Gå til innhold

Kva er logikken i Jesus sin død på krosset og tilgivelse i Kristendomen?


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Hva i all verden får deg til å tro at RWS sin beskrivelse av Gud er riktig og Jesus beskrivelse er feil ?  

 

Fordi jeg er virkelig (noe gudejesus i bibelen ikke var...)  og kan bruke dagens sekulære verdier og moral til å dømme skrifter som snakker om en gud så umoralsk, klønete og dum at bibelen selv gjør det til en umulighet at han kan eksistere...

 

Men du svarer som vanlig ikke på problem stillingen og paradoksene i spørsmålene mine og andres og jeg begynner å tro at du er så hjernevasket at du er forhindret i å innse at det finnes selvmotsigelser, paradokser og enorme logiske feil i bibelen og at du derfor ikke klarer å svare... I så fall syntes jeg enda mer synd på deg enn jeg gjorde før, for da er du skikkelig syltet ned i dette...  :(

 

 

Så kommer spørsmålet, kan en entitet velge å være allmektig og allvitende? Er det en kappe en gud bare kan henge av seg og spasere rundt i en eplehage mens han leter etter de to ungdommen han satte ut i hagen? For det er jo det historien om tilblivelsen til Adam og Eva forteller oss, om en skaper som ikke kan finne skapelsene sine fordi de plutselig fant ut at de var helt naturlig nakne (alle er født nakne og hvis nakenhet IKKE gjøres til noe å skamme seg over, som bibelen her gjør..., så er nakenhet faktisk helt naturlig for oss, selvsagt. Det er faktisk klær som er unaturlig for oss...).

 

Han blir også overrasket og sint fordi de ikke hørte på ham (og hvor allmektig og allvitende er denne guden da, med mindre allvitenhet og allmektighet er noe disse gudene kan henge av seg da...)

 

Jeg kan ikke helt se hvordan en allmektig og allvitende gud bare kan henge av seg sin allmektighet og/eller allvitenhet, og allvitenhet og allmektig er ting som bibelen påstår at denne guden har i overkant av førti ganger gjennom bibelen hvis jeg ikke husker feil... Og gitt at gud IKKE kan henge av seg dette kan jeg ikke se det på noen annen måte enn at gud VISSTE at Adam og Eva, to steindumme ungdommer (de visste jo ikke engang hva som var riktig og hva som var galt FØR de spiste av dette treet, noe som gjør dette enda verre fra denne gudens side...) som lumpet rundt i hagen, kom til å spise av det treet. Og med den viten så er denne guden ond, tvers i mellom ond og ikke så rent lite dum....

 

 

Gitt den viten og kunnskap vi i dag har om verden og universet og vår egen utvikling i dag så fremstår bibelen som et veldig lite troverdig verk. Den graver i mine øyne sin egen grav for sin egen troverdighet, da det rett og slett må være grenser for hvor primitiv, grusom, dum og brutal en skaper av dette universet kunne vært og yahwe, den jødisk/kristne/muslimske guden, er ALT for primitiv og dum til å ha stått bak noe som helst i følge sin egne selvbiografi, samme hvem av bøkene i de nevnte religionene du leser i...

 

 

Jorden er en av 10 000 000 000 000 000 000 000 000 planeter (det er sikkert flere, men dette er det antallet vi vet om i dag) i en av flere milliarder galakser (galaksen vi kaller melkeveien..). Så paradokset om at denne guden skulle velge seg ut ett folk på denne knøttlille planeten og hjelpe og oppildne det folket til å slå ihjel andre folk for fote (GT er full av historier der gud var både medvirkende og hærfører for blod utgytelser som ville vært TOTALT unødvendig om dette faktisk var en klok og snill gud) vitner om en så primitiv og dum gud at den guden rett og slett ikke kan være virkelig, dette må være funnet på av like primitive, ignorante og brutale menn. Hvis ikke denne guden er så ond da at han har moro av å plage sine små "the sims" ved å skape splid og uvennskap... Det er også en mulighet, men heller ikke den versjonen er noe å tilbe...

