Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

adopsjon av stebarn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min far giftet seg på nytt for 9 år siden å det medførte til at jeg fikk en stesøster. Nå er hun myndig og vill ha min far som far på papiret så di har søkt bufetat om stebarns adopsjon.

Er det noen lover som tilsier at jeg som biologisk barn (voksent barn) kan motsi dette?

 

Har faren din diskutert dette med deg i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Tvilsomt. Hvis du tenker på f.eks arverett så er det vel personen selv som uansett bestemmer det.

 

Det er vel et minimumskrav om hvor mye som skal gå til hvert "barn" uansett. Så vidt jeg vet så blir TS tvunget til å miste en del av arven til stesøsteren.

Endret av Ateist
Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det, må det eksistere en grunn til å at de vil gjennomføre adopsjonen. Det er altså ikke gitt at de får positivt svar.

http://www.ung.no/oss/adopsjon/49268.html

 

Hvis årsaken til at de ønsker adopsjon er arv, kan faren din allerede testamentere bort det som ikke er pliktdelsarv, altså en tredel eller mer.

http://www.arveoppgjor.no/barn-arv-etter-fordeldre/

 

Hvis faren din vil rette opp en ubalanse som oppstår på grunn av pliktdelsarven, har han mulighet til å overføre mindre beløp mens han lever.

Lenke til kommentar

Hvis faren din vil rette opp en ubalanse som oppstår på grunn av pliktdelsarven, har han mulighet til å overføre mindre beløp mens han lever.

Foreldra kan overføre kor mykje dei vil, til kven dei vil. Kvar einaste krone til ein bestemt slektning, til misjonen eller til meg. Men gåva er ikkje gyldig om arvelataren veit han skal døy om forholdsvis kort tid.

Lenke til kommentar

Ja. Men det er isåfall en rar grunn til å ikke ville at faren skal adoptere. I mine øyne iallefall.

Rar grunn? Hvis vi sier at en alminnelig arv (hus ++) er på 2 millioner, taper et enebarn 1 million på at det kommer en arving til. 

For deg er kanskje 1 million fra eller til lommerusk, men ikke alle ser slik på det.

Men så vidt jeg forstår har enebarnet ingenting det skulle sagt i det spørsmålet, og slik bør det nok være. Kun stefar, mor, barn og far. Og staten!

Lenke til kommentar

Pliktdelsarven er begrenset til 1 million kroner per barn, så hvis alternativet er at faren testamenterer bort resten, ville ikke trådstarter tapt noe i det tilfellet, nei.

Jada, og har arvelater gitt bort alt før han dør, vil trådstarter ha tapt alt. Det er ikke vanskelig å frata en arving deler av eller det aller meste av arven, det krever bare litt omtanke.

Men nå er jeg visst litt på villstrå, dette var ikke temaet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...