Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor raskt er fiber?


Anbefalte innlegg

Hvis *DU* beveger deg med lysets hastighet så skal du da teoretisk sett ikke eldres. Jo nærmere lyshastigheten *du* visstnok kommer, jo tregere skal tiden gå for deg. Lurer på hvor lang tid det da tar for lyset å nå jorden? Ikke tiden vi måler at det tar, men hvor raskt det ville gått for lyset hvis lysstrålene var levende og kunne måle tid? :D

 

Hvis hele verden skulle gått veeeeeldig tregt bare fordi *noe* gikk med lysets hastighet ville vi ikke vært i år 2003 nå :)

 

Og hva er det forresten alle andre her diskuterer nå? Er ikke saken oppklart? Fiber har megahastighet, det er alt annet som begrenser? :woot:

Dette er ikke helt korrekt, du vil eldes om du måler din egen alder, men for de som måler din alder fra jorda vil du ikke eldes, alt avhenger av referansesystem, jorda beveger seg jo også i lyshastighet, spørs hva du måler i forhold til, måler du feks fra ett lys som er sendt ut fra jorda, så vil jo jorda bevege seg i lyshastighet vekk. Det samme vil gjelde med eldingseksemplet, mannen som "ikke eldes", vil måle sin egne alder normalt, men vil måle at alle på jorda ikke eldes.

 

Alt dette kommer av at lysets hastighet er den samme målt fra alle referansesystemer, dvs kjører jeg en bil med hastighet 2/3 c med frontlysene på, vil jeg måle at lyset sendes ut med hastighet c fra bilen, fra bakken skulle man da tro at lysets hastighet blir målt til 2/3+1=5/3c, men det blir den ikke, også derfra blir den målt til c.

 

Med forbehold om feil, er en liten stund siden jeg har hatt om dette.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg leste for et par måneder siden av ved hjelp av doppler effekten så greier de å sende flere signaler gjennom fiber på en gang. Dette kommer vi nok ikke til å se i RL på flere år, men bare kan jo øke båndbredden mange ganger.

 

"Hvor rask er fiber?" ... vell, så lenge jeg får 1500kbps DTS gjennom den så er jeg fornøyd.

Er litt usikker på hva du mener her. Det er helt vanlig å kjøre flere signaler gjennom fiberen samtidig idag. Du har en lysskilde på 1310nm og en på 1550nm. Blir omtrent som å kjøre ADSL over telefonlinjen. Dette er veldig vanlig på fiber idag.

 

For øvrig for de av dere som ikke er klar over det, selve fiberkabelen er på tykkelse med et hårstrå.

Det var sikkert på samme frekvens.

Lenke til kommentar
Hvis *DU* beveger deg med lysets hastighet så skal du da teoretisk sett ikke eldres. Jo nærmere lyshastigheten *du* visstnok kommer, jo tregere skal tiden gå for deg. Lurer på hvor lang tid det da tar for lyset å nå jorden? Ikke tiden vi måler at det tar, men hvor raskt det ville gått for lyset hvis lysstrålene var levende og kunne måle tid?  :D

 

Hvis hele verden skulle gått veeeeeldig tregt bare fordi *noe* gikk med lysets hastighet ville vi ikke vært i år 2003 nå :)

 

Og hva er det forresten alle andre her diskuterer nå? Er ikke saken oppklart? Fiber har megahastighet, det er alt annet som begrenser?  :woot:

Dette er ikke helt korrekt, du vil eldes om du måler din egen alder, men for de som måler din alder fra jorda vil du ikke eldes, alt avhenger av referansesystem, jorda beveger seg jo også i lyshastighet, spørs hva du måler i forhold til, måler du feks fra ett lys som er sendt ut fra jorda, så vil jo jorda bevege seg i lyshastighet vekk. Det samme vil gjelde med eldingseksemplet, mannen som "ikke eldes", vil måle sin egne alder normalt, men vil måle at alle på jorda ikke eldes.

 

Alt dette kommer av at lysets hastighet er den samme målt fra alle referansesystemer, dvs kjører jeg en bil med hastighet 2/3 c med frontlysene på, vil jeg måle at lyset sendes ut med hastighet c fra bilen, fra bakken skulle man da tro at lysets hastighet blir målt til 2/3+1=5/3c, men det blir den ikke, også derfra blir den målt til c.

 

Med forbehold om feil, er en liten stund siden jeg har hatt om dette.

 

AtW

Blir liksom litt teit når vi kommer inn på Einstein teorien når en spør om hastigheten på fiber,... jo flere kokker jo mere søl. =')

Lenke til kommentar
Det er jo ganske vanlig at det graves fiber fram til ADSL sentralene da. . . Tror du må vente noen år til du får fiber rett i veggen ;)

Jeg har Lyse 2Mb linjen. jeg har fiber helt inn til hoved boksen (sentralen) hvor jeg kobler til pc, tv etc.

 

Et lite tricky "offtopic" spørsmål.

 

Tenk deg at du sitter i en bil som kjører i lysets hastighet. Hva skjer når du skrur på lysene?

 

Og en annen.

 

Tenk deg at du står bakerst i en buss som kjører i lysets hastighet og du løper så fort du klarer frem i bussen. Løper du fortere enn lysets hastighet da?

 

Den siste finnes kanskje et svar til:)

Lenke til kommentar
Et lite tricky "offtopic" spørsmål.

 

Tenk deg at du sitter i en bil som kjører i lysets hastighet. Hva skjer når du skrur på lysene?

 

Og en annen.

 

Tenk deg at du står bakerst i en buss som kjører i lysets hastighet og du løper så fort du klarer frem i bussen. Løper du fortere enn lysets hastighet da?

 

Den siste finnes kanskje et svar til:)

Dette besvarte jeg delvis i posten over, hva som skjer spørs hvor du måler fra. Fra utsiden vil du måle at lyset går like fort (lyset hastighet) som bilen, fra bilen vil du måle at lyset forlater bilen med lyset hastighet (dvs at den går "lyset hastighet fortere"), lysets hastighet er den samme målt fra alle referansesystemer, det er hovedessensen i einsteins relativitetsteori, har sett dette "paradokset" mange steder, men det kan lett forklares vha nåværende rådene fysikk. (ikke at den alltid virker så veldig logisk men).

 

På den andre: nei du løper ikke raskere enn lysets hastighet målt fra utsiden av bussen nei.

 

Det jeg vil fram til her er: hvor du måler fra er veldig viktig, det gir forskjellige resultater, spesielt når man snakker om hastigheter opp mot lyshastighet, da selv tid vil måles markant anerledes fra forskjellige referansesystem.

 

Igjen med forbehold om feil, er litt rusten på dette.

 

(for de som synes dette er offtopic, så trenger dere ikke å lese det, synes personlig at det ofte er spennede med "bidiskusjoner" som oppstår i slike tråder)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...