 

 

Så det er bare å innse at den "logikken" man tror finnes i historiene om jesus og gud og i bibelen rett og slett er for primitive og dumme til å være annet enn eventyr skrevet av ignorante og primitive menn, menn som kanskje endelig fant en metode til å kontrollere kvinnene de var så umåtelig redde for. Rett og slett den tidens nerder som brukte den tidens teknologi til å slavebinde noe de var redde for og følte de ikke kunne kontrollere... Greit å slenge inn noen lover og regler i den gryta også og kalle det guds lover og regler og finne på noen passende straffer hvis lovene ikke ble fulgt... Det siste er rene spekulasjoner fra min side, men at alle disse biblenene er menneskeskapte er det ingen tvil om lenger hos meg, da den virkeligheten vi opplever og den viten vi i dag bestitter overstiger disse bøkene flerfoldige ganger i kompleksitet og den guden bibelen beskriver kan rett og slett ikke være orginatoren bak alt dette.

 

Men dette er ikke IHS i stand til å svare på fordi han mest sannsynlig ikke er i stand til å tenke så klart på det han tror på... Slike religioner er fulle av mentale sperrer for de som faktisk tror på dette og alt de ser er et ultimat smart og kjærlig vesen selv om bibelen ikke beskriver noe annet enn et ultimat primitivt, brutalt, dumt og veldig lite kjærlig vesen... Men det tørr de ikke å se i frykt for straffen de tror kommer om de begynner å tvile...

 

Dødsfrykten var det som hang igjen lengst i min kristendom også etter at jeg ramlet ut av tankefengslet og klarte å tenke logiskt over min tro... Jeg trodde også at den guden jeg som tretten åring begynte å betvile ville slå meg ihjel fordi jeg ikke lenger klarte å la være å tvile og jeg husker at jeg håpet at gud i så fall så at jeg tvilte av ærlige grunner og derfor ville la meg leve...I dag ser jeg kun det latterlige i dette, men den gangen var det lite trivelig å tro at det neste skrittet jeg tok kunne være det siste... Så jeg forstår at de som sittter dypt nede i dette tanketorturfengslet ikke tørr å tenke annet enn gode tanker om bibelens monster... og jeg syntes derfor synd på dem som fremdeles sitter i slike fengsler, for alt de har er illusjonen og løgnene om at de er frie mennesker, men det er kun en innbildning det også, som alt annet i religiøs tro...

 

For finnes det en gud så er det en vi mest sannsynlig aldri kommer til å høre om. Selvsagt vil ikke et slikt vesen ha noen interesse av å bli tilbedt av noen bittesmå og totalt ubetydelige karbon baserte livsformer som etter ufattelige 13,7 milliarder år endelig har evolvert nok til å kunne begynne den tilbedelsen... Det er jo rent idioti og tro på slikt i lys av dette...

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Du blir gåendes i sirkel i din egen verden, helt frem til du innser at alt er din skyld og du selv må ta ansvaret for det som har skjedd, RWS

 

Det eneste som går i sikler her er dine "argumenter"...

 

Hvorfor skal jeg ta på meg skylden for noe som åpenbart ikke var min skyld? ...

Du skyver jo hele tiden skylda over på Gud, så det er tydlig at skylda er et problem for deg. Veien ut er at du tar på deg skylda, Guds sønn betaler og du går fri.

Kunne du ikke heller argumentere litt imot RWS sitt innlegg i post 33. Hadde vert mer interresant det enn bare se at du gjentar deg selv hele tiden (:

Tenk litt over hvordan RWS beskriver Gud i post 33 og kom gjerne med motargumenter. Er det en god gud du tror på. Som nevnt tidligere "tro på meg eller brenn i helvete til evig tid" skulle man ta dette på alvor, har vi da noe serlig valg?

Hva i all verden får deg til å tro at RWS sin beskrivelse av Gud er riktig og Jesus beskrivelse er feil ?

