Gå til innhold

Beste valutavekslingsted?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klart best å ta ut i London. Og enda bedre er å betale med kort med mindre du har et kort hvor selskapet slenger på masse gebyrer. Har du riktig kort så tjener du poeng/prosenter på å bruke det i utlandet.

 

Mange utsalgssteder har også funnet ut at de kan tjene ekstra på å la turister betale i sin egen valuta med spesielt høy vekslingskurs, ikke fall i denne dyre fellen om det valget dukker opp på betalingsterminalen. Du kan gjerne ta og noter beløpet og sammenlign med det det faktisk kostet da du valgte å betale i lokal valuta.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Jeg har da Student Visa fra DNB (det hvite kortet).

Står at minibankuttak er 9900kr, men jeg vet ikke hvor mye jeg kan bruke av pengene jeg har på konto?

 

Jeg hørte også av en venn, at hvis du bruker kortet ditt på f.eks en klesbutikk (La oss si, H&M, Primark, Louis Vuitton) eller ved matbutikker (MacDonalds, In n Out, KFC) så må man betale moms på det? Altså 25%? Eller i hvert fall noen få prosent av kjøpsummen? Stemmer det?

 

Men i så fall, hvor skal jeg ta ut i London? På flyplassen?

Lenke til kommentar

Jeg mener å ha lest et sted at det er billigst å bare ta ut i en minibank, og egentlig hvor som helst i london.

Kanskje noen (mini)banker gir bedre valuta enn andre, men alt i alt så var det bare å ta ut så mye som du tror du kommer til å trenge under oppholdet + litt ekstra, så betaler du kun uttaksgebyret den ene gangen.

Lenke til kommentar

Jeg har da Student Visa fra DNB (det hvite kortet).

Står at minibankuttak er 9900kr, men jeg vet ikke hvor mye jeg kan bruke av pengene jeg har på konto?

 

Jeg hørte også av en venn, at hvis du bruker kortet ditt på f.eks en klesbutikk (La oss si, H&M, Primark, Louis Vuitton) eller ved matbutikker (MacDonalds, In n Out, KFC) så må man betale moms på det? Altså 25%? Eller i hvert fall noen få prosent av kjøpsummen? Stemmer det?

 

Men i så fall, hvor skal jeg ta ut i London? På flyplassen?

Du betaler engelsk moms i England. De fleste større butikker tilbyr deg å handle taxfree gjennom Global Blue sin ordning. Da får du et skjema i kassa på butikken som du deretter leverer på flyplassen når du reiser ut av landet. Etter en stund vil du få en del av momsen tilbake på konto.

Lenke til kommentar

Jeg mener å ha lest et sted at det er billigst å bare ta ut i en minibank, og egentlig hvor som helst i london.

Kanskje noen (mini)banker gir bedre valuta enn andre, men alt i alt så var det bare å ta ut så mye som du tror du kommer til å trenge under oppholdet + litt ekstra, så betaler du kun uttaksgebyret den ene gangen.

Uttaksgebyr? Dette forekommer i:

-enkelte minibanker, spesielt i USA som legger på x dollar eller x% som gebyr ved uttak

-det er også uttakgebyr for de som tar kontanter ut fra et kredittkort eller for de som har helt idiotisk gebyrbankkort

Ellers er det 1,75% eller for noen 2% "valutapåslag" som gjelder ved bruk i utlandet.

 

Så om du ikke har rotet det veldig til er det ingenting å tjene på å samle det til et digert uttak i utlandet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta ut penger hvor som helst i London, enten på flyplassen eller i byen. Bruk det hvite DNB VISA-kortet ditt, det er trolig uten gebyr for uttak i utlandet (sjekk vilkårene, jeg har ikke dette kortet selv). Les nøye hva som står på skjermen, og gjør belastningen i GBP, ikke NOK, slik at du får bankkursen din i stedet for den som den engelske banken tilbyr. Sjekk også om eier av minibanken tar gebyr. Jeg tok ut penger på en flyplass i London forrige helg, og fikk GBP 3.00 i gebyr fra minibankens eier, og tilbud om å kjøpe GBP til 14,59 NOK, som er mye dårligere enn min bank gir meg. Velg alltid GBP når du betaler i butikker også. Sjekk med banken din hvor mye du kan bruke på en gang, pr dag og pr uke, enkelte banker har begrensninger her.

 

Du betaler moms på alt du kjøper i England, enten du betaler med kontanter eller kort, akkurat som i Norge. Moms på varer er 20% i England. Som andre har nevnt, er det butikker som tilbud "Tax free for tourists" (for de som har fast bostedsadresse utenfor EU), hvor du ber om et skjema (ta med pass) som butikken fyller ut, som du fyller ut, og enten leverer ved en disk (Heathrow og Gatwick) eller legger i en postkasse (Stansted). Der det er disk må du regne med å vise frem varene for å få godkjent refusjonen. Når du kommer til Norge, må du betale norsk moms dersom du har handlet for mer enn 6000 (3000 dersom du var borte 24 timer eller mindre), dette gjelder også dersom du har betalt momsen i England.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

 

Jeg mener å ha lest et sted at det er billigst å bare ta ut i en minibank, og egentlig hvor som helst i london.

Kanskje noen (mini)banker gir bedre valuta enn andre, men alt i alt så var det bare å ta ut så mye som du tror du kommer til å trenge under oppholdet + litt ekstra, så betaler du kun uttaksgebyret den ene gangen.

Uttaksgebyr? Dette forekommer i:

-enkelte minibanker, spesielt i USA som legger på x dollar eller x% som gebyr ved uttak

-det er også uttakgebyr for de som tar kontanter ut fra et kredittkort eller for de som har helt idiotisk gebyrbankkort

Ellers er det 1,75% eller for noen 2% "valutapåslag" som gjelder ved bruk i utlandet.

 

Så om du ikke har rotet det veldig til er det ingenting å tjene på å samle det til et digert uttak i utlandet.

 

Reiser årlig til London og det står sort på hvitt (eller hvitt på blått som mange av minibankene velger å benytte på sine displayer) at det er et fast uttakgebyr som blir belastet uansett om du tar ut 20£ eller 200£. 

Det er godt mulig at gebyret er knyttet til din bank her i norge som skal ha litt for å "sende" penger til deg i London.

Jeg har ikke tall, link eller source. Men poenget er at det koster mindre å ta ut 200£ én gang, enn 20£ ti ganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...