Gå til innhold

Hvilken religion ville du valgt?. Om du ville ha valgt noe ville hatt sannsynlighet for å være sann?


Anbefalte innlegg

Jeg tror Wicca. Fordi den søker etter noe som funker. Så en Wicca vil ikke kaste noe magi eller noe som ikke funker om det ikke er bevist at det funker. Altså religion for folk er overtroisk i guess. Men i det minste er de iallfall tolerant iallfall.

 

Abrahamittiske religionene er 100% falskt. Men tror de som påstår at Jesus er en historisk person har gjort for dårlig research etter min mening. Bare utifra de tidligere "Brev til hebreerne der Jesus skal være en cellestisk vesen eller noe, ypperste prest i himmelen som det blir beskrevet", Altså den biografiske delen kommer mye senere. Så dette er mer eller mindre så lite bevis som det kan være og er mer diktet opp.

 

Ok, avsporet litt. Men Wicca er iallfall ikke dogmatisk. Så den søker ikke følgere som misjonering, i det tilfelle å overbevise deg at du må tro det eller det er SANN, som er det misjonering går ut på. Så vi burde tatt hedenske religioner som universalreligion etter min mening. Fordi det er mer bevis for dem enn den mer tortur kammeret som abrahamittiske religioner elsker :D

 

Men bare lurer om du har ville valgt en religion. Hvilket ville det vært?

Endret av Raae3s
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Du trenger ikke religion for å finne virkeligheten. Så da blir mitt svar at man heller ikke trenger å velge seg noen spesiell religion

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Du trenger ikke religion for å finne virkeligheten. Så da blir mitt svar at man heller ikke trenger å velge seg noen spesiell religion

Ser den. Men tror det kan være en kur for folk med psykologiske problemer. Bedre kur enn den abrahamittiske versjonen når man finner at alt er tull. Så føler man seg mindre redd på en måte. Religion som den har en tendens til å være et psykologisk våpen hvor noen har problemer med å fungere i hverdagen. Det kan man se rundt i verden i dag, bokstavelig talt folk som dør fordi deres religion er rett. Selv om kristendommen kanskje ikke er så spikagærn lenger så er den alikevel ikke bra et mindre onde kanskje,men alikevel, roten til alt ondt i religion stammer nettopp ifra den jødiske religionen som har misjonert seg i 2 grener som preger vår verden i dag. Selv om ateisme eller agnostisisme er en grei vei også. Jeg bare tenker at generelt så er det iallfall et bedre alternativt. Men er åpen for at folk enten er for eller imot noe ^^

Endret av Raae3s
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Du trenger ikke religion for å finne virkeligheten. Så da blir mitt svar at man heller ikke trenger å velge seg noen spesiell religion

Ser den. Men tror det kan være en kur for folk med psykologiske problemer. Bedre kur enn den abrahamittiske versjonen når man finner at alt er tull. Så føler man seg mindre redd på en måte. Religion som den har en tendens til å være et psykologisk våpen hvor noen har problemer med å fungere i hverdagen. Det kan man se rundt i verden i dag. Selv om ateisme eller agnostisisme er en grei vei også. Jeg bare tenker at generelt så er det iallfall et bedre alternativt. Men er åpen for at folk enten er for eller imot noe ^^

 

 

Alt som blir organisert, blir samtidig utsatt for menneskers korrupsjon. Så det kan være bra men det kan også være mindre bra. Svaret er bare at det hele er usikkert. Folk som er sårbare og spirituelt søkende er spesielt lette å fange, så det er ikke så lett for noen. Ikke er det nå heller noe¨å anbefale å stole på skolemedisin, fordi der møter du også mennesker som kan ta feil, lyve og utnytte deg. Mennesker er veldig så skrøpelige vesener, og selv om vi er helt fenomenalt spesielle dyr som evner å kunne reflektere og kunne se oss selv, vil vi ikke stole på oss selv, men søker etter noen som kan godkjenne oss for det vi er

 

Jeg vet ikke annen råd enn å gjøre jobben alene og selv om ikke det er så enkelt, så er det likevel det tryggeste i lengden. Alt du gjør deg avhengig av vil du likevel miste, så intet varer evig, og det er både en god og en dårlig "nyhet" ..  :love:

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke vi trenger religioner. Religion er for dem med størst dødsangst, de lurer seg selv og tror de får evig liv. Så mitt svar er, jeg vil helst bli kvitt alle religioner uansett hva de kalles :)

 

Et par "kuriositeter".

 

Hvis man klarte å kvitte seg med en religion i året, så ville det "bare" tatt sånn ca 4200 år å bli kvitt dem alle. Da med det forbehold at det ikke ble oppfunnet nye religioner i mellomtiden.