Det som får meg til å tro på RWS sin beskrivelse aGud er å se litt i bibelen og deretter tenke selv.

 

5Mos 13,6 Dødsstraff ved steining for å dyrke andre guder

 

5Mos 21,18 Trassige sønner skal steines ihjel

 

Og som sagt så er jo budskapet "tro på meg eller brenn i helvete til evig tid"

 

Er dette en god gud? Du må gjerne TENKE LITT SELV føt du kommenterer, og ikke bare komentere med autopiloten på.

Lenke til kommentar

 

 

Hva i all verden får deg til å tro at RWS sin beskrivelse av Gud er riktig og Jesus beskrivelse er feil ?  

 

 

Ingen kan beskrive gud, for gud finnes ikkje, det er bare noe altfor mange mennesker tror på. Jesus har heller aldri eksistert, og det som står i Bibelen er bare religiøse myter. På samme måte som norrøn mytologi bare er myter.

Lenke til kommentar

 

Jesus har heller aldri eksistert,

 

 

At det KAN ha eksistert en kar ved navn jesus på denne tiden og som snakket i litt andre vyer enn jødenes jernalder myter kan godt være... Vi vet ikke for sikkert.. At denne jesusen var en gudesønn er selvsagt bare tull og støttes ingen andre steder enn bibelen, som påstår dette. Boka om ringenes herre påstår også at det vr en kar som het Frodo også, men uten bevis for denne Frodoen er det høyst usannsynlig at han faktisk gjorde det boka påstår at han gjorde...

 

Og selvsagt, hva er mest sannsynlig? At en kar opphevet naturlovne for å imponere en gjeng med ignorante menn, vekket døde til live og gikk på vannet eller at noen jugde om dette? Hva er lettest og mest sannsynlig liksom..?

Lenke til kommentar

 

 

Hva i all verden får deg til å tro at RWS sin beskrivelse av Gud er riktig og Jesus beskrivelse er feil ?

Det som får meg til å tro på RWS sin beskrivelse aGud er å se litt i bibelen og deretter tenke selv.

 

5Mos 13,6 Dødsstraff ved steining for å dyrke andre guder

 

5Mos 21,18 Trassige sønner skal steines ihjel

 

Og som sagt så er jo budskapet "tro på meg eller brenn i helvete til evig tid"

 

Er dette en god gud? Du må gjerne TENKE LITT SELV føt du kommenterer, og ikke bare komentere med autopiloten på.

 

Hva i all verden får deg til å tro at Moses sin beskrivelse av Gud er riktig og Jesus beskrivelse er feil ?

Lenke til kommentar

 

 

Hva i all verden får deg til å tro at RWS sin beskrivelse av Gud er riktig og Jesus beskrivelse er feil ?

Det som får meg til å tro på RWS sin beskrivelse aGud er å se litt i bibelen og deretter tenke selv.

5Mos 13,6 Dødsstraff ved steining for å dyrke andre guder

5Mos 21,18 Trassige sønner skal steines ihjel

Og som sagt så er jo budskapet "tro på meg eller brenn i helvete til evig tid"

Er dette en god gud? Du må gjerne TENKE LITT SELV føt du kommenterer, og ikke bare komentere med autopiloten på.

Hva i all verden får deg til å tro at Moses sin beskrivelse av Gud er riktig og Jesus beskrivelse er feil ?

Du besvarer alle spørsmål du får med å bare stille et nytt spørsmål tilbake uten å svare på det du blir spurt om. Hadde vert mer interresant om du kunne forsvare din gud når det blir lagt frem sitat ifra din egen bibel som nettopp viser at denne guden du tror på er rene satan selv.

 

Det er nesten så en mistenker at satan og gud er blitt forbyttet ved en feiltagelse når bibelen ble skrevet. Det går da ikke ann å bli ondere enn det man kan lese om gud i gt, og da er kanskje satan den gode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hva i all verden får deg til å tro at RWS sin beskrivelse av Gud er riktig og Jesus beskrivelse er feil ?

