke til kommentar

 

 

Problemer med ac87u? Jeg har ac87u.

Gjorde litt tweaking i mitt oppsett.

Jeg har 1000mbit linje men har strupet wifi til 500/500 nå for jeg må ha noe båndbredde dedikert til noen andre bokser her.

 

Her har du resultat fra testing til min iphone 6s.

 

Tør ikke påstå det er direkte dårlig

Testene er utført begge fra etasjen under ac87u

Hvordan er kablet throughput på gig linken med ac87u ARJ? :) Driver å vurderer upgrade fra ac66u. Kjører Merlin antar jeg?

Tror ikke du skal slite med kablet på ac87u... Du kan sikkert fint bruke ac66u der... Jeg har limitert nettverket mitt og dedikert 500 mbit til en plex sak som står her... Så har jeg 500 mbit til wifi... Men har nok en 960 ca på kablet... Ikke så jævlig opphengt i akkurat det selv.

Om jeg har 1000 reelt eller 960 bryr jeg meg lite om... Det går så det suser uansett :)

 

Har sittet å lekt med en ac66u her i dag... Teste litt nå og poste resultat fra speedtest om litt på wifi...

Wifi som er min "greie"... Klarer aldri å tweake nok :)

 

Hehe! Skjønner. Har ca 840mbit med litt medvind på ac66u, så tenkte om jeg skulle rettferdiggjøre en oppgradering. Men om det er verdt det for de siste 120mbit er jo en annen sak :)

Lenke til kommentar

Mimo på ac87u ble vel aldri å virke selv om det er oppgitt på den?

Anywayz så klarer du grei throughput på wifi.

Skulle jeg kjøpt ny asus ville jeg klint til på ac88u først som sist..

 

Sittet å testet på en ac66u men klarer omtrent nøyaktig 300 mbit på wifi på den...prøvd det meste der av tweaking..

Endret både signalstyrke og kanaler.. (Obs! Kun på 5ghz jeg tester).

Mens ac87u trives best på kanal rundt 100 hos meg så trives ac66u best på automatisk kanalvalg på 5ghz båndet for å yte mest her.

Den har null interferens fra noen av ac87uene mine her men var ikke i nærheten av dem på stabilitet ved belastning.

 

Den dekker bare annekset/hagestuen min som er ca 12 meter fra huset mitt og er 14 m2.

 

Har bestilt ubiquiti edgerouter lite nå.

Så blir det i førsteomgang 2 stk ubiquiti ac ap pro i hovedhuset..

I tillegg bestilt cloudkey til kontroller.

 

Avhengig av å ha kablet i annekset og jeg blir å beholde ac66u der for trenger bare 3 lan porter der og den er hvit så matcher interiøret. (Ja jeg kjøpte den pga fargen).

 

Hvis jeg blir fornøyd nok med ubi (opp mot 500 mbit wifi). Så har jeg 2 stk asus ac87u som muligens kan selges + en netgear r7000..,.

Mulug jeg beholder r7000 for å leke med den... Har lest at man skal kunne dytte inn asuswrt på netgearen så det må testes :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Problemer med ac87u? Jeg har ac87u.

Gjorde litt tweaking i mitt oppsett.

Jeg har 1000mbit linje men har strupet wifi til 500/500 nå for jeg må ha noe båndbredde dedikert til noen andre bokser her.

 

Her har du resultat fra testing til min iphone 6s.

 

Tør ikke påstå det er direkte dårlig

Testene er utført begge fra etasjen under ac87u

Hvordan er kablet throughput på gig linken med ac87u ARJ? :) Driver å vurderer upgrade fra ac66u. Kjører Merlin antar jeg?
Tror ikke du skal slite med kablet på ac87u... Du kan sikkert fint bruke ac66u der... Jeg har limitert nettverket mitt og dedikert 500 mbit til en plex sak som står her... Så har jeg 500 mbit til wifi... Men har nok en 960 ca på kablet... Ikke så jævlig opphengt i akkurat det selv.

Om jeg har 1000 reelt eller 960 bryr jeg meg lite om... Det går så det suser uansett :)

 

Har sittet å lekt med en ac66u her i dag... Teste litt nå og poste resultat fra speedtest om litt på wifi...

Wifi som er min "greie"... Klarer aldri å tweake nok :)

Hehe! Skjønner. Har ca 840mbit med litt medvind på ac66u, så tenkte om jeg skulle rettferdiggjøre en oppgradering. Men om det er verdt det for de siste 120mbit er jo en annen sak :)

Sett på denne lekre saken?

https://youtu.be/hYJI6-MYv5g

 

Koster drøyt 1000 lappen bare...

Men da kan du evt bruke ac66u som wifi ap og sette en switch på det kablete utenom.

Lenke til kommentar

Sett på denne lekre saken?

https://youtu.be/hYJI6-MYv5g

 

Koster drøyt 1000 lappen bare...

Men da kan du evt bruke ac66u som wifi ap og sette en switch på det kablete utenom.

 

 

Mhm! Meget nice! Må si den frister også :) Pfsense på hyper-v hosten er jo også noe. Hehe. Alle mulighetene. Jeg bare vagler :) Hehe! Takk for tips ARJ :)

 

EDIT: Beklager @Zoxom for litt hijack der. Var ikke meningen.

Endret av Garmroth
Lenke til kommentar

 

Sett på denne lekre saken?

https://youtu.be/hYJI6-MYv5g

 

Koster drøyt 1000 lappen bare...

Men da kan du evt bruke ac66u som wifi ap og sette en switch på det kablete utenom.

 

 

Mhm! Meget nice! Må si den frister også :) Pfsense på hyper-v hosten er jo også noe. Hehe. Alle mulighetene. Jeg bare vagler :) Hehe! Takk for tips ARJ :)

 

EDIT: Beklager @Zoxom for litt hijack der. Var ikke meningen.

 

Ingen problem! Bare bra med aktivitet på tråden - så får jeg med meg noen erfaringer også. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...