Gå til innhold

Retten har bestemt: Den norske taxi-appen Haxi er lovlig


Anbefalte innlegg

 

Uavhengig av kobling mellom den som kjører og de som sitter på er det i strid med loven "hvis" sjåføren vinner på det. God gammeldags spleising har vært og ER lov. Verken Uber eller Haxi spleiser, der vinner sjåføren økonomisk, ergo er det pt ikke lovlig uten løyve!

 

Så du mener retten tar feil?

Retten tar feil både titt og ofte. Derfor har vi ankemuligheter helt frem til høyesterett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ifølge dommen fra Lagmannsretten er transportdeling via Haxi ikke tilbudt til allmennheten på offentlig plass, og derfor ikke omfattet av yrkestransportloven.

 

Regnes ikke internett som en offentlig plass ?

Nei.

 

Internett masse private nettverk (bedrifts nett og private nett) som er koblet sammen via andre private nettverk (internett leverandører og tier 1 leverandører).

 

Noen steder er det kanskje stater osv som eier nettverkene, og kanskje kan regner som offentlige, men i hovedsak så er det private som ier og driver internett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nemlig, og dessuten er ikke Haxi Internett, det er en app med Internett tilkoblingsmuligheter. Haxi og Uber er fremtiden, uansett hva gammeldagse taxisjåfører og byråkrater måtte mene.

Husk at fremtiden da vil bestå av høye priser om nettene og massemordere som kjører Uber.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

Regnes ikke internett som en offentlig plass ?

Nei.

Internett masse private nettverk (bedrifts nett og private nett) som er koblet sammen via andre private nettverk (internett leverandører og tier 1 leverandører).

Noen steder er det kanskje stater osv som eier nettverkene, og kanskje kan regner som offentlige, men i hovedsak så er det private som ier og driver internett.

 

Her menes offentlig tilgang. Altså at den enkelte ikke trenger spesiell kreditering for å benytte tjenesten(e).

Mange barer, hoteller og resturanter er i privat eie, men de har likefullt offentlig tilgang.

 

Det bør ikke være noen forskjell på å opprette en konto på Haxi og det å skrive navnet sitt på ei liste hos en tradisjonell pirat taxi.

Lenke til kommentar

 

Ifølge dommen fra Lagmannsretten er transportdeling via Haxi ikke tilbudt til allmennheten på offentlig plass, og derfor ikke omfattet av yrkestransportloven.

 

Regnes ikke internett som en offentlig plass ?

I loven heter det offentlig sted eller plass og i den forklarende lovteksten så spesifiseres dette som offentlig sted eller plass som gate vei eller torg. En App er altså ikke et offentlig sted.

Lenke til kommentar

Nemlig, og dessuten er ikke Haxi Internett, det er en app med Internett tilkoblingsmuligheter. Haxi og Uber er fremtiden, uansett hva gammeldagse taxisjåfører og byråkrater måtte mene.

Mener du også at Haxi\Uber ikke skal betale offentlige avgifter og sosiale kostnader som Taxinæringen må betale? 

Lenke til kommentar

 

 

Ifølge dommen fra Lagmannsretten er transportdeling via Haxi ikke tilbudt til allmennheten på offentlig plass, og derfor ikke omfattet av yrkestransportloven.

Regnes ikke internett som en offentlig plass ?

I loven heter det offentlig sted eller plass og i den forklarende lovteksten så spesifiseres dette som offentlig sted eller plass som gate vei eller torg. En App er altså ikke et offentlig sted.
Og veien hvor transporten ble utført på, hva med den? Er ikke den en offentlig plass?

Stedet "kunden" gikk ut av bilen var muligens også en offentlig plass.

 

Det kreves løyve for å kunne kreve vederlag. Den delen av loven er IKKE avhengig av hvor vederlaget kreves. Mange taxi turer betales i kundens egen innkjørsel, ikke på en offentlig plass.

Andre betales på en flyplass som er en offentlig plass. Retten til å kreve vederlag kommer av løyvet, uansett hvor vederlaget kreves.

Endret av rillto
Lenke til kommentar

 

Nemlig, og dessuten er ikke Haxi Internett, det er en app med Internett tilkoblingsmuligheter. Haxi og Uber er fremtiden, uansett hva gammeldagse taxisjåfører og byråkrater måtte mene.

Mener du også at Haxi\Uber ikke skal betale offentlige avgifter og sosiale kostnader som Taxinæringen må betale? 

 

 

Hvorfor skal de det, det vil jo bare være hemmende for alle involverte.

Lenke til kommentar

 

 

Nemlig, og dessuten er ikke Haxi Internett, det er en app med Internett tilkoblingsmuligheter. Haxi og Uber er fremtiden, uansett hva gammeldagse taxisjåfører og byråkrater måtte mene.

Mener du også at Haxi\Uber ikke skal betale offentlige avgifter og sosiale kostnader som Taxinæringen må betale?

 

 

Hvorfor skal de det, det vil jo bare være hemmende for alle involverte.

