Gå til innhold

Studere i Danmark (København)


Shi

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Tenker å studere til ingeniør innen 2-3 år (er automatiker). Men er litt lei Norge, så tenkte Danmark, da København som er en fin by. Så vidt jeg har forstått skal det ikke være noe problem å søke seg inn i Danmark pga nordisk samarbeid. Men hvordan er det med støtte? Har vel rett på lån fra lånekassen i Norge, så vidt jeg har forstått. Lurer også på om det koster mye å studere i Danmark, tenker da semesteravgift. Hørt at det er dyrt å ta master der, uten at jeg helt har funnet info om det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Tenker å studere til ingeniør innen 2-3 år (er automatiker). Men er litt lei Norge, så tenkte Danmark, da København som er en fin by. Så vidt jeg har forstått skal det ikke være noe problem å søke seg inn i Danmark pga nordisk samarbeid. Men hvordan er det med støtte? Har vel rett på lån fra lånekassen i Norge, så vidt jeg har forstått. Lurer også på om det koster mye å studere i Danmark, tenker da semesteravgift. Hørt at det er dyrt å ta master der, uten at jeg helt har funnet info om det.

 

Om du er automatiker så må du jo sjekke hvordan det er å studere i utlandet ift kompetansen din. I norge kan du jo komme inn på litt forskjellige grunnlag, hvordan dette er i Danmark vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar

Tenker da opp fag så jeg har studiekompetanse for det. Regner med det er litt samme krav som i Norge med matte og fysikk. Studiekompetansen er noe jeg uansett har lyst til å få ordnet meg da det åpner flere dører.

 

Ja om du tar generell studiekompetanse og legger til matte og fysikk så dekker du det. Men det er jo utrolig tungvindt. Skal du studere i Norge trenger du kun ta ett forkurs evt gå inn via y-veien. Men som du sier, studiekompetanse åpner dører for andre ting, så det er jo nyttig å ha om en er usikker. Men det er mange fag og store pensum. 

Lenke til kommentar

 

Tenker da opp fag så jeg har studiekompetanse for det. Regner med det er litt samme krav som i Norge med matte og fysikk. Studiekompetansen er noe jeg uansett har lyst til å få ordnet meg da det åpner flere dører.

Ja om du tar generell studiekompetanse og legger til matte og fysikk så dekker du det. Men det er jo utrolig tungvindt. Skal du studere i Norge trenger du kun ta ett forkurs evt gå inn via y-veien. Men som du sier, studiekompetanse åpner dører for andre ting, så det er jo nyttig å ha om en er usikker. Men det er mange fag og store pensum.

Nå trenger det ikke koste så mye om man leser selv, som forsåvidt sikkert ikke er det letteste. Men nå er jeg jo villig til å jobbe en del for det, da jeg har veldig lyst til å bo i København, kontra Narvik ellerno.
Lenke til kommentar

 

 
Nå trenger det ikke koste så mye om man leser selv, som forsåvidt sikkert ikke er det letteste. Men nå er jeg jo villig til å jobbe en del for det, da jeg har veldig lyst til å bo i København, kontra Narvik ellerno.

 

 

Det koster iallefall mye mer enn ett forkurs/y-veien både i ekstra pensum og kroner :) Men det er som du sier opp til deg selv og hvor mye du ønsker å legge i det. Jeg ville iallefall sjekket det grundig opp før jeg startet på noe. 

 

Husk også at du kan ta utveksling underveis i studiet. 

Lenke til kommentar

Ja, skal sjekke hvor mange fag det faktisk blir å ta opp. Akkurat pengene er jeg ikke så bekymret for, er ikke mer enn 500 per fag + bøker.

 

Det er nå dobbel pris for fag du ikke har bestått og 4 ganger om du vill forbedre. Ikke det at det utgjør en vesentlig forskjell, men ett forkurs koster rundt 1500 kroner og da får en i tillegg tilgang på ett hav av info og forelesninger :) 

Lenke til kommentar

Ganske sikker på at det er gratis for nordmenn å studere i Danmark, og du får fullt lån og stipend fra Lånekassen. Semesteravgift er jeg ikke sikker på der borte, men den kan da ikke være så høy?

