Gå til innhold

Hjelp til hvilken/hvilke språk jeg burde lære


Anbefalte innlegg

Er veldig for å lære meg programmering, men aliter med hvilke språk som egner seg best for meg å lære.

 

Dette er noe jeg kunne tenkt meg å jobbe med i framtiden, så er veldig dedikert for å lære.

Men syntes det er vanskelig uten hjelp.

 

Ting jeg vil kunne:

 

Lage hjemmesider, alt fra sider som finn.no, mittandbud.no, sosiale medier osv

 

Tekstbasserte spill

 

Apper.

 

Hva slags språk kan dere anbefale, å hvilke rekefølge?

 

Noen linker til bøker jeg burde kjøpe?

 

Vil først og fremst prøve meg på og lage ett nettbassert spill ala nordic-mafia, bare et mer simelt et for å få trent.

 

Eller en simpel android app.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du lage hjemmesider så bør du vel kunne kludre litt i HTML (5) og CSS. Tar ikke mange timene å få inn "følelsen"/ teknikken. Sett deg ned en dag eller to med det først så er du good to go til neste skritt :)

 

Edit; Bøker er delvis meningsløst med all dokumentasjon og tutorials på nettet. Surrer selv med HTML og CSS og uansett hva jeg lurer på når jeg møter problemer så er det noen på for eksempel stackoverflow som har samme problem og får svar. Ellers så er "for dummies" bøkene veldig bra :)

Endret av Belphegor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan komme deg langt her uten normale programmeringspråk.

 

Mange tutorials er å finne på https://www.codecademy.com/learn

 

Ellers har du rekkefølgen:

HTML: http://www.w3schools.com/html/

CSS: http://www.w3schools.com/css/

JavaScript: http://www.w3schools.com/JS/

SQL: http://www.w3schools.com/sql/

 

Nå må du velge hvor du vil gå.

Enten PHP, Python eller Ruby.

Jeg ville nok tatt Ruby, så Ruby on Rails,

men PHP eller Python med Django virker også fint.

Kanskje se på node.js?

 

Du kan fint skrive programvare til mobiltelefoner som benytter html 5 og javascript.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Codeacademy er søppel. Direkte feilinformasjon.

 

Oi, har du eksempel?

Jeg har ikke brukt de på mange år, og da kun på et språk hvor jeg ikke fant feil.

 

Det var en kilde som hadde så og si alt sammen på en plass, noe som var grunnen til at jeg nevnte dem.

 

Jeg linket nå heller direkte til w3 for det meste.

Lenke til kommentar

Oi, har du eksempel?

jQuery-tutorialen, som f.eks. påstår at function er et nøkkelord i jQuery.

 

For this reason, jQuery includes a function keyword. The syntax looks like this:

Så mener de function i JavaScript.

 

Generelt er det alt for mye "pedagogikk", altså andre ting enn fakta, altså feil.

 

Jeg linket nå heller direkte til w3 for det meste.

w3schools er ikke assosiert med w3, så vidt jeg vet.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Jeg er ofte helt enig med Emancipate (han er teknisk sett korrekt her også), men å trekke et opplæringssted for pedagogikk... Du må lenger ut på internett med den.

 

Codeacademy er dritbra, jeg har selv sett kjæresten min lære seg python på ekstremt kort tid (dager). 
Hadde Codeacademy eller noe somlignet (codeschools, udacity, etc etc det finnes mange nå) fantes da jeg tok min utdanning hadde jeg vært ennå færre dager på skolen enn jeg allerede var.

Slike verktøy er dog ikke nok. En lærer ikke noe av det hvis ikke du tar det videre inn i noe du vil lage selv!

 

Når du lærer ting så ikke heng deg opp i terminologi. De som lærer deg hva folk mener når de sier X i stede for å lære deg hva X er; gjør det feil. Det er greit å ikke kunne fagspråket når du ikke er utdannet i det. Faktisk, så er det bra. Da kan du stille spørmål, eller bli stilt spørsmål ved - og da lærer du bare mer :)

 

Jeg er sikker på at Emancipate ser funksjonen av denne posten ;)

Lenke til kommentar

Jeg er ofte helt enig med Emancipate (han er teknisk sett korrekt her også), men å trekke et opplæringssted for pedagogikk... Du må lenger ut på internett med den.

Det er mer at jeg trekker for dårlig pedagogikk. Det er ikke alt der som er dårlig, men enkelte ting er helt villedende (1). Og en nybegynner vet ikke hva som er hva.

 

(1): Jeg kom på en ting til: forklaringen av private variabler (egentlig closures) i JavaScript.

 

Jeg kan revidere meg litt, ettersom jeg forstår at den første linken jeg la ut ikke er tilstrekkelig for en nybegynner, og jeg kom på andre linker.

 

Steg 1. Gjør Intro to HTML/CSS på khanacademy.org

Steg 2. Gå igjennom linken jeg la ut over.

Steg 3. Gjør evt. HTML/CSS på codeacademy for å få mer praktisk erfaring. IKKE ta JavaScript eller jQuery der ennå.

Steg 4: Ta Intro to JS JavaScript på www.khanacademy.org.

 

Deretter:

 

Jeg ser nå at de har to nye JavaScript-kurs på khanacademy (HTML/JS og jQuery). Jeg vet ikke hvor gode de er. Du kan ta også JavaScript på codeacademy nå.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Når det gjelder å lære seg å lage nettsider vil jeg har lært med følgende: 

- Html

- Css 

- jQuery

 

I tilegg hadde jeg kansje brukt bootstap(noe jeg synes er et "Framework" så gjør ting litt lettere")

 

Androidstudio er en god plass å starte når det gjelder apputvikling. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...