Gå til innhold

Nytt grensepoliti i EU vil utfordre Norges suverenitet


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Frihandel og sammarbeid kan ikke fungere uten felles regulering. Hvis varer er produsert under en regulering som ikke er kompatibel med den andre, da kan ikke produkter fra land x selges i land y eller produkter fra land y selges i land x.

Blandet du nå nettopp sammen regulering og standarisering? Det går fint an å få på plass standariseringer uten å ha en overanasjonal myndighet.

 

Det er også enklere med en felles valuta. Ikke bare for regnskap, pris, skatt og handelsbefriende felles valuta som fungerer over de fleste grenser, men også for folk flest er det enklere å forholde seg til, og et marked kan egentlig ikke være enhetlig om det ikke har en slags felles "verdi", i dette tilfellet "euro", men det kunne like gjerne vært sølv eller gull, eller ting som korn og frø.

- Pengesystemet er en helt annen diskusjon. Her mener jeg, som jeg har ment lenge, at sentralbankene må knuses slik at man får fri konkurranse også på penger. Sentralbanken er alltid kilden for de økonomiske krisene som dukker opp med jevne mellomrom. Politikerne er heller ikke uskyldige i og med at de nesten alltid redder kommersielle banker med skattebetalernes penger.

 

Europa, før USA fikk diktat i Europa, var et Europa som fungerte helt greit. På mange områder fungerte EU fantastisk, og økte demokratiske sikkerhetsmekanismer i alle Europeiske land. 
- Tror du blander sammen Europa og EU nå. Samarbeidet i Europa har vel fungert rimelig greit etter at muren falt. EU har ikke fungert.
 
Europa er den eneste plattformen i Europa for å fremme virkelig demokrati, slik demokrati som Sveits har. 
- Ja takk til et demokratisk system etter sveitsisk modell, men det er ikke forenelig med en overnasjonal myndighet som EU. Hvorfor tror du Sveits ikke er medlem av EU? Jo det er fordi at de ikke ønsker i gi fra seg sin suverenitet. Hvorfor tror du Storbritannia vurderer utmelding?
Da må vi først erklære uavhenighet fra USA og sende en beskjed om at vi ønsker å være venner med alle land som følger menneskerett, internasjonal lov, demokratiske prinsipper (må bedømmes relativt under en enhetlig definisjon) og prinsipper om frihet (som tilhører menneskerettsområdet). Europa er den eneste platformen vi har for å stå imot USA og andre. Europa er den eneste platformen som gjør oss sterke nok til å utøve en god innflytelse på verden og delta som en motvekt til USA, Russland og Kina i verdens politikk.
- Skal Norge få uavhenighet så må Norge melde seg ut av EØS/Schengen og ta  kontroll tilbake over eget land.
Det meste EU holder på med idag er nyttige ting, og noe av det beste som skjer politisk i Europa og de fleste Europeiske land. Dog fungerer det hele meget dårlig institusjonelt sett, siden deltakerlandene ikke selv har demokrati. EU øker faktisk det demokratiske nivået i Europa, ved at de også har et parlament i tillegg til å være underlagt alle statene i organisasjonen. Det er nesten som dobbelt demokrati å regne.
- Vel hva kan jeg si, jeg deler ikke ditt syn på EU. Jeg skjønner ærlig talt ikke hvor denne "nesegruse" beundringen for en såpass udemokratisk institusjon som EU kommer fra.
 
Til slutt et par Youtube-klipp.
 
Nigel Farage setter fint.ord på alt som er galt med EU:
 
Dessverre er dette nå knust og erstattet av et USA diktatur, hvor alle Europeiske land handler på USA sin vegne mot et globalt fascistisk diktatur.
Hvem er det som er de virkelige krigshisserne?
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, men da ender vi opp med billig maling som kveler folk i rommene de bor i, eller leker med giftstoffer, elver fulle av møkk, støv og giftstoffer sprøyet direkte inn i de norske hjem.

 

Det er så. Skjønt jeg har ikke et så dystopisk syn på saken.  Jeg påpekte bare at man får ikke i pose og sekk. Man kan godt mene at reguleringer er nødvendig, men da får man ikke fri handel.

