Gå til innhold

Problemer med kablet nett - lav / unaturlig hastighet


Anbefalte innlegg

Fikk i dag oppgradert router av bredbåndsleverandøren, slik at jeg nå har 100/100 mbit i huset. Problemet er bare det at den stasjonære maskinen min i stua ikke kommer i nærheten av dette, men på en rar måte. 

 

Maskinen er ganske ny og har Killer LAN 2400, som uten problem skal klare høye hastigheter. Jeg bruker en kabel som er 12 år gammel (er meget klar over at den kan være skyldig her) og som går fra veggkontakt til PC. 

 

Problemet er det at når jeg kjører Speedtest.net får jeg bare 22 mbps, mens de andre maskinene i huset får mellom 90 og 97. Med USB wlan får jeg 47 mbps, samme som på telefonen.

 

MEN, det som gjør det hele litt rarere: når jeg laster ned drivere i Geforce Experience + når Skype kjørte oppdatering internt i programmet lastet jeg med 7-9 MBPS, som regnes om til ca. 60-70 mbps, altså mye, mye høyere enn det speedtest viser. Utorrent og nettleser oppnår ikke disse hastighetene.

 

Mitt spørsmål er da: kan det være noe på PC'en som kødder til netthastigheten? 

 

 

Oppdatering:

Puttet samme kabel inn i laptopen, da var det 94 mbps med en gang. Problemet er lokalt på maskinen.

Endret av Bjeffleif Skrivevansker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før du fikk oppgradert til 100mbps hadde du da linje på rundt 25mbps? Jeg hadde samme "problem" her på en maskin når jeg koblet den over fra 100mbps kabel fra CD til 200mbps fiber. Grunnen var at Killer Network Manager hadde aktivtert båndbredderegulering på 100/10. Deaktiverte jeg dette ble farten bedre.

Lenke til kommentar

Før du fikk oppgradert til 100mbps hadde du da linje på rundt 25mbps? Jeg hadde samme "problem" her på en maskin når jeg koblet den over fra 100mbps kabel fra CD til 200mbps fiber. Grunnen var at Killer Network Manager hadde aktivtert båndbredderegulering på 100/10. Deaktiverte jeg dette ble farten bedre.

 

Takk! Hadde 25/25 før ja. Sjekka Killer Network Manager og der lå problemet. Nå har jeg 95/93 :)

Endret av Bjeffleif Skrivevansker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...