Gå til innhold

Her er tunnelboremaskinene som skal bore seg gjennom Ekebergåsen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så de skal jobbe med jernbanen i 3,5år, og da har de en ferdig jernbanestrekning. Stoltenberg-regjeringen brukte 8 år på å tenke om det var en idé å kanskje gjøre noe...

 

Siste fly fra Fornebu gikk for snart 20 år siden, planene om å legge ned den samme flyplassen er vel snart 25 år gamle. Alle har alltid vært enige om at en ny t-bane er en forutsetningen for fortettingen på Fornebu, likevel har ingen greid å bli ferdig med planene og antatt ferdigstillelse i 2021 ligger helt ute i det blå. Vi er veldig dyktige på planlegging i Norge, det tar dessverre bare utrolig lang tid.

Lenke til kommentar

Hvordan fraktes en slik kontruksjon? Er det båt, eller mange "små" deler på lastebil.

 

Når TBM-en som i dag driver nytt løp i Ulrikstunnelen kom til Bergen i høst ble den fraktet til Bergen havn med båt før den ble kjørt med lastebil bit for bit til anleggsplassen i Arna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så de skal jobbe med jernbanen i 3,5år, og da har de en ferdig jernbanestrekning. Stoltenberg-regjeringen brukte 8 år på å tenke om det var en idé å kanskje gjøre noe...

 

Siste fly fra Fornebu gikk for snart 20 år siden, planene om å legge ned den samme flyplassen er vel snart 25 år gamle. Alle har alltid vært enige om at en ny t-bane er en forutsetningen for fortettingen på Fornebu, likevel har ingen greid å bli ferdig med planene og antatt ferdigstillelse i 2021 ligger helt ute i det blå. Vi er veldig dyktige på planlegging i Norge, det tar dessverre bare utrolig lang tid.

 

 

 

Er sikkert veldig forskjellig fra organisasjon til organsisasjon hvordan planlegging drives fram, men mange ganger så får en inntrykk av at de planlegger i det lengste bare for å kunne strø om seg med penger til ymse involverte parter. Det er dyrt det!

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvorfor så store tverrsnitt på tunnelløpene? Skal det gå to spor i hver retning?

 

 

Hva gjøres med maskineriet etter endt anleggstid? Er det utslitt da og går til opphugging, eller kan det nyttes videre i norske fjell, eller er de feige og selger det til utlandet? Man trenger jo garantert flere tunneler framover i dette landet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...