Gå til innhold

[LØST]Ekstern harddisk blir funnet, men ingen tilgang


Gjest Bruker-68389

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-68389

Jeg har en eldre WD 500GB ekstern harddisk som lever sitt eget liv. Jeg aner snart ikke hva jeg skal gjøre, for jeg har prøvd det meste. Enkelte ganger registreres den ikke når jeg kobler til usb-ledningen, og av en eller annen grunn så fungerer den kun med den ene av de 10 usb inngangene jeg har.

Tidligere ikveld viste den seg faktisk i windows utforsker, men det gikk ikke ann å gå inn på disken. Jeg prøvde å endre bokstav på disken uten hell. 

Jeg fant så TestDisk som er et program som visstnok skal redde harddisker som lever sitt eget liv. Jeg fulgte guiden til punkt og prikke, og restartet maskinen etter endt prosess som anbefalt. Etter restart så gikk skjermen i dvale rett før innloggen til desktop. Ok, får vel vente litt, men ingenting skjer. Nappet så ut usb-ledningen til disken(som forøvrig såklart ikke har OS-et på seg) og vips så startet windows som normalt. Etter X antall restarter osv så blir ikke disken funnet i det hele tatt i Windows, selv etter å ha prøvd samtlige USB-innganger nok en gang. Om jeg restarter maskinen og åpner BIOS, jo da finner jeg disken "såklart". Jeg prøvde å disable disken som et boot valg, og restartet, men det samme skjer igjen. Skjermen går i svart før innloggingen til windows, men om jeg napper ut disken igjen, så vips kommer jeg inn. 

Gjennom prosessen i TestDisk så fikk jeg se at alle mapper og filer fortsatt var synlig, så hvorfor i hule heite vil det ikke funke ?

Endret av Bruker-68389
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-68389

Den har vært i bakken noen ganger så mulig kabel, men hvorfor virker den halvveis når den først "virker" ? Nå f.eks vises disken som en fungerende enhet under Enheter og skrivere, men disken vises ikke i windows utforsker. Til å bli gal av dette...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

Mange av disse krever to USB-tilkoblinger pga. strømmen ja. Med mindre de har ekstern strømforsyning seff.

Jeg bruker de kablene som ble levert med enheten. En kabel til stikkontakt, og den andre til usb i pc.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Den har vært i bakken noen ganger så mulig kabel, men hvorfor virker den halvveis når den først "virker" ? Nå f.eks vises disken som en fungerende enhet under Enheter og skrivere, men disken vises ikke i windows utforsker. Til å bli gal av dette...

Har du prøvd en annen usb kabel? Gjerne en med litt god kvalitet (dvs. ikke en tvilsom ebay-kabel til 3.50.-).

https://www.komplett.no/product/110316/datautstyr/kabler/usb-kabler/usb-20-kabel-a-b-3-m

Lenke til kommentar

Har du gått inn i disk behandling for å se om den er der, men bare ikkje får tildelt en bokstav?

 

Finnes den ikkje der, så kan det være at print kortet som er mellom hdd og usb er defekt. Da kan du demontere den, ta den ut og koble den til en sata port i maskina for å hente ut data fra den.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

Oppdatering:

 

Jeg har fjernet "skallet" nå, og koblet til disken med vanlige sata-kabler inne i pc-kabinettet. Det tar evigheter bare å logge inn i windows, men det går til slutt.

Her er foreløpig resultat(se bilde):

post-68389-0-29062800-1455631683_thumb.jpg

 

Om du sjekker windows utforsker til høyre så vises ikke disken. Om du sjekker computer management til venstre, så vises disken, men med et lite førstehjelpsymbol. Jeg får ikke gjort noe her for å påvirke dette. Ender bare med feilmeldinger.

Jeg åpnet så TestDisk igjen, men av en eller annen grunn så finner den disken, men programmet ser ut til å fryse med ett jeg kjører en analyse av disken(har prøvd flere ganger).

Så fant jeg et program som heter Recuva, og den kjører nå en deep scan og ser i hvert fall ut til å finne disken. Jeg kommer tilbake seinere med utfallet. Kom gjerne med andre forslag :)

 

 

EDIT: Jeg valgte GPT disk da jeg skulle konfigurere disken i computer management, og det fungerte faktisk. Nå vises disken i windows utforsker, men jeg får ingen tilgang før jeg formaterer den. Hmm, what to do ?

Endret av Bruker-68389
Lenke til kommentar

Oppdatering:

 

Jeg har fjernet "skallet" nå, og koblet til disken med vanlige sata-kabler inne i pc-kabinettet. Det tar evigheter bare å logge inn i windows, men det går til slutt.