Hørte rykter om at det kunne være litt, da på master, men vet ikke om det stemmer.

 

Vet forsåvidt at Norge betaler noen titalls tusen til Danmark for hvert år en nordmann studerer der. Er et nordisk samarbeid med høyere utdanning, så sånn sett skal det vel gå greit.

Lenke til kommentar

Jeg studerer i Danmark, og har full støtte fra lånekassen med gratis skole. Jeg har akuratt like mye rettigheter som dansker, og du får tildelt et dansk personnummer med en gang du registrerer deg i Danmark. Videre kan det være viktig å vite at du får utbetalt et beløp hvert halvår, dvs at du får rundt 50k hver 6 mnd, og ikke månedlige beløp som du kanskje er vant med.

 

Videre er det også viktig å tenke på dagens kronekurs. 100 DKK tilsvarer rundt 128 NOK. Dette betyr i prinsippet at du "mister" rundt 30 % av din inntekt kun til valuta. Derpå vil jo alt også være 30% dyrere for deg, som for eksempel mat, bolig, transport o.l.

Lenke til kommentar

Jeg studerer i Danmark, og har full støtte fra lånekassen med gratis skole. Jeg har akuratt like mye rettigheter som dansker, og du får tildelt et dansk personnummer med en gang du registrerer deg i Danmark. Videre kan det være viktig å vite at du får utbetalt et beløp hvert halvår, dvs at du får rundt 50k hver 6 mnd, og ikke månedlige beløp som du kanskje er vant med.

 

Videre er det også viktig å tenke på dagens kronekurs. 100 DKK tilsvarer rundt 128 NOK. Dette betyr i prinsippet at du "mister" rundt 30 % av din inntekt kun til valuta. Derpå vil jo alt også være 30% dyrere for deg, som for eksempel mat, bolig, transport o.l.

Hva er det for noe tull? Blir jo ikke 30% dyrere, tvert imot er det billigere da levekostnadene er mindre enn i norge, spesielt øl og tobakk er minst 1/3 av norsk pris. Hvis du referer til kronefallet, så er det riktignok et fall, men langt fra 30%. Normalt ligge den danske på 110, men har dessverre vært høy det siste året.

 

Til TS, hvis du tenker på semesteravgift som i skolepenger, så tar ingen skoler jeg kjenner skolepenger fra nordmenn. Ihvertfall ikke offentlige skoler.

Endret av WiRe
Lenke til kommentar

 

Jeg studerer i Danmark, og har full støtte fra lånekassen med gratis skole. Jeg har akuratt like mye rettigheter som dansker, og du får tildelt et dansk personnummer med en gang du registrerer deg i Danmark. Videre kan det være viktig å vite at du får utbetalt et beløp hvert halvår, dvs at du får rundt 50k hver 6 mnd, og ikke månedlige beløp som du kanskje er vant med.

 

Videre er det også viktig å tenke på dagens kronekurs. 100 DKK tilsvarer rundt 128 NOK. Dette betyr i prinsippet at du "mister" rundt 30 % av din inntekt kun til valuta. Derpå vil jo alt også være 30% dyrere for deg, som for eksempel mat, bolig, transport o.l.

Hva er det for noe tull? Blir jo ikke 30% dyrere, tvert imot er det billigere da levekostnadene er mindre enn i norge, spesielt øl og tobakk er minst 1/3 av norsk pris. Hvis du referer til kronefallet, så er det riktignok et fall, men langt fra 30%. Normalt ligge den danske på 110, men har dessverre vært høy det siste året.

 

Til TS, hvis du tenker på semesteravgift som i skolepenger, så tar ingen skoler jeg kjenner skolepenger fra nordmenn. Ihvertfall ikke offentlige skoler.

