Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med shutdown på ny pc.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Oppgraderte min gamle komplett pc for ca 1mnd siden, og den har fungert ganske bra, men har noen mindre irriterende problem som jeg ikke finner ut av. Det første er at maskinen bruker til tider opptil 10 minutter på å slå seg av. Det virker som tiden den bruker på å slå seg av er lineær med tiden pc'en har stått på i forkant. Det som skjer når jeg trykker avslutt på maskinen, er at den går gjennom den vanlige shutdown prosessen, og skjermene går i svart. Men istedet for at pc'en da slår seg av som den vanligvis gjør så fortsetter pc'en å kjøre i opptil 10 minutter. Den går fra å være ganske rolig til å jobbe i perioder. Jeg har ikke opplevd dette problemet under restart. Jeg har brukt Driver charger ( tror jeg det var ) til å forsikre meg om at alle driverne mine er oppdaterte. Jeg har testet å endre på registry fila "clearpagefileatshutdown" uten noe resultat. Alle komponentene utenom skjermkortet, 1 ssd og 2 hdd'er er byttet ut. Den gamle ssd'en er den jeg har windows på, men mistenker ikke at det er noe galt med den. Skjermkortet ble byttet ut for 2 år siden.

 

Den kan også til tider være litt treig I oppstarten. Da surer den og går I kanskje 10-15 sekund før den plutselig girer opp noen hakk og da starter den opp som normalt, og meget raskt. Men det er de 10-15 sekundene I starten som kan være litt irriterende.

 

Dette er uten tvil det mest irriterende problemet jeg har, og håper jo selvfølgelig at dette er et software issue, en prosess som den sliter med å stoppe eller noe. Mitt andre issue er mindre viktig, men kan selvfølgelig være litt irriterende. Når man er på enhetsbehandling og skal søke etter maskinvareendringer, stopper hele enhetsbehandlingen opp og kommer ingen vei med søket. Må da avslutte med task manager.

 

Mine specs:

Hovedkort: Asus rog maximus VIII Hero socket-1151 (NY)

Skjermkort: Nvidia Geforce 970 GTX (2år)

Minne: HyperX fury 2133MHz 32gb (4x8) (NY)

Psu: Corsair RM850W (NY)

Prossesor: Intel Core i7 -6700k Skylake. (NY)

SSD 1 : Corsair force series 3 120GB (4 år)

SSD 2 : Samsung 850 EVO 500GB (NY)

HDD 1: Seagate Barracuda 1Tb (4år)

HDD 2: Western Digital 2Tb (4år)

 

Ingenting har blitt overklokket.

Jeg har kjørt bade Driver charger og ett optimaliseringsprogram til som jeg ikke kommer på navnet på atm (sitter på jobb), for å optimalisere pc'en, men ingenting har løst overnevnte problem.

 

Takker for svar!

Endret av steelsound
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skudd fra hofta her men ... "Driver chager" ? Alle slike programmer er dritt.

 

Mitt forslag er:

 

0. Sørg for bacup av viktige filer!

1. Slå av maskinen og plukk ut alle HDD/SSD utenom 1 SSD

2. Plukk ut skjermkort og kjør på integrert grafikk

3. Plukk ut alle utenom 1 av minnebrikkene

4. Plukk ut eventuelle andre dilldall hvis du har noe (dvd rom, ekstra lydkort eller whatever)

5. Restart maskin og oppdater BIOS (fra BIOS)

6. Start installasjon av windows fra USB, men gå til CMD og kjør DISKPART CLEAN på SSD

7. Re-installer Windows.

8. Installer chipset drivere. Ikke bruke noe "driver magic uber software" av noe slag. Gjør det manuelt.

 

Funker alt fint nå? Kjør inn 1 og 1 av de resterende komponenter til du eventuelt oppdager noe feil.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Skudd fra hofta her men ... "Driver chager" ? Alle slike programmer er dritt.

 

Mitt forslag er:

 

0. Sørg for bacup av viktige filer!

1. Slå av maskinen og plukk ut alle HDD/SSD utenom 1 SSD

2. Plukk ut skjermkort og kjør på integrert grafikk

3. Plukk ut alle utenom 1 av minnebrikkene

4. Plukk ut eventuelle andre dilldall hvis du har noe (dvd rom, ekstra lydkort eller whatever)

5. Restart maskin og oppdater BIOS (fra BIOS)

6. Start installasjon av windows fra USB, men gå til CMD og kjør DISKPART CLEAN på SSD

7. Re-installer Windows.

8. Installer chipset drivere. Ikke bruke noe "driver magic uber software" av noe slag. Gjør det manuelt.

 

Funker alt fint nå? Kjør inn 1 og 1 av de resterende komponenter til du eventuelt oppdager noe feil.

 

Takk for svar!

 

Hadde selvfølgelig håpet å unngå en slik prosess, men det er vel ingen vei utenom. BIOS har jeg akkurat oppdatert til nyeste versjon.

Lenke til kommentar

Det er ofte like kjapt å gjøre noe slikt. Det tar jo ikke så lang tid, og det er jo også veldig effektivt.

 

Hvordan er din erfaring med å beholde innstallerte programmer, spill osv.. som ligger på en annen HDD enn den som du har operativsystemet på? Normalt sett har jeg wipet alt slikt før en retanking.