 

Hvis det, til tross for null indikasjoner på det, skulle finnes en eller flere guder, og, for å toppa heidla dr*den, at en av disse 4200 religionene har rett, så blir det statistisk sett ca 0,24 promille sjanse for at akkurat "din" religion er den rette.

 

For å (mis)bruke en av Dirty Harry sine kjente replikker;

 

Do you feel lucky, religious p*nk ...?

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på nøyaktig hva TS egentlig spør om, så svarer på to separate spørsmål.

 

Hvilken religion tror jeg at har en størst sannsynlighet for å være korrekt?

 

Ett av problemene med religioner er alle de tilhørende antakelsene. For eksempel i kristendommen så forventes ikke bare en skapende gud, men en allmektig skapende gud. Som er bevisst, bryr seg om alle mennesker, og så videre. Jo flere slike antakelser som henges på en religion, jo mer problematisk blir religionen.

 

Så for min del så vil det måtte være en religion med relativt få eksepsjonelle antakelser. Jeg kjenner strengt tatt ikke til noen slike, så her har jeg ikke et fullgodt svar.

 

(Hva slags religion sitter man igjen med hvis man reduserer antallet antakelser ned til, tja, null?)

 

Hvis jeg skulle tilhørt en religion, hvilken ville jeg har foretrukket å være en del av?

 

Dette blir jo et litt annet spørsmål enn det ovenfor. Men svaret har litt av det samme preget. En religion som ikke innehadde for mange formelle doktriner som begrenset mine muligheter ville jeg nok foretrekke. Sånn sett er nok (mange retninger av) for eksempel islam lite fristende.

 

Så kanskje wicca, som jeg dog kan ca. ingenting om, ville passet.

 

Siden innlegget ovenfor siterte Dirty Harry får jeg sitere en annen Harry.

 

'How long have you been a Wiccan?'

'A what?'

'A pagan. A witch.'

'I'm not a witch,' I said, glancing out the door. 'I'm a wizard.'

Sanya frowned. 'What is the difference?'

'Wizard has a Z'

He looked at me blankly.

'No one appreciates me.' I muttered'.

Lenke til kommentar

Mitt syn er at universet er et. Veldig vanskelig å forstå for folk som ikke har trippa mæd på ett eller annet.

 

Livets hendelsesløp:

Du er fysisk til stede hele tiden (de grunnleggende cellene) -> Du blir født med en hjerne og kropp som lar deg tenke, bygge personlighet, ha selvinnsikt og andre sanser som syn, hørsel, osv. -> Du dør, du mister sansene for å tenke, lukte, se, høre, osv men du er der fortsatt, frem til andre uforklarlige hendelser/bevegelser i universet (deg selv) skjer.

 

Om man tenker veldig utenfor boksen så høres det veldig logisk ut, kanskje bare meg som har ødelagt hjernen med syre.

Endret av NTAuthority
Lenke til kommentar
Siden innlegget ovenfor siterte Dirty Harry får jeg sitere en annen Harry.

Fra en som har studert den litt. Trollmenn er ikke kanonsk i Wicca. Alle er bokstavelig talt hekser. Tror trollmann kommer ifra persisk ordspråk som ble oversatt til gresk som er "Magus" eller noe :D

Lenke til kommentar

 

(...)

Om man tenker veldig utenfor boksen så høres det veldig logisk ut, kanskje bare meg som har ødelagt hjernen med syre.

Eh. Muligens bare syre, ja. Men på den andre siden, kanskje ikke. Når du sier at det høres veldig logisk ut, mener du da at det høres fornuftig ut, eller at det er logisk, som i den formelle grenen logikk?

 

Fornuftig ...for min del! Veit ærlig talt ikke hvor skada tankegangen min er etter de greiene der, har slitet med dype tanker om hvor lite mennesket egentlig er, at vi bare er bakterier og gud vet... Nå høres jeg helt sinnsyk ut, unnskyld :nei:

Lenke til kommentar

 

 

Spagettimonsteret suvurent.. Da det viser hvor latterlig religion egentlig er

Kult. Hvordan gjør det det?

 

Spagettimonsteret lar deg tenke selv, parodien tillater deg nettop dette.. Fult mulig å bestemme alt selv... Genialt egentlig :)

 

 

Altså, jeg er klar over at det flygende spagettimonsteret parodierer kreasjonisme (som var dets utgangspunkt). Noe jeg syns det gjør aldeles utmerket. Det setter også et stort søkelys på en del absurde aspekt ved religion.

 

Men jeg ser virkelig ikke helt hvordan det illustrerer hvor latterlig all religion er. Eller hvordan det, generelt sett, lar deg tenke selv. Men det er mulig at jeg ikke helt forstår hva det er du snakker om..?