 

Hvorfor skal folket ha lover men ikke bedrifter? Selvsagt bør bedrifter være underlagt lover i et samfunn som ikke er lovløst. 

 

 

Noe vil kanskje mene at "folket" har for mange lover idag. Jeg er en av dem.

 

Regulering er disse lovene, og 99.9% av folk kan prise seg for at vi har såpass bra regulering som vi har.

 

 

Jeg er ikke så flink i prosentregning, men positivt for 99,9% av folket er det vel bare regimet i Nord-Korea som kan skryte på seg å være.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

 

Jo, men da ender vi opp med billig maling som kveler folk i rommene de bor i, eller leker med giftstoffer, elver fulle av møkk, støv og giftstoffer sprøyet direkte inn i de norske hjem.

 

Det er så. Skjønt jeg har ikke et så dystopisk syn på saken.  Jeg påpekte bare at man får ikke i pose og sekk. Man kan godt mene at reguleringer er nødvendig, men da får man ikke fri handel.

 

Jo, per definisjon er jo det riktig det du sier. Selv er jeg av de som tror handel kun kan fungere om det er underlagt regulering, helst global regulering, men Europa er et bra sted å starte.

I Europa har vi verdens beste regulering, som sikrer Europeere verdens beste livsstil og verdens soleklart tryggeste og mest velfungerende samfunn.

 

 

 

 

Hvorfor skal folket ha lover men ikke bedrifter? Selvsagt bør bedrifter være underlagt lover i et samfunn som ikke er lovløst.

 

Noe vil kanskje mene at "folket" har for mange lover idag. Jeg er en av dem.

 

Jeg er en til av dem.

 

Ikke det at jeg vil blande religion og politikk, men jeg vil si de tid bud dekker det aller meste av lover som vi trenger, og på en enkel og oversiktlig måte.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jo, per definisjon er jo det riktig det du sier. Selv er jeg av de som tror handel kun kan fungere om det er underlagt regulering, helst global regulering, men Europa er et bra sted å starte.

Global regulering?  :eek: Hvem skal være overhodet for den ordningen?

 

I Europa har vi verdens beste regulering...

 

Hvilken regulering er dette?

Lenke til kommentar

 

Jo, per definisjon er jo det riktig det du sier. Selv er jeg av de som tror handel kun kan fungere om det er underlagt regulering, helst global regulering, men Europa er et bra sted å starte.

Global regulering?  :eek: Hvem skal være overhodet for den ordningen?

 

I Europa har vi verdens beste regulering...

 

Hvilken regulering er dette?

 

 

Regulering av alt fra frukt og grønt i butikken til hvordan industribedrifter skal håndtere sitt avfall og hva som er lovlig og ulovlige kjemikalier å bruke i produkter osv osv osv. Det er hele spekteret av regulering. En kjent regulering er jo f.eks den som omhandler "roaming". Men det er egentlig kun en liten lov av mange lover som gjelder for alle bedrifter som opererer i Europa.

 

Noen gang hørt utrykket "deregulation"? Da har du USA og hva bedrifter der har presset på mot folkets vilje hele tiden. USA har grei regulering, men meget dårlig i forhold til Europa. Norge har jo regulering på det aller meste. Fra byggfaktorer til søppeltømming og alt slags. Det kommer i tillegg til Europeisk regulering, som gjelder for alle Europeiske land og som er enhetlig, og i mange tilfeller enormt viktig regulering, og livsviktig for land med svak regulering.

 

 

Global regulering ja. Hvem skal være overhode for den? Folket. Det er jo folket som beskyttes av regulering. Regulering er til for at bedrifter ikke endeløst kan utnytte folket. Som så kan du egentlig kalle regulering for "lover for bedrifter". Jeg vil ikke ha et lovløst samfunn for bedrifter. Mange fascister vil ha et samfunn uten lover for bedrifter, eller svakere lover, og mindre beskyttelse for folket. Men slik er det jo om man prioriterer bedrifter foran folket. Regulering er folkets, og det er folket som må styre den.

 

 

 

Noe regulering er rett og slett bare åpenbare ting. F.eks "ikke kast oljeavfall i elven".. Det er jo en regulering alle kan være enige om f.eks. Selv om en liten andel mennesker i bakvendtland X er uenige og sier at det vil redusere profitten.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...