 

Gratulerer, du overgikk nettopp (om mulig) deg selv.  :wallbash:Tror du trygden din magisk vokser på trær?

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

 

 

 

Nemlig, og dessuten er ikke Haxi Internett, det er en app med Internett tilkoblingsmuligheter. Haxi og Uber er fremtiden, uansett hva gammeldagse taxisjåfører og byråkrater måtte mene.

Mener du også at Haxi\Uber ikke skal betale offentlige avgifter og sosiale kostnader som Taxinæringen må betale?

 

 

Hvorfor skal de det, det vil jo bare være hemmende for alle involverte.

 

Gratulerer, du overgikk nettopp (om mulig) deg selv.  :wallbash:Tror du trygden din magisk vokser på trær?

 

 

De betaler allerede skatt via drivstoffavgifter og veiavgift, det er mer enn nok. Det er mye bedre å skatte litt av mye, enn å skatte mye av lite. Dette økonomiske grunnprinsippet skjønner dessverre ikke skattekåte Rødt-medlemmer seg på. Trygda di blir rikere om det er noe å skatte av, og det er det ikke om Uber ikke får drive her i Norge. Og nei, Uber og Haxi hadde ikke eksistert om de hadde blitt straffet med ødeleggende skatter og avgifter. Men du vil vel skatte ut det lille av økonomi vi har her i Norge; viktigere å ta kapitalistene enn å ha en god økonomi.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nemlig, og dessuten er ikke Haxi Internett, det er en app med Internett tilkoblingsmuligheter. Haxi og Uber er fremtiden, uansett hva gammeldagse taxisjåfører og byråkrater måtte mene.

Mener du også at Haxi\Uber ikke skal betale offentlige avgifter og sosiale kostnader som Taxinæringen må betale?

 

 

Hvorfor skal de det, det vil jo bare være hemmende for alle involverte.

 

Gratulerer, du overgikk nettopp (om mulig) deg selv.  :wallbash:Tror du trygden din magisk vokser på trær?

 

 

De betaler allerede skatt via drivstoffavgifter og veiavgift, det er mer enn nok. Det er mye bedre å skatte litt av mye, enn å skatte mye av lite. Dette økonomiske grunnprinsippet skjønner dessverre ikke skattekåte Rødt-medlemmer seg på. Trygda di blir rikere om det er noe å skatte av, og det er det ikke om Uber ikke får drive her i Norge. Og nei, Uber og Haxi hadde ikke eksistert om de hadde blitt straffet med ødeleggende skatter og avgifter. Men du vil vel skatte ut det lille av økonomi vi har her i Norge; viktigere å ta kapitalistene enn å ha en god økonomi.

 

Få deg litt skolegang, så forstår du kanskje etterhvert hvorfor det du skisserer der blir helt feil. Trenger ikke se lengre en Hellas, for å se resultatet av din tankegang....

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Nemlig, og dessuten er ikke Haxi Internett, det er en app med Internett tilkoblingsmuligheter. Haxi og Uber er fremtiden, uansett hva gammeldagse taxisjåfører og byråkrater måtte mene.

Mener du også at Haxi\Uber ikke skal betale offentlige avgifter og sosiale kostnader som Taxinæringen må betale?

Hvorfor skal de det, det vil jo bare være hemmende for alle involverte.

Gratulerer, du overgikk nettopp (om mulig) deg selv. :wallbash:Tror du trygden din magisk vokser på trær?

De betaler allerede skatt via drivstoffavgifter og veiavgift, det er mer enn nok. Det er mye bedre å skatte litt av mye, enn å skatte mye av lite. Dette økonomiske grunnprinsippet skjønner dessverre ikke skattekåte Rødt-medlemmer seg på. Trygda di blir rikere om det er noe å skatte av, og det er det ikke om Uber ikke får drive her i Norge. Og nei, Uber og Haxi hadde ikke eksistert om de hadde blitt straffet med ødeleggende skatter og avgifter. Men du vil vel skatte ut det lille av økonomi vi har her i Norge; viktigere å ta kapitalistene enn å ha en god økonomi.

Få deg litt skolegang, så forstår du kanskje etterhvert hvorfor det du skisserer der blir helt feil. Trenger ikke se lengre en Hellas, for å se resultatet av din tankegang....

Morsomt at du nevner Hellas, det er jo taxinæringens økonomiske tankegang satt i spill. Et land der de tror at de kan bruke så mye penger de vil uten å ta konsekvensene. Høye lønninger og stor stat. Og se hvor de er nå. I fattigdom. Nå må de rette seg etter realiteten med store kutt i lønninger og utgifter.

 

Men så er jo ikke venstresiden kjent for god økonomisk styring. Det Hellas prøvde på var Ap og SVs økonomiske eksperiment med stor stat og mye byråkrati men uten oljen. Den eneste næringen som gikk ubemerket gjennom krisen i Hellas og som fortsatt gjør det bra er skipsnæringen.

 

Og hva er det skipsnæringen gjør riktig? Jo, de er kraftig DEREGULERT og betaler svært lite skatt.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...