Gå til innhold

KOMMENTAR: Overskridelser, forsinkelser og dødsfall: Goliat må granskes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sikkert fleire ting å ta tak i her.

ENI har kanskje vore for slappe/lite erfarne, og kanskje det delvis bunnar i dei norske skattereglane, som ein antydar her.

Men eg tenkjer at også OD burde/kunne vore meir proaktive i oppfølginga, spesielt sidan dette var ein ny operatør. Ein kan jo ikkje forventa at nye operatørar veit like mykje om utbyggingar på norsk sokkel som det Statoil gjer?

 

Og når OD så dumpar ansvaret for oppstarten over på Statoil, så hjelper det gjerne i dette tilfellet, men også Statoil må vurdera omfanget av bruken av "uerfarne" utanlandske underleverandørar. Jo meir ein oursourcar av bygging, prosjektering, tekniske vurderingar og prosjektleiing, jo nærmare "ENI-standard" vil også Statoil komma.

Lenke til kommentar

Enig i premisser og konklusjoner, men: Goliat ligger definitivt IKKE i Barentshavet, men i Norskehavet. Tror en del olje- og meidefolk bør ta et lite oppfriskingskurs i geografi!

 

Javel? Nytt for meg:

 

Fra ENI sine sider: "Goliat er det første oljefeltet som bygges ut i Barentshavet"

Lenke til kommentar

 

Enig i premisser og konklusjoner, men: Goliat ligger definitivt IKKE i Barentshavet, men i Norskehavet. Tror en del olje- og meidefolk bør ta et lite oppfriskingskurs i geografi!

 

Javel? Nytt for meg:

 

Fra ENI sine sider: "Goliat er det første oljefeltet som bygges ut i Barentshavet"

Det høres sikkert bedre å si Barentshavet enn Norskehavet (som få vet hva er), men det stemmer at Goliat ligger i Norskehavet, om en ikke så altfor langt fra grensen til Barentshavet.

Lenke til kommentar

Hva skal OD granske? Lignende skandaler som Goliat har hendt før. Tidligere måtte Statoils direktører (Johnsen og Nordvik) angivelig gå fra stillingen på grunn av overskridelser. Men da var et jo staten som var eneeier ....

Inntil nye regler foreligger om hva som skal legges fram i forbindelse med en PUD vil vi fra tid til annen oppleve lignende saker. På verdensbasis er erfaringen at omtrent 50 % av alle større prosjekter sprekker med mer enn 25 % av estimerte kostnader på beslutningstidspunkt.

Lenke til kommentar

 

Enig i premisser og konklusjoner, men: Goliat ligger definitivt IKKE i Barentshavet, men i Norskehavet. Tror en del olje- og meidefolk bør ta et lite oppfriskingskurs i geografi!

Javel? Nytt for meg:

 

Fra ENI sine sider: "Goliat er det første oljefeltet som bygges ut i Barentshavet"

 

Sjekk kartet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...