Her er foreløpig resultat(se bilde):

attachicon.gifHarddisk.jpg

 

Om du sjekker windows utforsker til høyre så vises ikke disken. Om du sjekker computer management til venstre, så vises disken, men med et lite førstehjelpsymbol. Jeg får ikke gjort noe her for å påvirke dette. Ender bare med feilmeldinger.

Jeg åpnet så TestDisk igjen, men av en eller annen grunn så finner den disken, men programmet ser ut til å fryse med ett jeg kjører en analyse av disken(har prøvd flere ganger).

Så fant jeg et program som heter Recuva, og den kjører nå en deep scan og ser i hvert fall ut til å finne disken. Jeg kommer tilbake seinere med utfallet. Kom gjerne med andre forslag :)

 

 

EDIT: Jeg valgte GPT disk da jeg skulle konfigurere disken i computer management, og det fungerte faktisk. Nå vises disken i windows utforsker, men jeg får ingen tilgang før jeg formaterer den. Hmm, what to do ?

Disken er gåen. Sansynligvis etter å ha falt i bakken. Symptomene er typiske for en uleselig disk.

 

Kjør et SMART-program som f.eks. Crystal Disk Info så tipper jeg det gir deg en solid advarsel om bl.a. Pending Sectors, Reallocated sectors og muligens et par ting til.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

Crystal Disk programmet funker ikke. Jeg har lastet ned fra forskjellige steder, men hver gang vil ikke programmet åpnes. Det vises at en fil kjører under prosesser i taskmanager, men vises ikke under applikasjoner. 

Lenke til kommentar

Oppdatering:

 

Jeg har fjernet "skallet" nå, og koblet til disken med vanlige sata-kabler inne i pc-kabinettet. Det tar evigheter bare å logge inn i windows, men det går til slutt.

Her er foreløpig resultat(se bilde):

attachicon.gifHarddisk.jpg

 

Om du sjekker windows utforsker til høyre så vises ikke disken. Om du sjekker computer management til venstre, så vises disken, men med et lite førstehjelpsymbol. Jeg får ikke gjort noe her for å påvirke dette. Ender bare med feilmeldinger.

Jeg åpnet så TestDisk igjen, men av en eller annen grunn så finner den disken, men programmet ser ut til å fryse med ett jeg kjører en analyse av disken(har prøvd flere ganger).

Så fant jeg et program som heter Recuva, og den kjører nå en deep scan og ser i hvert fall ut til å finne disken. Jeg kommer tilbake seinere med utfallet. Kom gjerne med andre forslag :)

 

 

EDIT: Jeg valgte GPT disk da jeg skulle konfigurere disken i computer management, og det fungerte faktisk. Nå vises disken i windows utforsker, men jeg får ingen tilgang før jeg formaterer den. Hmm, what to do ?

 

 

Test disken med f.eks http://www.seagate.com/gb/en/support/downloads/seatools/ og se om du får noen feilmeldinger. Evt bruk HDTune.

Er du heldig er det kun boot sector som det er feil på. Da kan du formatere og bruke et program som bl.a https://www.piriform.com/recuva for å gjenopprette filer. Dette gir ikke alltid 100% resultat men funker som regel greit til bilder o.l. OBS: Viktig å ikke lagre filer du gjenoppretter på disken du nylig formaterte men på en ekstern harddisk eller minnepenn.

 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

Prøvde de smart-programmene, men ble ikke så veldig kloke av de. Det sto at alt var ok, og mer info fikk jeg ikke.

 

Har prøvd å kjøre TestDisk igjen med ulike innstillinger, men programmet bare låser seg nå. Tankene nå fører meg mot formattering, som jeg egentlig ikke ønsker. Hva er sannsynligheten for å frembringe filene etter formatteringen ?

Lenke til kommentar

Skal du redde filene gjør du ingenting med disken. Du bruker et recovery-program og leser rett fra disken som den er. Evt. lager et "image" av harddisken du kan bruke.

 

I SMART-programmene skal du lete etter 05 Reallocated Sector Count, C5 Pending Sector Count og evt. C6 Uncorrectable Sector Count. Under kolonnen Raw value skal du helst ha 0. Hvis tallene der øker så har du garantert en ødelagt disk. (Noe jeg er sikker på at du har).

 

Alle symptomene du beskriver stemmer med harddisk som har gått i bakken og lbitt ødelagt.

 

post-18544-0-89183800-1455661574_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...