 

Fra en som har studert den litt. Trollmenn er ikke kanonsk i Wicca. Alle er bokstavelig talt hekser. Tror trollmann kommer ifra persisk ordspråk som ble oversatt til gresk som er "Magus" eller noe :D

For all del, sitatet er fra en fantasybok i serien The Dresden Files, og omhandler til særs lite om Wiccaene.

Lenke til kommentar

Fornuftig ...for min del! Veit ærlig talt ikke hvor skada tankegangen min er etter de greiene der, har slitet med dype tanker om hvor lite mennesket egentlig er, at vi bare er bakterier og gud vet... Nå høres jeg helt sinnsyk ut, unnskyld :nei:

Hehe, jeg vet nå ikke hvor sinnssyk du høres ut. Men hvis det får deg til å føle deg bedre så kan det godt hende du er det for alt det jeg veit.

 

La meg komme med et forslag til hvorfor du tenker som du gjør. Jeg er nysgjerrig på hva du tenker om det.

 

Du tenker mye over hvor meningsløst livet kan oppleves. Det kan være ubehagelige tanker. For å kompensere for disse tankene så har du etablert en forklaring i tankene dine, hvor livet ikke føles så meningsløst og grusomt. Det gjør at dine tanker føles fornuftige ut - fordi de tilfredsstiller følelsesmessige behov hos deg. Noe det overhodet ikke er noe i veien med. Vi gjør alle slike ting i større eller mindre grad.

 

Hva tror du om det?

Lenke til kommentar

 

 

 

Spagettimonsteret suvurent.. Da det viser hvor latterlig religion egentlig er

Kult. Hvordan gjør det det?

 

Spagettimonsteret lar deg tenke selv, parodien tillater deg nettop dette.. Fult mulig å bestemme alt selv... Genialt egentlig :)

 

 

Altså, jeg er klar over at det flygende spagettimonsteret parodierer kreasjonisme (som var dets utgangspunkt). Noe jeg syns det gjør aldeles utmerket. Det setter også et stort søkelys på en del absurde aspekt ved religion.

 

Men jeg ser virkelig ikke helt hvordan det illustrerer hvor latterlig all religion er. Eller hvordan det, generelt sett, lar deg tenke selv. Men det er mulig at jeg ikke helt forstår hva det er du snakker om..?

 

Fra en som har studert den litt. Trollmenn er ikke kanonsk i Wicca. Alle er bokstavelig talt hekser. Tror trollmann kommer ifra persisk ordspråk som ble oversatt til gresk som er "Magus" eller noe :D

For all del, sitatet er fra en fantasybok i serien The Dresden Files, og omhandler til særs lite om Wiccaene.

 

Greia med Spagettimonsteret var vel for å gjøre religion tilgjenelig for alle på skolene.. Om du ikke kjenner til historen bak det.. Nettop for å latterligjøre religioner..Om man har så mange troende så kan man få det i undervisningen.. etc..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fornuftig ...for min del! Veit ærlig talt ikke hvor skada tankegangen min er etter de greiene der, har slitet med dype tanker om hvor lite mennesket egentlig er, at vi bare er bakterier og gud vet... Nå høres jeg helt sinnsyk ut, unnskyld :nei:

Hehe, jeg vet nå ikke hvor sinnssyk du høres ut. Men hvis det får deg til å føle deg bedre så kan det godt hende du er det for alt det jeg veit.

 

La meg komme med et forslag til hvorfor du tenker som du gjør. Jeg er nysgjerrig på hva du tenker om det.

 

Du tenker mye over hvor meningsløst livet kan oppleves. Det kan være ubehagelige tanker. For å kompensere for disse tankene så har du etablert en forklaring i tankene dine, hvor livet ikke føles så meningsløst og grusomt. Det gjør at dine tanker føles fornuftige ut - fordi de tilfredsstiller følelsesmessige behov hos deg. Noe det overhodet ikke er noe i veien med. Vi gjør alle slike ting i større eller mindre grad.

 

Hva tror du om det?

 

Mitt problem er vel at jeg ikke klarer å holde meg på den "positive forklaringen" og heller blir dratt inn i tanker som setter ting veldig i perspektiv. Jeg kan føle meg helt fin en dag og livet går på skinner, en annen dag kan jeg bli dratt inn i dype tanker om hvordan mennesket jobber for å overleve, at penger og tid er bullshit og bare menneskeskapt, hvor utviklingen går, hvorfor er jeg her og ser det jeg ser, hvordan, hva om fysikk er en av flere "universer", hvorfor firkanter og sirkler, kan størrelsesforholdet man ser endres i en mye større skala enn mennesket forstår (bakterier ser bakterier, mennesker ser mennesker, tenk hva universer ser om universet har høyne), osv. Veldig dype tanker som drar livet mitt mye lengre ned enn hva som egentlig er ønskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...