Gå til innhold

Hvorfor kan ikke min S4 oppdatere Android?


Anbefalte innlegg

Jeg har en Samsung S4 som kjører 4.4.2, men den er ikke interessert i å oppdateres videre - i hvert fall ikke på den "rett fram" måten. Det skal jo strengt tatt gå automatisk også på Wifi. Jeg er ikke fryktelig godt inne i de tekniske aspektene bak dette, men er det sånn at visse mobiler ikke kan oppdatere sin versjon av Android, eller at visse versjoner av Android er forbeholdt visse telefoner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samsung har sluppet Android 5.0.1 til S4, men det er ikke lett å finne ut hvorfor du ikke har fått den. Den kan forøvrig flashes manuelt, men det kan være en omstendelig prosess og du er avhengig av å laste ned rett versjon til din telefon, vanligvis International.

Du kan finne 5.0.1 firmware her sammen med instruksjoner. Ønsker du enda nyere versjon av Android må du over på Cyanogenmod eller AOKP, med de eventuelle fordeler/ulemper det innebærer.

 

Edit: Linken var til GT-9505 mens det ser ut til at du skal ha firmware for GT-9500. Det er slike til som må sjekkes. Har endret linken til firmware-seksjonen.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Mange samsung telefoner kan ikke oppgraderes over en viss versjon med Samsung sin programvare.

.

På de nyeste telefonene kan du ikke bruke KIES lenger, men må bruke den nye Samsung Smart Switch.

Selv da er det ikke sikkert at du kan oppgradere...rett og slett fordi Samsung ikke alltid gir nyeste versjoner tilgjengelig for gamle telefoner.

 

Samsung Galaxy S4 er noe slikt som hva...4-5 år gamle?..ikke forvent å få nyeste versjon fra Samsung lenger da de heller vil selge nye telefoner enn å holde support ved like. Dette er vanlig i hele mobil-verden...bortsett fra Apple hvor eneste som egentlig er begrensning er diskplassen...nyere iOS krever massivt med diskplass.

 

Du kan flashe om en telefon selv, men dette er en omstendig prosess, og krever ROM-versjoner og flash-images som passer sammen i korrekte språk.

 

Å flashe tilbake til normal Samsung ROM kan være et sant helvete..jeg vet..for jeg har vært igjennom det da jeg oppgraderte min gamle Galaxy S2 til Android 4.1 manuelt...og oppdaget at jeg ikke kunne få fine ting som Swipe og norsk tastatur innebygd...da jeg skulle flashe tilbake var det ikke FULT så enkelt...var blant annet innom ARABISK og FINSK OS....og leverte telefonen til en "mobilreperatør" som insisterte på at JOA flashing kunne de...bare for å få telefonen tilbake med beskjed om at de ikke fikk til å flashe den med Samsung KIES og værsågod regning på 500kr for jobb utført.

 

Mitt tips!

Ring Samsung og hør med dem hvilken OS-versjon som er SISTE for din modell som er levert. Har de ikke nyeste....though luck!

 

BTW: manuel flashing av telefonen til nyere OS enn det Samsung leverer tilsvarer "jailbreak" på Iphone.....det voider garantien på telefonen!

Endret av Boof
Lenke til kommentar

Her finner du siste firmwares for GT-i9506: http://www.sammobile.com/firmwares/database/GT-I9506/

 

Har ikke satt meg inn i oppdateringsmetoden, men ser ut til at du er avhengig av Kies.

 

Til fremtidige kjøp, vil du ha nyeste versjon av Android så gå for en Nexus-telefon fra Google.

 

Edit: Jeg ser ihvertfall to versjoner som kan være til din, en norsk for telenor og en nordisk. Ifølge prosedyren (du ser den hvis du går videre dere inn på en spesifikk firmware) skal du bruke Odin, ikke Kies.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Oppgradering av iOS (feks. iPhone) og Android er forskjellige.

 

På iOS kommer både sikkerhetsoppdateringer og ny funksjonalitet når man oppdaterer til ny versjon av iOS.  Man kan feks. risikere at man ikke får brukt en app dersom man ikke har siste iOS installert.

 

På Android er det litt annerledes.

Ja, Google gir ut nye versjoner av Android som inneholder både sikkerhetsoppdateringer og ny funksjonalitet.  Har du et lite kjent merke må man derfor håpe på at de tilbyr den nye versjonen.  

 

Har du derimot en enhet fra en større produsent (feks. Samsung) gir de ut sikkerhetsoppdateringer (og noen ganger ny funksjonalitet) UTEN at de tar i bruk en ny versjon av Android.  Man ser dette ved at telefonen sier ifra om at det er en ny versjon tilgjengelig, laster den ned og oppdaterer uten at Android-versjonsnummeret er endret.

 

Ang. mulighetene for å kjøre apps med en eldre versjon av Android, går det helt fint, såframt man har oppgradert Google Play Services. Denne oppdateres på samme måte som vanlige apper via Play Store, og fungerer uavhengig av hvilken versjon av Android du har.

 

Hvorfor er det slik?

iOS kjøres på et fåtall forskjellige typer enheter, der Apple har full kontroll på alle modellene. Dette gjør det MYE lettere for Apple å spesialtilpasse iOS til enhetene sine.

 

Android kjøres tusenvis av forskjellige typer enheter, fra en rekke forskjellige produsenter der maskinvaren er svært forskjellig.  Akkurat som feks. Windows, trenger Android drivere for å fungere med de forskjellige hw-komponentene.  Disse driverne er ikke noe som er med i standard Android, men noe som de forskjellige produsentene lager selv (eller kjøper av underleverandører).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...