Det som får meg til å tro på RWS sin beskrivelse aGud er å se litt i bibelen og deretter tenke selv.

5Mos 13,6 Dødsstraff ved steining for å dyrke andre guder

5Mos 21,18 Trassige sønner skal steines ihjel

Og som sagt så er jo budskapet "tro på meg eller brenn i helvete til evig tid"

Er dette en god gud? Du må gjerne TENKE LITT SELV føt du kommenterer, og ikke bare komentere med autopiloten på.

Hva i all verden får deg til å tro at Moses sin beskrivelse av Gud er riktig og Jesus beskrivelse er feil ?

Du besvarer alle spørsmål du får med å bare stille et nytt spørsmål ..

 

Som du ikke besvarer ? Hverken Moses eller RWS har sett Gud, Jesus Kristus derimot har sett Gud og kjenner ham.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hva i all verden får deg til å tro at RWS sin beskrivelse av Gud er riktig og Jesus beskrivelse er feil ?

 

Det som får meg til å tro på RWS sin beskrivelse aGud er å se litt i bibelen og deretter tenke selv.

5Mos 13,6 Dødsstraff ved steining for å dyrke andre guder

5Mos 21,18 Trassige sønner skal steines ihjel

Og som sagt så er jo budskapet "tro på meg eller brenn i helvete til evig tid"

Er dette en god gud? Du må gjerne TENKE LITT SELV føt du kommenterer, og ikke bare komentere med autopiloten på.

Hva i all verden får deg til å tro at Moses sin beskrivelse av Gud er riktig og Jesus beskrivelse er feil ?

Du besvarer alle spørsmål du får med å bare stille et nytt spørsmål ..

Som du ikke besvarer ? Hverken Moses eller RWS har sett Gud, Jesus Kristus derimot har sett Gud og kjenner ham.

Man trenger vel ikke nødvendigvis å ha sett eller kjent en person personlig for å vite om han er god eller ond. Det holder vel å lese om personen i troverdige kilder, og det regner jeg med at bibelen i dine øyner er. Leser jeg i bibelen, så finner jeg ut at gud ville vert en ond satan om han fantes.

 

Du har sikkert ikke møtt alle onde diktatorer i verden personlig, men har sikkert gjort deg opp en mening om dem etter hva du har hørt og sett angående dem. Så man kan fint finne ut om din gud er god eller ond ved å lese i hans egen bok bibelen, og ved å se rundt om i verden hvordan religion praktiseres i dag, og ikke minst hvordan den har vert praktisert før ved å lese historiebøkene.

 

Jeg regner ikke med noe svar, men et nytt spørsmål :)

Lenke til kommentar

Ellers RWS, så er det vanskelig å diskutere religion med en som bare plukker det som passer fra bibelen og hopper over det som ikke passer, og ellers bare stiller et nytt spørsmål istedenfor å svare når noe bli vanskeligt.

Jepp... Hvert spørsmål blir kun møtt med nye påstander, hele tiden, konstant... Håpløst egentlig, skjønner ikke at jeg gidder..  :)

 

Alt de i sin dødsfrykt evner å se er ondt som tolkes til godt... Har kjørt en del kristne til veggs i f2f diskusjoner og de verste av dem vil ALLTID gå med på at i og med at gud står bak drapene så er det greit... Vi er hans "the sims" liksom, som han kan skalte og valte med som han vil... Har til og med fått et par til å innrømme at ed ikke har noen moral i det hele tatt når de medgir at siden guden de tror på er for slaveri så er slaveri greit... Snakk om å kaste vrak på sin menneskelighet og undertrykke sin empati....

 

Kristendom er den religionen som har vært lengst eksponert for fornuft, kunnskap og vitenskap og derfor den religionen som har hatt lengst tid på seg til å bygge unnskyldninger og bortforklaringer.. og det merkes veldig godt noen ganger... De muslimer stort sett kommer med draps trusler kommer kristne med unnskyldninger til det kjedsommelige... (De kan jo ikke komme med dødstrusler slik den litt mer primitive overtroen islam, for de har vært eksponert for sekulære lover for lenge i tillegg...

