Gå til innhold

[Løst] Excel - Hente verdi fra tabell basert på flere betingelser?


Anbefalte innlegg

Hei hei

 

Sliter veldig med å finne ut av en ting i excel uten å lage en hel haug med hvis setninger.

 

Okey, jeg har en tabell som henter data fra en database (databasespørring). Den heter data.

 

Her har jeg følgende felter (det er "Ny verdi" jeg ønsker å lage en formel til): 

 

post-35638-0-49532900-1454938937_thumb.jpg

 

 

Så har jeg et ark med en tabell, som heter vilkår som inneholder kriterier for "Ny verdi".

 

post-35638-0-59299200-1454938961_thumb.jpg

 

Hvordan kan jeg skrive en formel som sjekker verdiene i tabellen Data mot tabellen Vilkår for så å sette Ny verdi?

 

NB: Dette er bare et lite utdrag av dataene mine. Tabellen fra databasen inneholder mange tusen linjer og tabellen med kriteriene inneholder også mange linjer med kriterier.

 

Håper noen kan hjelpe :-)

 

~Snowflake girl~

 

 

Endret av ~snowflake girl~
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror nok som du sier at du enten må bruke en veldig kompleks/uoversiktlig formel eller eventuelt en håndfull hjelpekolonner (disse kan du putte i et eget ark).

Synes du har en veldig tungvindt problemstilling, blir litt lettere dersom du fra databasen klarer å få operator og tall i to forskjellige celler - da kan du få en vesentlig redusering av kompleksiteten til en eventuell formel.

Lenke til kommentar

Ikke helt enkelt det der nei. Du ønsker å sjekke numeriske verdier i "data" mot tekst i "Vilkår"?

 

Type + bredde + høyde skal sjekkes mot tilsvarende felter i "Vilkår".

 

Kan løse det ved følgende :

HVIS(OG([Type]="Blå";[bredde]>5;[Høyde]>10);"001";HVIS(OG([Type]="Blå";[bredde]>5;[Høyde]>15);"002" 

osv osv

 

Men dette blir en laaaang formel...

Endret av ~snowflake girl~
Lenke til kommentar

Dette er vrient. og det du ønsker er å finne en ny verdi i en tabell, HVIS'er gjør ikke det.

 

Knepet med å slå opp fler kriterier i en tabell er som aller oftest å kjede kriteriene sammen til en unik verdi, og så søke den med f.eks Finn.Rad.

 

Og da er første spørsmål om dine reelle data er like prydelige som eksemplet ditt (sprang a 5) eller om du har forenklet for mye? Hvis det er reelt så kan du avrunde alle verdiene ned til nærmeste 5, kjede dem sammen på en eller annen måte, og slå opp i en kolonne med samme sammenkjedning av vilkårene for å finne nyverdien.

 

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Dette er vrient. og det du ønsker er å finne en ny verdi i en tabell, HVIS'er gjør ikke det.

 

Knepet med å slå opp fler kriterier i en tabell er som aller oftest å kjede kriteriene sammen til en unik verdi, og så søke den med f.eks Finn.Rad.

 

Og da er første spørsmål om dine reelle data er like prydelige som eksemplet ditt (sprang a 5) eller om du har forenklet for mye? Hvis det er reelt så kan du avrunde alle verdiene ned til nærmeste 5, kjede dem sammen på en eller annen måte, og slå opp i en kolonne med samme sammenkjedning av vilkårene for å finne nyverdien.

 

Beste hilsen Harald

 

Eksempelet er nok forenklet så avrunding er ikke mulig.

Jeg løste dette tilslutt med HVIS setninger.

Det tok meg en hel arbeidsdag, men nå er det gjort :-)

Jeg brukte hjelpekolonner, laget en kolonne pr "Type" som jeg så la inn alle betingelsene til den typen ved bruk av HVIS.

Jo jeg satt ny verdi ved bruk av HVIS.

Deretter laget jeg en kolonne som så hentet den nye verdien. Så skjuler jeg bare alle hjelpekolonnene  ... 

 

Litt styr, men problem solved :-)

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...