Lenke til kommentar

Programmer må nok installeres på nytt, iallfall bruke "Repair" der hvor dette finnes (f.eks Office har vel dette iallfall). Ikke sikkert windows helt skjønner å bruke programmene hvis ikke. Små-programmer pleier jeg bare installere på nytt. (som cpu-z, aida64, teamspeak, teamviewer osv). Jeg har jo da de fleste programmer på "C:\" uansett

 

Spillene mine har jeg i steam, så jeg pleier å lage backup via steam sin egen funksjon, og så importere dem på nytt etter re-install av Win.

 

Har du f.eks app som origin eller battle.net så kan du kopiere hele mappa med spillene også. Etter re-install av app'n så pleier det å funke greit å kopiere mappa tilbake. Kanskje med litt "repair" funksjon der også - alle disse appene har det. (husker ikke hva funksjonene heter i de ulike appene. Battle.net gjør det vel automatisk. Lenge siden jeg har hatt origin selv).

 

Gjør du alt dette, og alt funker helt fint, ja så anbefaler jeg deg å kjøpe Acronis True Image. Lag et skikkelig image på en helt fersk installasjon så har du noe å falle tilbake på. Det finnes sikkert andre metoder, men jeg digger iallfall acronis.

 

Edit:

Husk å lagre save games fra mine dokumenter. Noen spill har jo dem lokalt der...

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Takk for svar Kyrre!

Har bare ett lite spm til. Frem til nå når jeg har reinstallert windows, har jeg måttet bruke Windows 7 cd'en min og kjøre gjennom hundrevis av updates for så å oppgradere til win 10. Er det noen måte å kjøre rett på windows 10 uten å måtte innstallere noen pirat versjon av os'et? Via microsoft må man kjøpet os'et før man får en nedlastbar versjon.

Lenke til kommentar

https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

 

Du har aldri trengt å laste ned updates før :) Du har bare trengt å aktivere win7.

 

Nå er det slik at du kan enten legge inn win7 key direkte når du installerer win10.

Eller du kan bare trykke "Skip" siden du allerede har win10. Maskinen din er registrert allerede.

 

Anbefaler altså å lage en USB, boote på denne, kjøre DISKPART CLEAN og så re-installere. Helt clean lissom.

http://www.sevenforums.com/tutorials/52129-disk-clean-clean-all-diskpart-command.html

Fra Pkt 3.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Takk, det skal jeg gjøre. Har nå fått ett nytt problem på pcen. Den detekterer kun usb enheter på oppstart. Den detekterer ikke om jeg plugger inn en enhet etter den har startet opp, og den detekterer faktisk heller ikke at jeg plugger ut en usb/ekstern hdd som den hadde detektert under oppstart. Må uten tvil reboote systemet. Håper bare ikke dette er tegn på at det er verre ting ute og går. I.E hardware feil.

Lenke til kommentar

Ja, det fikk jeg med meg. Jeg må uansett formatere den hdd'en jeg har programmer og slikt på, men det gjør jeg på vanlig måte da. 

Jeg skal prøve å ta ut skjermkort og de resterende hdd'ene, dvd-rom og 3 av minnebrikkene. Men jeg er skeptisk til hvor fort jeg vil merke en feil for hver gang jeg setter inn en ny komponent. Som sagt har jeg jo ikke oppdaget feil under normal bruk, men kun under shutdown når den har stått lenge på. Så en slik test vil i såfall ta flere dager.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde slik som du beskrev, og det ble eksperimentert mye med forskjellige kombinasjoner. Enden på visa er at dette ikke hjalp, og at jeg heller ikke fant ut av hvilken enhet som forårsaker dette. Det kan definitivt høres smart ut å prøve å re-installere Windows på den nye SSD'en. 

Lenke til kommentar

Hmm ja forsøk det.

Hvis det fortsatt ikke hjelper så lener jeg mot feil på hovedkort eller psu. Har du noe deler å teste med?

 

Hei! 

 

Jeg har ingen ekstra psu eller hovedkort som er kompatible med cpu socket og ddr 4 ram. Og jeg byttet psu fordi jeg mistenkte den for å skape problemer med min gamle setup.

 

Jeg fant derimot frem et Corsair toolbox program fra produsentens hjemmeside og fant ut at min Corsair SSD's firmware var VELDIG utdatert. Jeg har nå oppdatert den fra versjon 1.17 eller noe i den dur til versjon 5.07. Jeg vil gi denne en sjangs før jeg eventuelt prøver å reinstallere windows på den andre SSD'en. Jeg lover at jeg skal holder dere oppdatert når status endres!

Lenke til kommentar

Jeg kan hvertfall si at sålangt kan det virke som at problemet ble fikset av denne oppdateringen. Men det er litt for tidlig å si enda, men shutdowns har gått mye raskere etter denne oppdateringen. Den har fortsatt en litt rar shutdown, der etter "Avslutter" skjermen er ferdig så går skjermene i svart, men da girer pc'en opp og viftene kjører på fullt i 5-10 sek før den skrur seg av. Men det er definitivt en stor forbedring fra de 5-10 minuttene det tok før. Nå krysser jeg alle fingrer og tær for at det fortsetter slikt.

Endret av steelsound
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...