Gå til innhold

SNIKTITT: – HTC Vive er den morsomste dingsen jeg har prøvd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Savner en artikkel hvor forfatteren har prøvd BÅDE Rift og Vive og kan gi oss en pekepinn på hvilke han/hun synes er best (objektivt)...

Har lest/sett en del tilbakemeldinger fra folk som har testet begge og har enda til gode å høre noen si at de foretrekker OR over Vive.

Jo mer jeg lærer jo mer er jeg sikker på at Vive er et langt bedre kjøp.

- OR kan ikke gjøre noenting som ikke Vive også kan gjøre.

- OR gir mulighet for at man kan bevege seg rundt men fungerer såpass dårlig at de selv ikke vil snakke noe særlig om det.

- Vive har innebygd kamera, noe som jeg tror er en stor fordel. Det vil hjelpe deg å ikke dulte borti vegger og andre ting når du beveger deg rundt, men andre ting som jeg ikke har sett blitt snakket noe særlig om er skiftet mellom VR og virkelige verden. Hvis du skal kommunisere med noen i rommet f.eks, eller drikke trenger man ikke ta av seg headsettet. Eller hva med spill som bruker tastatur eller andre former for input? Flight simulatorer f.eks? Ser ikke helt hvordan det skal fungere i OR, men klarer fint å forestille meg hvordan det kan løses med Vive.

- Mange snakker om prisen, men hvor stor blir forskjellen? Man vet vel egentlig ikke så mye om pris på frakt, samt pris på motion controllerne til OR og frakt på de som må betales i tillegg. Når prisen er såpass høy på begge ser jeg lite poeng i å spare noen hundrelapper, for så å potensielt møte store begrensninger ved å velge OR over Vive.

Endret av Tyralyon
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Vil disse og evt. Oculus distribueres via vanlige norske nettbutikker etterhvert? Er jo greit å kunne forholde seg til norske regler og rettigheter når en invisterer ca 10 000 i moroa ?

7000 mener du vel.
790 dollar er 6800 nok, pluss moms og gebyrer, blir fort mer 7000 skal du se ;)
Oculus sin kundestøtte opplyser at prisen de operer med, altså enheten+frakt, også inkluderer mva.

[..]

Jeg kan ikke forstå dette svaret på noen annen måte enn at med mindre speditøren skulle finne på å ta ekstra betalt knyttet til leveringen skal alt være inkludert.

Jeg tror de snakker om lokal (for dem) VAT. Norske avgifter og speditørs gebyrer kommer som regel på toppen av dette. Du skal ikke betale moms to ganger, og kan i teorien søke om refusjon av den utenlandske avgiften, men det er mye hassel med dette.

En kompis som bestilte DK2 fant frem sin faktura og den stemte overens med det kundeservice opplyser.

 

Det generelle mva nivået i Europa er opp mot 25% og Oculus det ut til å prise seg slik at hvis landet du skulle bo i ha mva under 25% vil man tape på ordningen.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Vil disse og evt. Oculus distribueres via vanlige norske nettbutikker etterhvert? Er jo greit å kunne forholde seg til norske regler og rettigheter når en invisterer ca 10 000 i moroa

7000 mener du vel.
790 dollar er 6800 nok, pluss moms og gebyrer, blir fort mer 7000 skal du se ;)
Oculus sin kundestøtte opplyser at prisen de operer med, altså enheten+frakt, også inkluderer mva.

[..]

Jeg kan ikke forstå dette svaret på noen annen måte enn at med mindre speditøren skulle finne på å ta ekstra betalt knyttet til leveringen skal alt være inkludert.

Jeg tror de snakker om lokal (for dem) VAT. Norske avgifter og speditørs gebyrer kommer som regel på toppen av dette. Du skal ikke betale moms to ganger, og kan i teorien søke om refusjon av den utenlandske avgiften, men det er mye hassel med dette.

En kompis som bestilte DK2 fant frem sin faktura og den stemte overens med det kundeservice opplyser.

 

Det generelle mva nivået i Europa er opp mot 25% og Oculus det ut til å prise seg slik at hvis landet du skulle bo i ha mva under 25% vil man tape på ordningen.

 

Når du bestiller i utlandet og butikken ikke har opparbeidet noen ordning for salg til norske kunder vil man ofte ville måtte betale lokal MVA, eller VAT. Denne ligger ofte på samme nivå som her i Norge. Når varen føres inn til Norge må du så betale nye 25%. Altså vil man i enkelte tilfeller ende opp med å betale 50% mva totalt.

 

Enkelte butikker vil imidlertid kunne refundere lokal (i landet der du kjøpte varen) MVA om du sender dem kvittering på betalt norsk MVA. På samme måte vil man også kunne få refundert MVA på flyplasser om man leverer varen til eksportkontroll. Varen må så deklareres ved innreise.

 

Videre vil det kunne føre til problemer om du av en eller annen grunn må sende varen til service, da du må ha en eksportdeklarasjon for å slippe å betale MVA når varen kommer tilbake. Skal du heve kjøpet blir det tilsvarende styr for tilbakebetaling.

 

Felles for alt dette er at det er tungvindt, og fører med seg mye styr og problemer om man ikke er dreven og vet hva man gjør. Behandlingstider er også ofte lange.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...