 

 

 Pengene man får utbetalt av lånekassen er ikke valutajustert, det vil si at du får samme beløp uansett hvordan kronekursen er. Kronekursen er på et lavt nivå, samtidig som den danske kronen er høyere. I januar 2016 tilsvarte 100NOK like mye som 128 DKK. Det vil si at hvis man overfører 100.000 (1 år fra lånekassen) til danske kroner sitter man kun igjen med 78.000. Dette tilsvarer et tap på 22 %, og har steget jevnt og trøtt det siste året, med få tegn på å stanse. Overdrev nok litt når jeg skrev 30%, men 25% tap pga valuta er ikke urealistisk når TS skal starte på skole. 

 

Levekostnadene omhandler jo mye mer enn alkohol og tobakk, kjære deg. Det er ikke slik at alt er billigere i Danmark, selv om flere nordmenn faktisk tror dette.  Potensielt sett kan det være dyrere, og potensielt sett kan det være billigere. Du glemmer valuta i din tankegang, hvis man feks finner en leilighet tilsvarende 6500 DKK vil dette tilsvarer dette 8300NOK. Samme med mat, transport, el, gass, varme også videre. Prisene i danmark justerer seg ikke selv om kronekursen i norge er dårlig. Det er dyrt å bo i utlandet for studenter, det er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar

Du må jo sammenligne det mot normalnivået, og ikke krone mot krone. Sånn du fremstiller det blir det samme som å si at 100usd er 857kr og dermed et tap på 857% 

 

Den danske kronen har som nevnt ligget på 110, på samme måte som at den svenske har vært 90. Historisk betyr det at man "mister" 16% av beløpet siden den danske kronen idag ligger på 128. Om så prisnivået var det samme som i Norge, ja da hadde man fått et stramt budsjett. Men det er heldigvis ikke tilfellet. Jeg nevnte alkohol og tobakk kun for å belyse at enkelte ting er svært billig i Danmark. 

 

Eksempler:

Mobilabb inkl spotify,  4GB data): 191 NOK

Melk 1l: 7 NOK

En-veis billett kollektiv: 17NOK

Carlsberg 0.33 butikk: 8 NOK

 

Noen få priser jeg husker i farten. Husleie er også billig foruten Århus og København. Det eneste jeg vet er dyrere er enkelte elektroniske varer og bil. 

 
Ifølge denne artikkelen er det 16% billigere i Danmark, så en måte å se det på er at Danmark nå er like dyrt som Norge.

http://www.smartepenger.no/faktabank/reiseokonomi/1633-prisnivaet-i-europeiske-land

 

Og nei, det har heller ikke steget jevnt og trutt. Den danske kronen steg raskt til rundt 125 ved slutten av 2014, dermed holdt seg relativt stabilt mellom 120 og 130 der den falt ganske lavt ved sommeren 2015. Nå er den oppe på 128 igjen og der har den vært siden desember.

Endret av WiRe
Lenke til kommentar

Jeg studerer i Danmark, og har full støtte fra lånekassen med gratis skole. Jeg har akuratt like mye rettigheter som dansker, og du får tildelt et dansk personnummer med en gang du registrerer deg i Danmark. Videre kan det være viktig å vite at du får utbetalt et beløp hvert halvår, dvs at du får rundt 50k hver 6 mnd, og ikke månedlige beløp som du kanskje er vant med.

 

Videre er det også viktig å tenke på dagens kronekurs. 100 DKK tilsvarer rundt 128 NOK. Dette betyr i prinsippet at du "mister" rundt 30 % av din inntekt kun til valuta. Derpå vil jo alt også være 30% dyrere for deg, som for eksempel mat, bolig, transport o.l.

Fint å høre :).

 

Nå er det et par år til det blir aktuelt så får jo håpe NOK har styrket seg til da :).

 

Å angående penger, så er øl en del av utgiften min, så to-tre ganger billigere øl hjelper på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...