 

Det gode er at de fleste kristne bruker sekulære lover og moral... Hvis ikke hadde de sittet inne hele bunten, da kunne vi bare flyttet korset fra kirkene til fengslene her i landet...  :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ellers RWS, så er det vanskelig å diskutere religion med en som bare plukker det som passer fra bibelen og hopper over det som ikke passer, og ellers bare stiller et nytt spørsmål istedenfor å svare når noe bli vanskeligt.

 

Det gjør jo absolutt alle kristne.

 

Eg har aldri diskutert kristendom med en troende som faktisk tok inn over seg alt pisset som står i Bibelen. Uten unntak har alle valgt seg ut noen få sitater som de bruker, og alt det andre som står der ser dere helt bort fra.

 

Det det koker ned til er at de som de er enige med i bibelen er guds ord, og det de er uenige med driter de i.

 

Og det at mange ting som står i bibelen er direkte selvmotsigelser, der det ene skriftsteder motsier det andre, er de ikkje villige til å innsjå eller diskutere i det hele tatt.

 

Og alle de absurde tingene, som at en mann kan selge datteren som slave om hun er ulydig, eller at de som jobber på sabbaten skal steines i hjel, vil de ikkje snakke om i det hele tatt. For siden de er uenige i det så er ikkje det guds ord, sjølv om det står i bibelen. Men det de er enige i, det ER guds ord, og da må man følge det, for det står jo i bibelen.

 

Idioti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det det koker ned til er at de som de er enige med i bibelen er guds ord, og det de er uenige med driter de i.

De er, som sagt, pokka nødt til å bruke sekulær moral og verdier hvis ikke er de ute å sykler med politiet i så og si alt de foretok seg av grusomheter og hat....

 

Så det blir litt latterlig å se han derer "kosteskaftet opp i ræva" politikeren i KrF stå å forkynne at norge er en narsjon tuftet på kristne verdier... Takke faan for at vi ikke er det tenker jeg da, i tillegg til at jeg tenker at fy som denne fyren juger... Hadde vi fremdeles brukt de kristne "verdiene" og umoralen i bibelen ville vi vært på nivå med Saudi Arabia sånn omtrent, der lørdags underholdningen ville vært å se på at ukristne "syndige" mennesker ble tatt livet av i steile og hjul og andre morsomme tortur apparater på torget til byene rundt om, hver lørdag... popkorn ville blitt solgt separat selvsagt...

 

Hadde disse selvforherligende kristne drittsekkene fått styre som de ville så ville samfunnet vært et helvette å leve i for hvert et eneste tenkende menneske... Altså ikke et spøtt verre enn under islamsk styre... Like mye hat og uforstand i de kristne doktrinene som i de islamske...

 

Godt at vi har sekulært lovverk og moral her i landet, så slipper vi mer sekterisk vold og drap...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man trenger vel ikke nødvendigvis å ha sett eller kjent en person personlig for å vite om han er god eller ond. Det holder vel å lese om personen i troverdige kilder, ....

 

Det er kun Jesus Kristus som er troverdig.

Endret av LiamH
Sitat-pyramide fjernet
Lenke til kommentar

 

Man trenger vel ikke nødvendigvis å ha sett eller kjent en person personlig for å vite om han er god eller ond. Det holder vel å lese om personen i troverdige kilder, ....

 

 

Det er kun Jesus Kristus som er troverdig.

Du er virkelig ikke innterresert i diskusjon, bare slenge noe dritt tilbake, og så har du gjort ditt.

 

Du sier at jesus og gud er troverdig, javel, dersom man leser i deres "troverdige" bok så finner man fort ut at de ikke er noen god gud.

 

Steining om du tror på andre guder. Steining av vrange sønner. Brenn i helvete til evig tid om du ikke gjør som jeg sier osv.

