Gå til innhold

[Løst] Noen SATA-porter gjenkjenner ikke harddisker i Windows 10


Anbefalte innlegg

Jeg har et MSI x99a Gaming 7 hovedkort hvor jeg har plugget inn et par allerede formaterte og partisjonerte harddisker.

Problemet er noen at disse harddiskene kun dukker opp i UEFI/BIOS og ikke I Windows 10, det har ikke noe å si hvilken harddisk det, er fordi jeg byttet rundt på hvor de var plugget inn, og alle dukket eventuelt opp i windows.

Det virker mer som om det har noe med sata-portene og da muligens windows, å gjøre, ettersom det er fire porter som absolutt ikke viser harddiskene uansett hvilken HDD jeg plugger inn.

Diskene dukker heller ikke opp i enhetsbehandling eller diskbehandling, kun i UEFI.

Jeg har prøvd å søke litt rundt og har ikke funnet spesielt mye nyttig, mange som sier at de plutselig bare har dukket opp en dag uten at de har gjort noe for å fikse det.

 

For at det skal bli litt enklere å visualisere:

SATA7_8 og de to enslige portene helt ytterst i det venstre hjørnet (ved siden av viftepluggen), plukker ikke opp harddiskene i windows, men i BIOS/UEFI. Resten fungerer helt fint.

sata_conn.jpg

 

Noen som har noen tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyres ut som mangel på drivarar. Normalt sett så har hovudkortet(Intel chipset) plass til 6 sata kanalar. Så for dei to siste så brukes eit anna chip, enten Marvel eller ASMedia.

Jeg kan prøve å se om jeg får installert noen drivere, jeg får kun opp 6 hdd'er så det ser ut til at det er noe i denne retningen.

 

Hvis vanlige drivere ikke fungerer, så kan jeg jo alltids prøve å oppdatere bios, det er tross alt en haug med oppdateringer til hovedkortet.

 

Storage management I kontrollpanelet, pass på at diskene får tildelt en stasjonsbokstav.

De er allerede satt opp ifra en annen maskin, og de dukker opp hvis jeg plugger dem inn i noen andre porter enn 7_8 og 4_5.

 

 

X99 chipset har 10 SATA porter. Det er ingen andre kontrollere på dette kortet (som Marvel eller ASMedia).

Kan ikke se at det er noe spesiellt med port 7/8. Noe fysisk feil med kontakten?

Port 5/6 (til venstre) er ikke tilgjengelig hvis du bruker M.2 porten.

Jeg kan ikke se noen fysiske feil, og det er jo litt rart m.t.p at de dukker opp i bios, men ikke i windows. Bruker heller ikke M.2 porten.

Jeg kan jo prøve å installere nyere drivere og se om det løser problemet.

 

Akkurat nå har jeg plugget inn ting i 1_2, 3_4 og 9_10, og det er 4_5 og 7_8 som ikke dukker opp i windows uansett om jeg plugger to harddisker ut av 3_4 slik at jeg kun har 4 ting koblet til maskinen.

Endret av Renai
Lenke til kommentar

Hmmm. Eg ville ha prøvd ein liveboot med Ubuntu og fyrt opp gparted. Så lenge BIOS finner diskene så skal dei også finnes av operativsystemet.

 

Å oppdatere driverne til aller nyeste versjon så ut til å fikse problemet. Jeg hadde alle drivere installert, men jeg tenkte ikke over at en oppdatering kunne fikse problemet, så da tok jeg rimelig feil. 

 

Takk for hjelpen!

Endret av Renai
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...