Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fjerning av asfalt og salt - gjør dette susen?


Hans

Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Jeg skal freshe opp en hvit Ford Focus som har blitt neglisjert i hele vinter. Etter en vanlig vask sitter det igjen en del asfalt-flekker og saltflekker (rustfarget, men virker til å være helt ytterst i lakken). Se vedlagt bilde. Har gjort litt research, og planen min er å kjøpe PrickBort og Bilt-Hamber Surfex HD. Vil bare sjekke med dere som kan det om dere tror det vil gå vekk med dette? Eller må jeg gå til innkjøp av enda sterkere saker? Har også lest om Clay-bars som også kan fjerne en del slikt?

 

Når flekkene er borte er planen å polere med Autoglym Super Resin Polish.

 

Veldig takknemlig for all hjelp. 

 

post-86167-0-38084000-1458161009_thumb.jpg

Endret av Hans
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde dette selv  på min bmw, hadde først på prickbort når bilen var helt tørr, altså før vaskingen begynte.

Lot dette sitte et par minutter så spylte jeg av med høytrykk.

 

Både kjente og merket at det satt igjen litt i lakken, så brukte en claybar med detailerspray fra autoglym og gikk over begge sidene og bak på bilen, ble helt glatt og fint etterpå, og alt av piggstøv og flyverust ble borte :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ah, det gøye med å ha hvit bil :D har selv en hvit leaf, hvor det gikk en lørdag med biltema clay bar og gnikking og gnuring for å få det vekk. For all del, en nyvasket rein hvit bil er knallflott, men de rustprikkende er nesten til å få vinterdepresjon av. Hadde ikke skikkelig polering for hånden ifjor, så blir samme reglen iår, men da skal den poleres med noe mere holdbart.

Lenke til kommentar

Bare for å avklare, det er altså ikke poleringsmiddel eller polish som skal være holdbart og beskytte. Ja, finnes kombi-løsninger, men polering og voksing/forsegling er definitivt best i to steg. Polering sliper (fint, medium, grovt alt ettersom) ned i klarlakken og du må legge beskyttelse etterpå. Selvsagt et utall måter og produkter, enten man kjører spray på - spray av, flytende eller hard voks. Er man ute etter enda mer holdbar og langvarig beskyttelse kan man se på coating.

 

Og for all del, ikke bruk claybar på bil rett etter avfetting. Så ut som det var gjort i en post over her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...