 

Du er jo ikke istand til å forsvare denne guden din engang. Det sier jo det meste. Men bare hopp over denne og de neste postene du ikke liker og kom med ett eller annet dumt. Jeg har fått nok. Du bare viser hvor meningsløs din religion og gud er med måten du svarer på. Men selvfølgelig kan ikke noen forsvare en slik demon av en gud. Eller kanskje om drap, drap, drap er løsningen på alt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Man trenger vel ikke nødvendigvis å ha sett eller kjent en person personlig for å vite om han er god eller ond. Det holder vel å lese om personen i troverdige kilder, ....

 

Det er kun Jesus Kristus som er troverdig.

 

 

Sier du om noe som bare er fantasi......  :blink:

 

Jesus Kristus er en historisk person

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Historical_Jesus

 

 

Nei. Det finnes ikkje en eneste samtidig kilde som sier noe om Jesus. Det eneste man har å forholde seg til er det nye testamentet. Tidslinjen i det nye testamentet er beviselig feil.

 

Det nye testamentet er ett religiøst budskap, det ble redigert og renskrevet i år 325 for at alle de kristne menighetene skulle stå sammen og kristendommen få status som eneste offisielle religion i romerriket. Å tro at noe som står der er historisk riktig er idioti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Man trenger vel ikke nødvendigvis å ha sett eller kjent en person personlig for å vite om han er god eller ond. Det holder vel å lese om personen i troverdige kilder, ....

 

Det er kun Jesus Kristus som er troverdig.

 

 

Sier du om noe som bare er fantasi......  :blink:

 

Jesus Kristus er en historisk person

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Historical_Jesus

 

 

Nei. Det finnes ikkje en eneste samtidig kilde som sier noe om Jesus....

 

Paulus sitt brev til galaterne noe år etter Jesu død er en samtidig kilde

Lenke til kommentar

Paulus sitt brev til galaterne noe år etter Jesu død er en samtidig kilde

 

 

 

 

 

Nei, de "yngste" skriftene er skrevet 50 år pluss etter jesus sin død... En kan jo tenke seg hvor mye som har gått i glemmeboka og hvor mye "nye" ting som har kommet til på den tiden... Etter det er bibelen kopiert, kopiert igjen, redigert, kopiert, revurdert, redigert igjen, oversatt, kopisert, redigert...... >>

 

Faktum er, og her er det bred enighet bland bibel forskere, at vi ikke aner hvem som er forfatterne av en tredjedel av NT... Det kan være de bibelen sier ller det kan ikke det, vi vet ikke fordi vi ikke har sikre kilder på det. Den andre tredjedelen VET vi at bibelen juger om forfatterskapet. DEt vil si at de som skrev dette BEVISST forfalsket hvem som liksom hadde skrevet dette, mest sannsynlig fordi de mente at biblen ville få mer kred hvis en kjent skrev dette... Kun en tredjedel av NT vet vi sånn nogen lunde hvem som skrev, men heller ikke dette er fritt for forfalskninger og tillegg skrevet av andre. Mange av paulus sine skrifter er man temmelig sikre på at paulus ikke skrev, og man er også temmelig sikre på at en del av det som står i skriftene som man mener paulus har skrevet er tillegg skrevet av andre...

 

Så hadde den kristne biten av bibelen (NT) vært i nærheten av sann er dette FRYKTELIG dårlig dokumentert og derfor er hele greia veldig lite troverdig. Faktum er at ingen med vettet i behold ville trodd et så syltynt dokument om det ble presentert for dem, ikke i to sekunder en gang... Så kan en jo lure på hvorfor folk faller for disse åpenbare løgnene kristne fremmer den dag i dag.... Må være at staten betaler løgnere som har som jobb å presentere disse løgnene som sannhet og de som blir presentert for disse løgnene aldri har åpnet boka der løgnene står... Kan ikke se noen annen grunn jeg... Det er vel ingenting som kan gjøre ateist av et ærlig menneske enn bibelen... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...