Gå til innhold

[Løst] Corsair Vengeance DDR4 3000MHz 16GB 4x4GB KIT


Liam Nes

Anbefalte innlegg

Hei folkens, jeg bare lurte på. Jeg har et minne som støttes opp til 3000MHz, men når jeg da velger 2666MHz i biosen istedenfor auto så merker jeg at pcen er noe tregere. Men når jeg velger 2133 så merker jeg at den er raskere? kan noen forklare dette?

 

Intel i-7 5820k

R9 390 Strix

Msi X99A- Hovedkort

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være ustabilt? Aldri i verden om man faktisk merker forskjell mellom 2133 eller 3000 mhz på minnet ved vanlig bruk. Så hvis du merker at det "lugger litt" på 2666 så er det ustabilt.

 

Økte du spenningen når du økte frekvensen? Hva er DRAM voltage og hvilke timings kjørte du på?

Har du prøvd XMP profil?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Kan være ustabilt? Aldri i verden om man faktisk merker forskjell mellom 2133 eller 3000 mhz på minnet ved vanlig bruk. Så hvis du merker at det "lugger litt" på 2666 så er det ustabilt.

 

Økte du spenningen når du økte frekvensen? Hva er DRAM voltage og hvilke timings kjørte du på?

Har du prøvd XMP profil?

Først så satt jeg ''Dram Frequency'' fra Auto til 2666MHz deretter satt jeg timing 15-17-17-35 som anbefalt ved bruk av 3000Mhz og spenninga til 1.35 som anbefalt. Har denne her:

 

https://www.komplett.no/product/853144/datautstyr/minnebrikker/corsair-vengeance-ddr4-3000mhz-16gb

 

 

Edit

Glemte å nevne at jeg også har testa XMP ja, da får jeg 29 x 100 og BCLK på 125 og ram frequency blir 3000Mhz noe jeg merker er litt tregere.

 

Jeg ser også at prosessoren støtter opp 2133Mhz, har det noe å si for en som har 3000mhz? eller skulle jeg ha kjøpt 2133Mhz istedenfor?

Endret av Liam Nes
Lenke til kommentar

2133 er default på denne plattformen. Skal du ha mer må du (1) Kjøpe brikker som støtter det, noe du har gjort og (2) Overklokke minnet.

 

Hvordan "merker" du at det er tregere? Er den en bench du kjører og ser et tall som viser noe, eller MERKER du det faktisk? Det er iallfall helt utrolig.

 

XMP setter 125 strap ja. Da må du klokke om prosessoren (senke ratio). Dette er helt normalt.

 

Jeg kjører samme minnet som deg, bare 2800mhz varianten.

Disse kjører jeg på 2666 CL13, 1,35volt, command rate 1.

På papiret er dette det raskeste jeg klarer (forløpig iallfall), men jeg merker null forskjell fra dette, Auto (2133) eller høyere frekvenser (2800 +).

Lenke til kommentar

2133 er default på denne plattformen. Skal du ha mer må du (1) Kjøpe brikker som støtter det, noe du har gjort og (2) Overklokke minnet.

 

Hvordan "merker" du at det er tregere? Er den en bench du kjører og ser et tall som viser noe, eller MERKER du det faktisk? Det er iallfall helt utrolig.

 

XMP setter 125 strap ja. Da må du klokke om prosessoren (senke ratio). Dette er helt normalt.

 

Jeg kjører samme minnet som deg, bare 2800mhz varianten.

Disse kjører jeg på 2666 CL13, 1,35volt, command rate 1.

På papiret er dette det raskeste jeg klarer (forløpig iallfall), men jeg merker null forskjell fra dette, Auto (2133) eller høyere frekvenser (2800 +).

Vil helst unngå XMP, liker at Cpu er klokket til 4.1Ghz på 1.11 Volt og 1.92 Vccin..

Tror du det funker vis jeg prøver timing på. 13-17-17-35? istedenfor anbeffalt 15-17-17-35. eller må jeg gjøre om tallet? Command rate skal jeg bytte fra 2 til 1.

 

Forresten, kjører du XMP eller har du stilt inn manuelt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...