Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Testosteronbehandling i 20-årene?


Purehate

Anbefalte innlegg

Noen i 20-årene som har fått testosteron behandling her og vil dele erfaringer?

 

Jeg har litt for mange av symptomene på lavt testosteron nivå så jeg vurderer nesten å spørre legen min om å sjekke nivået, men jeg vet ikke helt om jeg skal gjøre det.

Er det noen farer forbundet med å begynne på dette når du er så ung? Jeg vil jo ikke miste muligheten for å få barn og alt sånn(for å sette det på spissen).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting er ihvertfall bra, og det er at du tenker på og få sjekket det hos legen og ikke løper ut og kjøper et "vidundermiddel" som skal gjøre deg til mann igjen..det er risikabelt.

Såvidt så jeg forstår er det flere tegn på nedsatt testosteronnivå, lite energi, trøtthet, søvnløshet, økt irritabilitet, nedsatt konsentrasjon, depresjon og lite «drive»

Har du flere av disse symptomene kan jeg ikke se problemet med og rådføre deg med legen, så kan du ta det derfra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting er ihvertfall bra, og det er at du tenker på og få sjekket det hos legen og ikke løper ut og kjøper et "vidundermiddel" som skal gjøre deg til mann igjen..det er risikabelt.

Såvidt så jeg forstår er det flere tegn på nedsatt testosteronnivå, lite energi, trøtthet, søvnløshet, økt irritabilitet, nedsatt konsentrasjon, depresjon og lite «drive»

Har du flere av disse symptomene kan jeg ikke se problemet med og rådføre deg med legen, så kan du ta det derfra.

Ja, sånne ting er jeg veldig kritisk til, er generelt skeptisk til alt man kan putte i kroppen- Hvis det har dokumentert effekt og er trygt så hadde man hørt det fra troverdige kilder og ikke en liksom-artikkel på VG.

 

Alle tegnene du nevner er ting jeg sliter med i større eller mindre grad, og meste parten av de har jeg hatt over lengre tid så jeg vil nok ta kontakt med legen for å finne ut av dette, er bare redd jeg er litt i det yngste laget for å begynne med slik behandling om det viser seg å være det som er problemet.

 

@Løgn

Jeg kommer nok til å sjekke det i nærmeste framtid! :) Noen grunn til at du anbefaler å sjekke blodtrykket samtidig? Håper det er i orden :/

Lenke til kommentar

 

har veldig mange av symptomene.
Svært mange sykdommer har symptomer som trøtthet, lite energi, osv... Det gir ingen mening å telle opp symptomer for å stille en diagnose.

 

Sier bare at det ikke er usannsynlig. Har begynt å slite litt med kviser igjen blant annet og jeg er i midten av tyveårene så det er jo lett å trekke konklusjoner, uten at det nødvendigvis tilsier at det skyldes det så klart, men det er greit å vite hva det kan skyldes uansett.

Driver ikke å skal selv-diagnosere, og det er jo derfor jeg har planer om å dra en lege inn i bildet, men på egenhånd er det å telle symptomer i mellomtiden noe av det eneste jeg faktisk kan gjøre :) 

Lenke til kommentar

Kviser er noe man får av mer testosteron, ikke mindre...

 

Hmm, okei.. Det var egentlig med tanke den mulige hormonelle ubalansen jeg tenkte det kunne ha noen sammenheng med kvisene, har dog vært plaget med kviser i sikkert 10 år med noen perioder med mye utbrudd og noen perioder uten noe så det kan vell egentlig skyldes hva som helst.

Lenke til kommentar

Seint utviklet og/eller eventulle medisiner, f.eks antidepressiva  (bivirkning)

Jeg er definitivt seint utviklet, mange tror jeg er rundt 18 år, maks 20..  selv om jeg begynner å nærme meg 25 så ser jeg veldig ung ut, har så vidt forandret meg siden jeg var 16-17. Det er ikke særlig gøy før man blir 40-50 å se yngre ut en man er for å si det mildt...

 

Har prøvd antidepressiva(Tolvon, fikk det for søvn) men det var ikke noe for meg, har til tider brukt benzodiazepiner som valium, men det er snakk om et par ganger i måneden og veldig sjeldent i senere tid, utelukker allikevel ikke at det kan ha noe med saken å gjøre, ellers er det ingen medisiner inne i bildet, men det har hendt jeg før i tiden brukte diverse rusmidler(hovedsakelig weed og alkohol) som også sikkert kan ha hatt en innvirkning da. Hmm.. for et liv.

 

Noe av det verste er at jeg var en av de ''største'' på ungdomskolen og VGS når det kom til høyde og kroppsbygning, når jeg treffer folk jeg gikk med på den tiden har omtrent alle enten tatt meg igjen eller vokst i fra meg, har sikkert fått stuntet veksten min også. Kjipt å være 180 høy.. Kan nevnes at jeg hadde UTROLIG dårlig kosthold i fra jeg var 16-17 til jeg var 20+

Endret av Purehate
Lenke til kommentar

Kutt ut kjøtt, egg og melk, gå ned i fettprosent, øk i muskelmasse, så øker testosteronnivået ditt naturlig, og du får et langt mer voksent utseende.

Takk for tipset, det å kutte ut kjøtt ser jeg ikke på som særlig aktuelt.. men om det må til så er det jo ikke umulig at jeg kan presse meg til å gjøre det. Fettprosent er noe som skal ned også, samtidig må jeg bare ta meg i nakken og trene litt oftere, jeg er rett og slett alt for ''tynn'', og til tross for det så har jeg egentlig ganske mye fett i forhold til muskler, det synes bare ikke når jeg har klær på meg men midjen blant annet er ikke helt alfa omega kan man si.

Lenke til kommentar

 

Kutt ut kjøtt, egg og melk, gå ned i fettprosent, øk i muskelmasse, så øker testosteronnivået ditt naturlig, og du får et langt mer voksent utseende.

Takk for tipset, det å kutte ut kjøtt ser jeg ikke på som særlig aktuelt.. men om det må til så er det jo ikke umulig at jeg kan presse meg til å gjøre det. Fettprosent er noe som skal ned også, samtidig må jeg bare ta meg i nakken og trene litt oftere, jeg er rett og slett alt for ''tynn'', og til tross for det så har jeg egentlig ganske mye fett i forhold til muskler, det synes bare ikke når jeg har klær på meg men midjen blant annet er ikke helt alfa omega kan man si.

 

 

 

Melk er det verste, fordi det kommer utelukkende ifra gravide og diende kuer. Det er også en del kvinnelige kjønnshormoner i egg og kjøtt, men ikke i nærheten like mye. Forskjellen i blodplasma testosteron hos en som spiser kjøtt, egg og meieriprodukter og en som ikke gjør det er hele 13%. Det høres ikke spesielt mye ut, før du tar i betraktning at man når peak testosterone rundt 30-35 års alder, og så går det nedover ca. 1 PP PA. Altså har en som ikke spiser kjøtt, egg og melk samme testosteronnivå ved 43-48 års alder som de fleste har ved peak.

Endret av misanthrope
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...